2026-08-07, 05:21
Medlem
Med tillräckliga bidrag och överdriven anställningstrygghet försvinner incitamentet att jobba oavsett vem du är från början.
Citera
2026-08-07, 06:43
Medlem
Är såklart individuellt men ser absolut att en del i den åldern sjukar sig för en fis på tvären. Jobbar med bemanning.
Citera
2026-08-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Med tillräckliga bidrag och överdriven anställningstrygghet försvinner incitamentet att jobba oavsett vem du är från början.
Skitsvårt att få okvalificerade jobb idag som inte är hotellstäd. Tom mcdonalds får 1000 andökningar per tjänst.
Citera
2026-08-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Läs lagen: Det finns en lojalitetsprincip som gäller alla anställda resurser. Återigen, finns flera rättsfall som slagit fast att lojalitetsprincipen även kan trumfa yttrandefriheten.

Om det visar sig att det skulle finnas överkapacitet så är det självklart att företaget behöver agera för att överblivna humankapitalet ska justeras. Det är inte bra för någon att det finns överblivet humankapital som inte kan konsumeras på grund av överkapacitet.

Vilka lagar är det som företag bryter mot? Jag kan lova dig att vi följer alla lagar och regler helt enligt lagboken men givetvis kan vi även göra fel ibland och då korrigeras felen omedelbart.

Ett företag ska agera för att skapa värde till ägarna och det är ägarna som tar risken med sin investering.

Humankapital får en avtalad och överenskommen ersättning för att konsumeras som resurser för företaget.

Jag är fullt medveten om den så kallade lojalitetsplikten.
Men som jag har skrivit tidigare så går det där bara åt ena hållet men det borde gå åt bägge hållen.
Som arbetare blir man inte helt sällan behandlad som skit.
Det är också det senare som dagens ungdomar har förstått. Livet går inte ut på att arbeta.

Med överkapacitet så menar du företagets planerade arbetstid/produkt.
Det är inte alltid det går hand i hand med verkligheten.
Orealistiska förväntningar, speciellt i förhållande till den låga lönen som man är beredd att betala.

Det är tämligen vanligt att företagen bryter mot regler, lagar och avtal.
Tyvärr så blir de flesta inte utredda eller ens anmälda.
Jag personligen har blivit uppsagd på lagvidriga och i brott mot avtal mer än en gång.
Så ditt löfte betyder ingenting eftersom du inte är språkrör för alla företag. Du är inte ens språkrör för 1% av Sveriges företag.

Ett företag har också skyldighet att ha en dräglig arbetsmiljö vilket du helt tycks ha missat i din iver att försvara företagens rätt att "konsumera" organisk massa.

Dagens ungdomar gör helt rätt som dissar företagarna.
Det finns så mycket mer i livet och det sista man tänker på när man ligger på dödsbädden är förmodligen inte alla sina arbetsplatser man har spenderat alldeles för mycket tid på.
Citera
2026-08-07, 09:31
Medlem
Brallkillens avatar
Det där beteendet började redan på 90-talet bland unga, kan jag säga eftersom jag var i tonåren/ tidiga 20-års-åldern. Men har alldeles säkert blivit värre för varje ny generation. Det beror på att folk / yngre blir alltmer självupptagna och ser det som godtagbart att sjukskriva sig bara för att man inte trivs med sig själv, sitt liv eller sitt utseende.

Folk mellan 50-70 har mer fått lära sig och bita ihop även om livet känns skit, och gå till jobbet iallafall.
Citera
2026-08-07, 09:52
Medlem
Tyvärr stämmer det att de yngre har urusel arbetsmoral
Jag jobbar på skola och gjort så i nästan 40 år
Har sett mängder av kollegor komma och gå
Skolor har ofta tidsbegränsade anställningar bla för att få ut människor i arbetslivet
De senaste 5 åren har det varit bedrövligt
De äldre har i princip 0 sjukdagar men de yngre kommer och går lite som de vill

Jag hade 2 killar som jobbade som elevassistenter som i genomsnitt var hemma 1.5 vecka per månad bägge två .
De mådde psykist dåligt, hade problem med tjejen, sov dåligt osv osv
Jag har 2 tjejer som har exakt samma beteende och dessutom säger öppet att jag går inte till jobbet om jag känner mig det minsta sjuk då stannar jag hemma så mamma kan ta hand om mig

Jag upplever dessutom en otrolig flathet hos rektorer där de kan hitta på alla möjliga lösningar för att få den stackars "sjuka" att komma till jobbet
Tex lägga om schemat så att personen får gå hem tidigt så den hinner vila och äta ordentligt innan sin träning för fotbollen i division sex !
Citera
2026-08-07, 09:54
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
hade en som ringde o sjuka sig,anledning: bakfull.
sa åt han att han aldrig behövde komma in igen.

2 dagar senare ringde hans mamma o tyckte att det hade räckt med en varning...

Du sparkade den enda killen som sa som det var.

Citera
2026-08-07, 10:00
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Och glöm inte att Generation Z har :

* Slutat att skaffa livspartner
* Skaffa och föda barn (Vi snittar nu 1.42 barn per kvinna, vi behöver ha 2.1 för att vi inte ska dö ut som dinosaurierna inom 100 år). Är samma över hela världen
* Bor hemma hos curling föräldrarna tills de fyller 30 i pojk/flickrummet utan några som helst krav. Föräldrarna är deras butler
* Tycker ”synd” om sig själva när samhället ställer krav på arbete / utbildning.
* Det är andras fel att de inte har lyckats i livet, absolut noll självinsikt de har fått allt de pekat på hela livet.
* De flesta lider av psykisk ohälsa / bokstavskombinationer (add/adhd osv) och många självmedicinerar mediciner som Ritalin, oxycontin, och benso.
* Är arbetsskygga, varför måste de jobba? Mamma och pappa kan ju försörja dem livet ut. Varför måste ”jag” blir vuxen. När föräldrarna väl dör kommer det sitta där en helt hjälplös vuxen bebis som kommer leva vidare på socialbidrag och även ha hemtjänst pga det är jobbigt lämna lägenheten och handla / laga mat.
* Skyller på att det finns inga jobb pga ”AI”.
*’Kan tänka sig leva ett helt liv med en Waiku dvs Ai pojk/flickvän för vanliga relationer går inte då de är rädda för konflikter och problem med människor. Kan även tänka sig leva ett helt liv med en ai robot hemma som ser ut som en människa, då får de alltid som de vill.

Hoppas ni ser tydligt hur jävla fuckad världens framtid är.

Skönt, vad lugnt å tyst det ska bli om 100 år då.
Citera
2026-08-07, 10:05
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Dock måste jag som tidig 80-talist säga att jag förvånas över att de som är 20 år yngre faktiskt är sämre på "IT" än vad min generation är. Man trodde ju att varje generationen skulle bli bättre på att använda tekniska hjälpmedel. Att växa upp med smartphones verkar dock vara ett steg tillbaka jämfört med att växa upp med dator.

Ja visst är det märkligt. Det visade sig visst att vi som lyckades installera Napster och fulprinta några pixliga pattbilder på farsans bläckstråleskrivare efter en natt med jakt efter drivrutiner lärde oss något.
Citera
2026-08-07, 10:07
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.
Precis så är det. Ytterst fåtal numera som har arbetsmoral. Ytterst få.

Kommer avsluta alla anställningar och lägga bolag vilande om S vinner. Sedan får de gå i träda.
Citera
2026-08-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Ja visst är det märkligt. Det visade sig visst att vi som lyckades installera Napster och fulprinta några pixliga pattbilder på farsans bläckstråleskrivare efter en natt med jakt efter drivrutiner lärde oss något.

Fullt logiskt efterssom det krävdes kunskaper. Idag är allt serverat via gränssnitt. De 80-talister som höll på med IT var med under utvecklingen av gränssnitten, idag är de färdiga man ser bara knapparna men inte mekanismerna bakom på samma sätt.

Det sågs komma lång väg, appifierandet var spiken i kistan. Tyvärr inte så användarvänligt heller. Inget av detta kan belastas gen Z.
Citera
2026-08-07, 12:24
Medlem
INGSOCs avatar
Älskar när äldre skyller på yngre om lathet, dålig arbetsmoral, tafatthet osv osv.
Det sker bokstavligen varenda generation, "titta på yglingarna idag, på vår tid jobbade vi fingrarna ned till benen och klagade aldrig!!"

Gen Z och frammåt är en produkt av de ekonomiska och sociala strukturer som boomers skapade under sin tid.

Gen Z idag har noll framtidstro och det är inte svårt att förstå varför.
Våra pengar blir mindre värda för varje år, boende och livsmedel blir dyrare, klimatet blir sämre och sämre (eller median får det iaf att verka som att jorden kommer explodera nästa vecka),
Internet har blivit till ett sätt att suga ut tid och pengar av folk företag har bokstavligen designat sina plattformar för att vara så beroende som möjligt. Det finns inget tänk om vad det gör med folks mentala tillstånd. Företag har noll koppling till folket och flyttar industrin någonstanslångtbortistan allt för att tjäna en slant, vi massimporterar skitfolk för att ytterliggare trycka ned lönerna och unga måste nu konkurrera med dessa.

Boomers levde under en gyllene tid där man som man kunde stödja hela sin familj på en årslön samt spara till att köpa hus, bil och annat.
Denna tid är nu långt passerad.
Senast redigerad av INGSOC 2026-08-07 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in