2026-08-06, 01:49
Medlem
paperfaces avatar
Man 37 år

Är aktiv. Simmar, går på gym och gör allmänna aktiviteter

För cirka tre månader sedan så låste sig höften. Hade så jäkla ont i tre fyra dagar. Kunde inte räta på ryggen utan att smärtan gick genom hela undre delen av kroppen.

Lägre magmuskler var så tighta så när man kände över dom så skulle man kunna tro att jag flexade.

Var också helt sned i kroppen.

Blev bättre med stretching och varma bad men aldrig helt återhämtad.

Har haft problem av och till sedan dess. Helt plötsligt kan jag vakna upp och är sned igen med ont i korsryggen samt yttre muskulatur i höften.

Ser dessutom ut som att höger del av höft sitter högre än den andra.

Kan inte böja mig framåt utan att kroppen viker sig åt vänster sida. Om jag spänner magen när jag böjer mig så böjer jag mig rakt fram.

Jag har gjort uppehåll från tunga lyft och lyfter lätt (mer rehab) och stretchat istället.

Jag fattar inte vad det är. Det släpper aldrig.

Jag har inte så ont att jag inte fungerar i vardagen för det mesta men det är alltid där och hugger till om jag ”rör mig fel”

Funderade på att försöka få göra MRI men väntetiden är lång.

Smärtstillande hjälper inte heller.

Jag äter dessutom lyrica för nervskada i nacken men det hjälper inte smärtan i korsrygg/höft.

Behöver ngn form av idé till vad problemet kan vara.

Tack på förhand
Citera
2026-08-06, 02:07
Medlem
ArtificialElegances avatar
Du skriver att du simmar, går på gym och gör allmänna aktiviteter och att höften låste sig för tre månader sedan.

Hade du ändrat något i träningen eller ökat belastningen veckorna innan detta började? Kom det i samband med ett särskilt lyft, vridning, fall eller träningspass? Var satt smärtan från början, och strålar den ner i något ben? Har du fått domningar, stickningar eller svaghet? Blir smärtan eller snedheten värre av sittande, framåtböjning, hosta eller nysning?
Citera
2026-08-06, 02:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Man 37 år

För cirka tre månader sedan så låste sig höften. Hade så jäkla ont i tre fyra dagar. Kunde inte räta på ryggen utan att smärtan gick genom hela undre delen av kroppen.

Lägre magmuskler var så tighta så när man kände över dom så skulle man kunna tro att jag flexade.

Har haft problem av och till sedan dess. Helt plötsligt kan jag vakna upp och är sned igen med ont i korsryggen samt yttre muskulatur i höften.

Kan inte böja mig framåt utan att kroppen viker sig åt vänster sida. Om jag spänner magen när jag böjer mig så böjer jag mig rakt fram.

Jag har gjort uppehåll från tunga lyft och lyfter lätt (mer rehab) och stretchat istället.

Jag har inte så ont att jag inte fungerar i vardagen för det mesta men det är alltid där och hugger till om jag ”rör mig fel”

Jag äter dessutom lyrica för nervskada i nacken men det hjälper inte smärtan i korsrygg/höft.

Tack på förhand

Boka en tid hos en naprapat/kotknackare som kan böja och bända på dig lite. När jag spela fotboll under min storhetstid så hade vi en som kom och knäckte hela kroppen på oss.. Det är underbart och man blir som en ny människa.
Citera
2026-08-06, 02:28
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du skriver att du simmar, går på gym och gör allmänna aktiviteter och att höften låste sig för tre månader sedan.

Hade du ändrat något i träningen eller ökat belastningen veckorna innan detta började? Kom det i samband med ett särskilt lyft, vridning, fall eller träningspass? Var satt smärtan från början, och strålar den ner i något ben? Har du fått domningar, stickningar eller svaghet? Blir smärtan eller snedheten värre av sittande, framåtböjning, hosta eller nysning?

Under den tiden lyfta jag tyngre än vad jag gör nu. Men jag maxade aldrig. Ökade lite veckovis.
Kom när jag gick upp ur bilen. Smärtan satt i korsryggen. Inga stickningar ner i ben.
Upplever att smärta/snedhet ”aktiveras” om jag gör ngn ”oväntad” rörelse. Kanske halkar eller rör mig snabbt för att hjälpa min son (precis börjar krypa).

Om jag går på gymmet och gör till exempel lunges med lätt vikt så att glutes aktiveras så känns det bättre i kanske ngn dag. Men det kommer tillbaka efter en dag eller två.

Jag undviker tunga luft och benpress/squats för stunden.
Citera
2026-08-06, 03:06
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Man 37 år

Tack på förhand

Blir det bättre/sämre beroende på hur du mår psykiskt? Jag tänker om det eventuellt skulle kunna vara psykosomatisk smärta. Det är mycket svårt att få grepp om och definiera sådan smärta, och även att beskriva det för andra.
Citera
2026-08-06, 06:51
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Blir det bättre/sämre beroende på hur du mår psykiskt? Jag tänker om det eventuellt skulle kunna vara psykosomatisk smärta. Det är mycket svårt att få grepp om och definiera sådan smärta, och även att beskriva det för andra.

Nä inte direkt. Fast med det sagt. Att ha mer eller mindre konstant ont eller obekväm känsla o ryggen gör en inte glad direkt.
Citera
2026-08-06, 08:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Nä inte direkt. Fast med det sagt. Att ha mer eller mindre konstant ont eller obekväm känsla o ryggen gör en inte glad direkt.

Beklagar dina höftproblem, men det är jäkligt lätt hänt att bli stel i höfterna när man blir äldre. Det är ju inte så många av oss gubbar som dansar salsa eller liknande.

Men tack och lov så finns det annat man kan göra, nämligen enkla rörlighetsövningar. Jag har haft problem med låsningar och ryggskott i många år , men problemet har nästan försvunnit när jag fattade att det var mina stela höfter som var orsaken, och började göra försiktiga höftrörelser hemma i köket.

Vet inte om det kallas dynamisk stretching kanske, men jag växlar mellan att peka höften till höger och till vänster, tills det tar emot lite lagom, och sen skiftar jag sida, så alltså vara en sekund eller två i själva stretchläget. Max 1-2 minuter åt gången, och alltid i slow motion för att det inte skall hugga till i längdryggen.
Jag tyckte det gav resultat för varje gång jag gjorde övningen. Brukar göra den hemma i köket när jag väntar på vattenkokaren.

Lycka till, hoppas du blir bättre
Citera
2026-08-06, 08:28
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
går på gym

Kör du hip abductor maskinen när du är på gymmet?
Citera
2026-08-06, 08:33
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Kör du hip abductor maskinen när du är på gymmet?

Gjorde förut men slutade tvärt när det hände. Jag har gissat på att det finns ett samband. Hur går din tankegång?
Citera
2026-08-06, 08:38
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Gjorde förut men slutade tvärt när det hände. Jag har gissat på att det finns ett samband. Hur går din tankegång?

Jag har hört en säga att den är killer/ helt livsfarlig för ländryggen om den görs fel. Att den borde vara olaglig att ens ha på gymmen med tanke på hur många som faktiskt använder den och tror den gör någonting. Och att det inte är några naturliga rörelser ens från början, och sen lägger folk till en massa vikter.

Men att propaganda säger att den är "helt okej".

Men det är som sagt bara en människa som jag har hört säga det. Och diskussionerna varierar ute på nätet. Vissa säger att den är farlig, de flesta säger den är "A-okej".
Citera
2026-08-06, 08:41
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Jag har hört en säga att den är killer/ helt livsfarlig för ländryggen om den görs fel. Att den borde vara olaglig att ens ha på gymmen med tanke på hur många som faktiskt använder den och tror den gör någonting. Och att det inte är några naturliga rörelser ens från början, och sen lägger folk till en massa vikter.

Men att propaganda säger att den är "helt okej".

Men det är som sagt bara en människa som jag har hört säga det. Och diskussionerna varierar ute på nätet. Vissa säger att den är farlig, de flesta säger den är "A-okej".

Har hört samma.
Gillar den inte egentligen.

Men fick nervskada i nacken så då kunde jag inte göra weighted squats eller liknande. Så då tänkte jag. Ah, så farligt kan det inte vara.

Tror inte att grundproblemet ligger där då jag inte använt maskinen på så pass länge men den bidrog nog garanterat.
Är hyfsat säker på att det är därför sidomusklerbs på höften gör ont.
Citera
2026-08-06, 08:44
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Har hört samma.
Gillar den inte egentligen.

Men fick nervskada i nacken så då kunde jag inte göra weighted squats eller liknande. Så då tänkte jag. Ah, så farligt kan det inte vara.

Tror inte att grundproblemet ligger där då jag inte använt maskinen på så pass länge men den bidrog nog garanterat.
Är hyfsat säker på att det är därför sidomusklerbs på höften gör ont.

Okej, inte såpass länge men den är ny? Det säger ju faktiskt lite. Dra inte på med för mycket vikter. Kanske är en sån där övning där det inte är meningen att man ska maxa någonting iöht?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in