Citat:
Ursprungligen postat av
paperface
Nä inte direkt. Fast med det sagt. Att ha mer eller mindre konstant ont eller obekväm känsla o ryggen gör en inte glad direkt.
Beklagar dina höftproblem, men det är jäkligt lätt hänt att bli stel i höfterna när man blir äldre. Det är ju inte så många av oss gubbar som dansar salsa eller liknande.
Men tack och lov så finns det annat man kan göra, nämligen enkla rörlighetsövningar. Jag har haft problem med låsningar och ryggskott i många år , men problemet har nästan försvunnit när jag fattade att det var mina stela höfter som var orsaken, och började göra försiktiga höftrörelser hemma i köket.
Vet inte om det kallas dynamisk stretching kanske, men jag växlar mellan att peka höften till höger och till vänster, tills det tar emot lite lagom, och sen skiftar jag sida, så alltså vara en sekund eller två i själva stretchläget. Max 1-2 minuter åt gången, och alltid i slow motion för att det inte skall hugga till i längdryggen.
Jag tyckte det gav resultat för varje gång jag gjorde övningen. Brukar göra den hemma i köket när jag väntar på vattenkokaren.
Lycka till, hoppas du blir bättre