2026-08-06, 03:22
Medlem
Dubbelslag kommer i samband med att magen är gasig, det liksom fladdrar till känns det som och dessa dubbelslag registreras även på blodtrycksmätaren.
Är det någon som upplevt samma?
Citera
2026-08-06, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marzipana
Dubbelslag kommer i samband med att magen är gasig, det liksom fladdrar till känns det som och dessa dubbelslag registreras även på blodtrycksmätaren.
Inte ovanligt att magproblem tolkas som hjärtproblem (och tvärt om). Men du ska absolut kolla upp.
Citera
2026-08-06, 04:54
Medlem
Citat:

Kanske blir extra tryck på din vagusnerv.

Kolla upp det, troligen helt ofarligt
Citera
2026-08-06, 04:57
Medlem
Ja, gaser orsakar dubbelslag för känsliga. Gaserna irriterar Vagusnerven som leder till det.

Själv lider jag av det hela tiden dagligen.

Inget att oroa sig för om du är hjärtfrisk i övrigt.
Citera
2026-08-06, 14:20
Medlem
Tusen tack för svaren! Intressant det med vagus nerven.

Kan tillägga att jag haft så här i flera år, och jag var på hjärtkontroll (EKG) för ett år sedan - där registrerades också ”dubbelslagen”, men hjärtat såg bra ut och jag blev rekommenderad att sluta med tobak och koffein för dessa dubbelslag.

Dock verkar det ju som sagt komma i samband med gaser, vilket jag nämnde till läkaren men jag fick inget svar.
Senast redigerad av Marzipana 2026-08-06 kl. 14:35.
Citera
2026-08-06, 23:54
Medlem
Citat:

Här kan jag förhoppningsvis ge dig lite input. Har sedan sena tonåren lidit väldigt mycket av gaser, uppblåsthet, orolig mage och varierande toabesök. Först gjordes en rejäl utredning av min mage (gastro, rekto, kolon, blodprover, avföringsprover osv). Allt normalt - IBS. Detta har medfört att jag ofta har dubbelslag, lätta rusningar osv på hjärtat. Därav rejäl hjärtutredning (skintigrafi, arbetsprov, långtids-EKG, ultraljud, lungröntgen, blodprover osv). Även där allt normalt och slutsatsen blev att min mage irriterade just vagusnerven vilket gör att mitt system ibland reagerar galet. Obehagligt men helt ofarligt. Du ska absolut kolla upp det men som sagt behöver inte vara något allvarligt alls.
Citera
2026-08-10, 16:59
Medlem
Orolig mage eller faktiskt bara rätt normala händelser i matsmältningssystemet kan ge korta episoder av dubbelslag pga nervstimuli, alternativt "falska" dubbelslag. Det är svårt att förnimma vad det egentligen rör sig om för de flesta, om det är något i magen/tarmarna som krampar till eller om det är hjärtat.

Oftast inget farligt men som flera redan skrivit, om det på nåt sätt är ihållande eller händer ofta kan det vara rekommendabelt att kontakta vården för att ta ett ekg och så. Om det kommer ihop med andnöd, yrsel eller liknande så är det förstås akuten som gäller direkt.
Citera
2026-08-11, 11:58
Medlem
Detta heter Roemhelds syndrom eller gastrokardiellt syndrom. Jag har själv ett medfött hjärtfel (bikuspid klaff, två klaffblad istället för tre) och ett bråck på aorta ascendens som övervakas årligen på kardiologen sedan några år. Jag har mycket problem med SVES, dvs. supraventrikulära extraslag från förmaken, och dessa extraslag är ALLTID 100 gånger värre när magen är uppsvälld, gasig eller jag har virusinfektion t.ex. halsont, snorig, eller efter större måltider, osv. Det triggar även kortvariga rusningar ibland, som också är ofarligt, men obehagligt. Det klingar av så fort man rapat och "fisit av sig", för att uttrycka mig lite halvkomiskt.

Det som sker är att det ökade trycket i buken skapar platsbrist/trycker på diafragman och stör hjärtat och dess elektriska system och gör det mer retbart, detta är obehagligt men ofarligt, och sannolikt mer vanligt än man tror. Som andra också skriver är det kopplat till vagusnerven också. Detta är vad min kardiolog (överläkare) har sagt när jag undrat över samma fenomen.

Tycker inte du skall vara orolig, men om du blir lugnad så be om en holter-ekg åtminstone 48 tim så kommer dom konstatera att detta med största sannolikhet är ofarliga extraslag p.g.a. tillfälligt ökad retbarhet i hjärtat.

Citat:
Senast redigerad av charlie80 2026-08-11 kl. 12:06.
Citera
2026-08-11, 12:04
Medlem
Ofarligt men du har ett "nervöst"/lättretat hjärta och bör hålla koll på det.
Ta det med en läkare så du blir uppföljd med EKG.
Och sluta oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in