Citat:
Ursprungligen postat av
paperface
Under den tiden lyfta jag tyngre än vad jag gör nu. Men jag maxade aldrig. Ökade lite veckovis.
Kom när jag gick upp ur bilen. Smärtan satt i korsryggen. Inga stickningar ner i ben.
Upplever att smärta/snedhet ”aktiveras” om jag gör ngn ”oväntad” rörelse. Kanske halkar eller rör mig snabbt för att hjälpa min son (precis börjar krypa).
Om jag går på gymmet och gör till exempel lunges med lätt vikt så att glutes aktiveras så känns det bättre i kanske ngn dag. Men det kommer tillbaka efter en dag eller två.
Jag undviker tunga luft och benpress/squats för stunden.
Läkare här. Okej, det du beskriver låter i första hand som mekanisk ländryggssmärta, möjligen med en smärtutlöst snedställning (smärtskolios), snarare än att själva höften är problemet.
Att du inte har utstrålning, domningar, stickningar eller svaghet gör tydlig nervrotspåverkan mindre sannolik. Exakt om smärtan kommer från disk, leder eller muskler går däremot inte att avgöra utan undersökning.
Eftersom det har pågått i tre månader, återkommer och påverkar hur du rör dig bör du nu boka fysioterapeut eller läkare för undersökning. MR är inte självklart först, men kan bli aktuellt beroende på fynd och hur du svarar på rehab.
Fortsätt gärna med rörelse och lättare träning som känns bra, men undvik nu att bara stretcha och hoppas att det går över.