Igår, 03:22
Medlem
Dubbelslag kommer i samband med att magen är gasig, det liksom fladdrar till känns det som och dessa dubbelslag registreras även på blodtrycksmätaren.
Är det någon som upplevt samma?
Citera
Igår, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marzipana
Dubbelslag kommer i samband med att magen är gasig, det liksom fladdrar till känns det som och dessa dubbelslag registreras även på blodtrycksmätaren.
Inte ovanligt att magproblem tolkas som hjärtproblem (och tvärt om). Men du ska absolut kolla upp.
Citera
Igår, 04:54
Medlem
Citat:

Kanske blir extra tryck på din vagusnerv.

Kolla upp det, troligen helt ofarligt
Citera
Igår, 04:57
Medlem
Ja, gaser orsakar dubbelslag för känsliga. Gaserna irriterar Vagusnerven som leder till det.

Själv lider jag av det hela tiden dagligen.

Inget att oroa sig för om du är hjärtfrisk i övrigt.
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Tusen tack för svaren! Intressant det med vagus nerven.

Kan tillägga att jag haft så här i flera år, och jag var på hjärtkontroll (EKG) för ett år sedan - där registrerades också ”dubbelslagen”, men hjärtat såg bra ut och jag blev rekommenderad att sluta med tobak och koffein för dessa dubbelslag.

Dock verkar det ju som sagt komma i samband med gaser, vilket jag nämnde till läkaren men jag fick inget svar.
Senast redigerad av Marzipana Igår kl. 14:35.
Citera
Igår, 23:54
Medlem
Citat:

Här kan jag förhoppningsvis ge dig lite input. Har sedan sena tonåren lidit väldigt mycket av gaser, uppblåsthet, orolig mage och varierande toabesök. Först gjordes en rejäl utredning av min mage (gastro, rekto, kolon, blodprover, avföringsprover osv). Allt normalt - IBS. Detta har medfört att jag ofta har dubbelslag, lätta rusningar osv på hjärtat. Därav rejäl hjärtutredning (skintigrafi, arbetsprov, långtids-EKG, ultraljud, lungröntgen, blodprover osv). Även där allt normalt och slutsatsen blev att min mage irriterade just vagusnerven vilket gör att mitt system ibland reagerar galet. Obehagligt men helt ofarligt. Du ska absolut kolla upp det men som sagt behöver inte vara något allvarligt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in