Detta heter Roemhelds syndrom eller gastrokardiellt syndrom. Jag har själv ett medfött hjärtfel (bikuspid klaff, två klaffblad istället för tre) och ett bråck på aorta ascendens som övervakas årligen på kardiologen sedan några år. Jag har mycket problem med SVES, dvs. supraventrikulära extraslag från förmaken, och dessa extraslag är ALLTID 100 gånger värre när magen är uppsvälld, gasig eller jag har virusinfektion t.ex. halsont, snorig, eller efter större måltider, osv. Det triggar även kortvariga rusningar ibland, som också är ofarligt, men obehagligt. Det klingar av så fort man rapat och "fisit av sig", för att uttrycka mig lite halvkomiskt.
Det som sker är att det ökade trycket i buken skapar platsbrist/trycker på diafragman och stör hjärtat och dess elektriska system och gör det mer retbart, detta är obehagligt men ofarligt, och sannolikt mer vanligt än man tror. Som andra också skriver är det kopplat till vagusnerven också. Detta är vad min kardiolog (överläkare) har sagt när jag undrat över samma fenomen.
Tycker inte du skall vara orolig, men om du blir lugnad så be om en holter-ekg åtminstone 48 tim så kommer dom konstatera att detta med största sannolikhet är ofarliga extraslag p.g.a. tillfälligt ökad retbarhet i hjärtat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marzipana
Dubbelslag kommer i samband med att magen är gasig, det liksom fladdrar till känns det som och dessa dubbelslag registreras även på blodtrycksmätaren.
Är det någon som upplevt samma?