Citat:
Ursprungligen postat av
Oversittarchefen
Läs lagen: Det finns en lojalitetsprincip som gäller alla anställda resurser. Återigen, finns flera rättsfall som slagit fast att lojalitetsprincipen även kan trumfa yttrandefriheten.
Om det visar sig att det skulle finnas överkapacitet så är det självklart att företaget behöver agera för att överblivna humankapitalet ska justeras. Det är inte bra för någon att det finns överblivet humankapital som inte kan konsumeras på grund av överkapacitet.
Vilka lagar är det som företag bryter mot? Jag kan lova dig att vi följer alla lagar och regler helt enligt lagboken men givetvis kan vi även göra fel ibland och då korrigeras felen omedelbart.
Ett företag ska agera för att skapa värde till ägarna och det är ägarna som tar risken med sin investering.
Humankapital får en avtalad och överenskommen ersättning för att konsumeras som resurser för företaget.
Jag är fullt medveten om den så kallade lojalitetsplikten.
Men som jag har skrivit tidigare så går det där bara åt ena hållet men det borde gå åt bägge hållen.
Som arbetare blir man inte helt sällan behandlad som skit.
Det är också det senare som dagens ungdomar har förstått. Livet går inte ut på att arbeta.
Med överkapacitet så menar du företagets planerade arbetstid/produkt.
Det är inte alltid det går hand i hand med verkligheten.
Orealistiska förväntningar, speciellt i förhållande till den låga lönen som man är beredd att betala.
Det är tämligen vanligt att företagen bryter mot regler, lagar och avtal.
Tyvärr så blir de flesta inte utredda eller ens anmälda.
Jag personligen har blivit uppsagd på lagvidriga och i brott mot avtal mer än en gång.
Så ditt löfte betyder ingenting eftersom du inte är språkrör för alla företag. Du är inte ens språkrör för 1% av Sveriges företag.
Ett företag har också skyldighet att ha en dräglig arbetsmiljö vilket du helt tycks ha missat i din iver att försvara företagens rätt att "konsumera" organisk massa.
Dagens ungdomar gör helt rätt som dissar företagarna.
Det finns så mycket mer i livet och det sista man tänker på när man ligger på dödsbädden är förmodligen inte alla sina arbetsplatser man har spenderat alldeles för mycket tid på.