2026-08-06, 11:13
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Okej, inte såpass länge men den är ny? Det säger ju faktiskt lite. Dra inte på med för mycket vikter. Kanske är en sån där övning där det inte är meningen att man ska maxa någonting iöht?

Ah, nyvaken så läste "då jag inte använt maskinen så pass länge"
Citera
2026-08-06, 18:33
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Boka en tid hos en naprapat/kotknackare som kan böja och bända på dig lite. När jag spela fotboll under min storhetstid så hade vi en som kom och knäckte hela kroppen på oss.. Det är underbart och man blir som en ny människa.
Man går ut från naprapaten 2 cm längre.

Det är riktigt skönt. Har man osis får man locked-in syndrome.
Senast redigerad av HBTKuk 2026-08-06 kl. 18:36.
Citera
2026-08-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Man 37 år

Är aktiv. Simmar, går på gym och gör allmänna aktiviteter

För cirka tre månader sedan så låste sig höften. Hade så jäkla ont i tre fyra dagar. Kunde inte räta på ryggen utan att smärtan gick genom hela undre delen av kroppen.

Lägre magmuskler var så tighta så när man kände över dom så skulle man kunna tro att jag flexade.

Var också helt sned i kroppen.

Blev bättre med stretching och varma bad men aldrig helt återhämtad.

Har haft problem av och till sedan dess. Helt plötsligt kan jag vakna upp och är sned igen med ont i korsryggen samt yttre muskulatur i höften.

Ser dessutom ut som att höger del av höft sitter högre än den andra.

Kan inte böja mig framåt utan att kroppen viker sig åt vänster sida. Om jag spänner magen när jag böjer mig så böjer jag mig rakt fram.

Jag har gjort uppehåll från tunga lyft och lyfter lätt (mer rehab) och stretchat istället.

Jag fattar inte vad det är. Det släpper aldrig.

Jag har inte så ont att jag inte fungerar i vardagen för det mesta men det är alltid där och hugger till om jag ”rör mig fel”

Funderade på att försöka få göra MRI men väntetiden är lång.

Smärtstillande hjälper inte heller.

Jag äter dessutom lyrica för nervskada i nacken men det hjälper inte smärtan i korsrygg/höft.

Behöver ngn form av idé till vad problemet kan vara.

Tack på förhand

Dålig rygg är tyvärr genetiskt.
Bara att gilla läget.
Citera
2026-08-07, 23:07
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Under den tiden lyfta jag tyngre än vad jag gör nu. Men jag maxade aldrig. Ökade lite veckovis.
Kom när jag gick upp ur bilen. Smärtan satt i korsryggen. Inga stickningar ner i ben.
Upplever att smärta/snedhet ”aktiveras” om jag gör ngn ”oväntad” rörelse. Kanske halkar eller rör mig snabbt för att hjälpa min son (precis börjar krypa).

Om jag går på gymmet och gör till exempel lunges med lätt vikt så att glutes aktiveras så känns det bättre i kanske ngn dag. Men det kommer tillbaka efter en dag eller två.

Jag undviker tunga luft och benpress/squats för stunden.

Läkare här. Okej, det du beskriver låter i första hand som mekanisk ländryggssmärta, möjligen med en smärtutlöst snedställning (smärtskolios), snarare än att själva höften är problemet.

Att du inte har utstrålning, domningar, stickningar eller svaghet gör tydlig nervrotspåverkan mindre sannolik. Exakt om smärtan kommer från disk, leder eller muskler går däremot inte att avgöra utan undersökning.

Eftersom det har pågått i tre månader, återkommer och påverkar hur du rör dig bör du nu boka fysioterapeut eller läkare för undersökning. MR är inte självklart först, men kan bli aktuellt beroende på fynd och hur du svarar på rehab.

Fortsätt gärna med rörelse och lättare träning som känns bra, men undvik nu att bara stretcha och hoppas att det går över.
Citera
2026-08-07, 23:24
Medlem
Citat:
Man 37 år

Är aktiv. Simmar, går på gym och gör allmänna aktiviteter

För cirka tre månader sedan så låste sig höften. Hade så jäkla ont i tre fyra dagar. Kunde inte räta på ryggen utan att smärtan gick genom hela undre delen av kroppen.

Lägre magmuskler var så tighta så när man kände över dom så skulle man kunna tro att jag flexade.

Var också helt sned i kroppen.

Blev bättre med stretching och varma bad men aldrig helt återhämtad.

Har haft problem av och till sedan dess. Helt plötsligt kan jag vakna upp och är sned igen med ont i korsryggen samt yttre muskulatur i höften.

Ser dessutom ut som att höger del av höft sitter högre än den andra.

Kan inte böja mig framåt utan att kroppen viker sig åt vänster sida. Om jag spänner magen när jag böjer mig så böjer jag mig rakt fram.

Jag har gjort uppehåll från tunga lyft och lyfter lätt (mer rehab) och stretchat istället.

Jag fattar inte vad det är. Det släpper aldrig.

Jag har inte så ont att jag inte fungerar i vardagen för det mesta men det är alltid där och hugger till om jag ”rör mig fel”

Funderade på att försöka få göra MRI men väntetiden är lång.

Smärtstillande hjälper inte heller.

Jag äter dessutom lyrica för nervskada i nacken men det hjälper inte smärtan i korsrygg/höft.

Behöver ngn form av idé till vad problemet kan vara.

Tack på förhand

1. Naprapat eller motsvarande för att bli "upplåst".
2. Skaffa bättre skor - eventuellt med iläggssulor.
3. Strecha vader och massera ryggen "fileer" med en tennisboll. Ev. tåhävningar.
4. Studera råd på youtube hur du kan stärka vissa muskler inne i höften. Samt ev. den sk fascian.
Citera
2026-08-08, 13:09
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Man går ut från naprapaten 2 cm längre.

Det är riktigt skönt. Har man osis får man locked-in syndrome.

Yes box !!

Det rasslar och knakar bra i kroppen när de vrider och böjer på en . Ja ibland vart det lite locked som du skrev men det berodde nog mest på att kroppen vart chockad över att det vart bra igen .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in