Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
På vilket sätt är Jesus Gud om Fadern ensam är den ende sanne Guden?
Ja, man måste läsa det tillsammans med resten av Johannesevangeliet:
"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag. " (Joh 14:28 Bibel2000)
Och 11 verser tidigare säger Jesus själv att han har en Gud:
"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.« " (Joh 20:17 Bibel2000)
Jesus kallas för en gud, så som mänskliga domare också kallades för gudar, så jag säger inte emot att Jesus tillskrivs gudomlighet, Joh 1:1 handlar om detta.
Är du osäker?
Mitt argument är om man ska tillbe den ende sanne Guden och Gud är treenig, varför pekar Jesus då endast ut Fadern som "den ende sanne Guden" och inte gudomen?
Men om man får all makt över himmel och jord, blir man då inte en herre?
Återigen, jag har inte argumenterat på det sättet, jag vet att treenighetsläran menar "en Gud, tre personer".
Du säger att JHWH är namnet på den ende Guden. Vem är då denne ende Guden? Är det:
1. Fadern ensam, eller
2. Fadern och Sonen tillsammans?
Jag håller med om att Johannes 17:3 tydligt kallar Fadern ”den ende sanne Guden”. Jag accepterar också att Jesus säger ”Fadern är större än jag” och kallar Fadern ”min Gud”. Treenighetsläran säger inte att Fadern och Sonen är samma person eller att Sonen inte står i lydnad och relation till Fadern.
Men samma Johannesevangelium säger också att Ordet var Gud, att allt blev till genom honom, att Sonen ska äras såsom Fadern äras och att Tomas säger direkt till Jesus: ”Min Herre och min Gud.” Johannes 20 innehåller alltså både Jesu ord ”min Gud” och Tomas ord till Jesus ”min Gud”. En tolkning måste kunna rymma båda.
Att Jesus skulle kallas ”en gud” bara på samma sätt som mänskliga domare passar enligt mig dåligt med resten av beskrivningen. Domarna i Psalm 82 sägs inte ha skapat allt, ha funnits före världen eller skulle äras såsom Fadern. Johannes 1:3 säger dessutom att allt som har blivit till blev till genom Ordet. Om Ordet själv är en skapad varelse, hur kan då allt som har blivit till ha blivit till genom honom?
När det gäller 1 Korinthierbrevet 8:6 håller jag med om att den som får all makt blir Herre. Men Paulus säger inte bara att Jesus har fått en senare härskarställning. Han säger att allt är till genom honom. Det handlar alltså också om hans förhållande till hela skapelsen.
Du frågar vem den ende Guden, JHWH, är. Mitt direkta svar är att den ende Guden är Fadern, Sonen och den helige Ande. Det betyder inte tre gudar eller tre delar som tillsammans bygger ihop Gud. Fadern är inte Sonen, men Sonen är inte heller en mindre gud utanför JHWH.
Det är bland annat därför Romarbrevet 10:9–14 är intressant. Paulus säger först att man ska bekänna Jesus som Kyrios. Sedan säger han att samme Herre är Herre över alla och rik mot alla som åkallar honom. Därefter citerar han Joel 2:32: ”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli räddad.” I Joel står JHWH.
I den bevarade grekiska texten står Kyrios i Romarbrevet 10:13. Nya världens översättning sätter ändå in ”Jehova”, fast ingen bevarad grekisk nytestamentlig handskrift har tetragrammet där. Jehovas vittnens förklaring är att Gudsnamnet ursprungligen måste ha stått där men senare ersatts av Kyrios.
Därför undrar jag: Vilken grekisk nytestamentlig handskrift visar att Paulus skrev JHWH i Romarbrevet 10:13? Om det inte finns någon, bygger översättningen då på den bevarade texten eller på en hypotetisk ändring av texten?
Samma mönster finns i Hebreerbrevet 1:10–12, där ord ur Psalm 102 om JHWH och hans skapargärning uttryckligen riktas till Sonen.
Jag menar inte att en enda av dessa texter automatiskt bevisar hela treenighetsläran. Min poäng är att Nya testamentet både skiljer Sonen från Fadern och använder ord, handlingar och gammaltestamentliga JHWH-texter om Sonen. Det är hela den kombinationen jag försöker förklara.