2026-08-06, 13:21
Avstängd
gregersnegrers avatar
På helgen pratade jag med en alkis och han hävdade bestämt att hela jävla politiken inklusive valet är en charad, vilket var anledningen till att han inte skulle rösta.

Han verkade missnöjd med det mesta i livet: sin egen situation, men även nationens och folkets. Han ville se revolution. Men rösta skulle man inte göra, för då är man bara en blåst idiot som blivit lurad av systemet. Jag tänkte fråga om han inte själv på sätt och vis var det också, eftersom han uppenbarligen inhandlat på Systemet - men avstod från piken.

Men vad tror ni: ska jag avstå från att rösta så att jag inte är en av systemet lurad idiot?
Citera
2026-08-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
På helgen pratade jag med en alkis och han hävdade bestämt att hela jävla politiken inklusive valet är en charad, vilket var anledningen till att han inte skulle rösta.

Han verkade missnöjd med det mesta i livet: sin egen situation, men även nationens och folkets. Han ville se revolution. Men rösta skulle man inte göra, för då är man bara en blåst idiot som blivit lurad av systemet. Jag tänkte fråga om han inte själv på sätt och vis var det också, eftersom han uppenbarligen inhandlat på Systemet - men avstod från piken.

Men vad tror ni: ska jag avstå från att rösta så att jag inte är en av systemet lurad idiot?
Jag tänker att om a-lagaren hade haft vettiga idéer så hade han väl inte varit a-lagare...

Jag vill snarare vända på det: Det är bra för oss andra om idioter avstår från att rösta.

Demokrati är knepigt, problemet är att det inte finns något vettigare alternativ.
Citera
2026-08-06, 13:37
Medlem
pn222jws avatar
Jag tycker man ska rösta. Som maktmetodologi håller nog proportionell parlamentarisk demokrati - i jämförelse med andra modeller. Men det som är falskt och överdrivet är tilliten till representanterna och politikerna. Våra jurister, massmedia (och vi själva som väljare och medborgare) låtsas tro att Sveriges riksdag kan förbättra ekonomin och världspolitiken mer än marginellt. Partierna försöker följa ideologierna - men ges enorm befogenhet att detaljstyra det offentliga.
Citera
2026-08-06, 13:38
Medlem
Japp, rösta inte!

Det är enda chansen att undgå biverkningarna från 5G och dessa djävulska chemtrails som ses i skyn och som förstör våra oskyddade hjässor.
Och OM du röstar - gå inte för nära Jordens kant, du kommer att trilla ner!

Allvarligt. Att lyssna på alkissludder är det allra farligaste.
Citera
2026-08-06, 13:39
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Är ju samma sak som i diskussioner här på forumet.

De som hatar samhället, gör det pga att de befinner sig på botten av samhället. De har inga tillgångar, allt går åt helvete för dem, och de skyller allt på samhället.

Om det spelar roll för dig, om en högerregering eller vänsterregering vore bättre för dig, så borde du rösta på det som är bäst för dig.
Du har bokstavligen inget att förlora på det, utom lite tid möjligen.
Citera
2026-08-06, 13:39
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Att ta egna poiltiska avgöranden efter hur en rådgivare som benägen på starkt resonerar, är som om statsminister Goran Person (s) haft Gudrun Sky-man (v) som spinndoktor.

Därtill är det så att de som förespåkar R E V O L U T I O N ofta är bara mest h00ked på m0rd, t0rtYr, våltäckt och att se världen brinna.

Vårt räd: Lyss icke på nicke som har sin patron på Glashuset.

Gör oss sällskap i de röstandes skara. Ingen poströst. Det är att på en solig tidig höstsöndag lätt däven iklä sig finkostym med väst och fedora och blada till skolsalen där valurnan står.

Det är det som är att vara svensk.
Citera
2026-08-06, 13:47
Medlem
Citat:
Men vad tror ni: ska jag avstå från att rösta
En mycket god idé!

(FB) Vi som inte kommer rösta i valet 2026
Citera
2026-08-06, 13:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Demokrati är knepigt, problemet är att det inte finns något vettigare alternativ.

Den parlamentariska "demokratin" i Sverige är ingen demokrati överhuvudtaget. Till och med en A-lagare fattar tydligen det.
Senast redigerad av Rullator-Ronny 2026-08-06 kl. 14:01.
Citera
2026-08-06, 14:04
Moderator
Diagorass avatar
Politiker --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2026-08-06, 14:11
Avstängd
Citat:

Du kan rösta på vad du vill, ingenting kommer att bli bättre för den vanliga medborgaren. Korruptionen kommer inte minska, förtrycket kommer inte att minska, misären kommer inte att minska, kostnader kommer inte att minska och företagens girighet kommer inte att minska.

Så känns det lönt att rösta då eller ska du kanske istället försöka satsa på att komma till ett vettigare land?
Citera
2026-08-06, 14:19
Medlem
Wyrdkins avatar
En charad är det ju knappast men det svenska demokratiska styrsättet är på tok för underdimensionerat för dess ändamål.

Vi borde enligr mig ha ett styrsätt likt en senat med representanter från regionerna i riksdagen.
Citera
2026-08-06, 14:52
Medlem
Demokrati infördes för att förflytta makten från aristokratin till oligarkin.

Inte för att ge den ur elitens perspektiv efterblivna pöbeln någon reell makt.

Så ja, det är en charad men den är snart över och då får vi ett mer totalitärt och effektivt system på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in