2026-08-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Ordet Herren tillkommer i 1a Mose, när Gud skapar Adam och Eva, man säger då Herren Gud.
Idag säger man bara Gud eller Herren.

Du kollar på en svensk översättning som tar bort Guds namn.
Om du kollar på den hebreiska texten(1 Mose 2:4), så står det "YHVH", inte "Adonai".

אֵ֣לֶּה תוֹלְד֧וֹת הַשָּׁמַ֛יִם וְהָאָ֖רֶץ בְּהִבָּֽרְאָ֑ם בְּי֗וֹם עֲשׂ֛וֹת 【יְהוָ֥ה】 אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם

Första gången som "herre" används om Gud är i 1 Mose 15:2

וַיֹּ֣אמֶר אַבְרָ֗ם 【אֲדֹנָ֤י】 יְהוִה֙ מַה־תִּתֶּן־לִ֔י וְאָנֹכִ֖י הוֹלֵ֣ךְ עֲרִירִ֑י וּבֶן־מֶ֥שֶׁק בֵּיתִ֖י ה֥וּא דַּמֶּ֖שֶׂק אֱלִיעֶֽזֶר

Orden är markerade klamrar så att du lätt kan se.
Citera
2026-08-05, 11:54
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Där det står herren i bibeln menar man jahve. Och den guden som skapade världen kallas elohim (plural) kallas bara gud. De gör lite olika saker i gamla testamentet. I nya så har man sammanfogat dessa två till en som man kallar gud.

Herren Herren är egentligen Herren Jehova.
Citera
2026-08-05, 11:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför skulle en herre vilja äga en annan herre?
Vad menar min herre?
Citera
2026-08-05, 12:05
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Står det "YHVH" eller "Adonai" i Joel 2:32?
Citat:
Det står bara Herren, alltid stor bokstav i början om det skall syfta på YHVH.

Så du menar alltså att det står YHVH i Joel 2:32, som man ersatt med "Herren"?

Och om det står i den hebreiska texten: " אֲדֹנָי יְהוִה" alltså "Herren JHVH", hur skriver man då?
Citera
2026-08-05, 12:33
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nej, det har inga sexuella konnotationer, utan handlar om ägande. Den troende är sin guds slav.
Tveksamt om inte herren är pervers.
Han lyckades göra Moder Maria på smällen och sen dess har det inte blivit fler ungar så mycket troligt att han gått över till att böga och knulla röv istället.
Är väl det de rättrogna helst vill, bli rövknullade av sin gud?
Citera
2026-08-05, 12:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Och om det står i den hebreiska texten: " אֲדֹנָי יְהוִה" alltså "Herren JHVH", hur skriver man då?
Ja eftersom JHVH är heligt så säger man Herren stället.
Herren Gud heter väl Elohim.
Herren och JHVH är samma sak.
Citera
2026-08-05, 12:49
Medlem
Citat:
Som sagt, det finns många som kallas för "herre":

"det finns ju många gudar och många herrar " (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Så jag håller helt klart med, även Jesus kallas för "herre", men "herre" är inte Jesus namn, och "Herre" är inte Guds namn. Som jag visade så är Guds namn "YHVH".

Har du ingen kommentar om 2 Mose 3:15?

Nej, Jesaja talar om YHVH.
Ja, det stämmer: i Jesaja 45 är talaren YHWH.

I Jesaja 45:22–23 säger YHWH:

”Vänd er till mig och bli frälsta … för jag är Gud och ingen annan … För mig ska alla knän böjas.”

Det intressanta är att Paulus använder samma formulering i Filipperbrevet 2:10–11:

”I Jesu namn ska alla knän böjas … och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre.”

Alltså:

I Jesaja böjer sig alla knän inför YHWH.
I Filipperbrevet böjer sig alla knän inför Jesus.
Paulus kallar Jesus Kyrios, ”Herre”.

Du har därför rätt i att Jesajatexten ursprungligen handlar om YHWH. Den avgörande frågan är dock varför Paulus tillämpar en text om YHWH på Jesus.

Den klassiskt kristna tolkningen är att Paulus därmed inkluderar Jesus i YHWH:s gudomliga identitet. Jehovas vittnen brukar i stället tolka det som att Gud har upphöjt Jesus och gett honom auktoritet, utan att Jesus därför är YHWH.

Men texten säger inte att Jesaja ursprungligen talade om någon annan än YHWH. Argumentet för Jesu gudomlighet ligger just i Paulus tillämpning av YHWH-texten på Jesus.

Citat:
Fil 2:11 talar om att det är Jesus som ska utföra Guds vilja på jorden, märk väl "Gud fadern till ära":

"och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära." (Fil 2:11 Bibel2000)

Jesus har fått all makt i himlen och på jorden för att utföra Guds vilja:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Vem har Jesus fått makten ifrån? Jo från Gud.
Alla på jorden ska alltså böja sig inför Jesus, till Guds ära, sanktionerad av YHVH Gud.
Endast YHVH fadern är Gud, Jesus är endast herre:

"så har vi(kristna) bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Står det "YHVH" eller "Adonai" i Joel 2:32?
I den hebreiska grundtexten står יהוה — JHWH/YHWH, inte אֲדֹנָי (Adonaj), i Joel 2:32. Gudsnamnet förekommer faktiskt tre gånger i versen:

כֹּל אֲשֶׁר־יִקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה יִמָּלֵט
”Var och en som åkallar YHWH:s namn ska bli räddad.”

Senare står också ”såsom YHWH har sagt” och ”dem som YHWH kallar”.

Varifrån kommer då ”Adonaj”? Judisk lästradition undviker att uttala tetragrammet יהוה och läser i stället Adonaj, ”Herren”. Men det är en ersättningsläsning; det skrivna ordet är fortfarande YHWH. Den grekiska Septuaginta översätter det med κυρίου (kyríou), genitivformen av Kyrios, ”Herre”.

Det relevanta för diskussionen är sedan Romarbrevet 10:13, där Paulus citerar Joel:

”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli räddad.”

I Joel syftar ”Herren” otvetydigt på YHWH. I Romarbrevet 10 handlar det närmaste sammanhanget om att bekänna Jesus som Herre och åkalla honom. Därför är den viktiga frågan inte huruvida Joel skrev YHWH — det gjorde han — utan varför Paulus använder en YHWH-text i ett sammanhang där Jesus är Herren som åkallas. Det är ett starkt nytestamentligt argument för att Jesus inkluderas i YHWH:s gudomliga identitet.
Citera
2026-08-05, 12:49
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Herren Gud heter väl Elohim.
Herren och JHVH är samma sak.

Du förstår inte vad jag menar.

Du säger att "Herren" är samma sak som "JHVH", eller hur?
Om det i hebreiska skrifterna står "ADNY JHVH", ska man då översätta det med "herren Herren"?

Detta eftersom "ADNY" är samma sak som Adonai, som på hebreiska betyder "herren", och du menar att även "JHVH" betyder "Herren"?
Citera
2026-08-05, 12:53
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ja, det stämmer: i Jesaja 45 är talaren YHWH.

I Jesaja 45:22–23 säger YHWH:

”Vänd er till mig och bli frälsta … för jag är Gud och ingen annan … För mig ska alla knän böjas.”

Det intressanta är att Paulus använder samma formulering i Filipperbrevet 2:10–11:

”I Jesu namn ska alla knän böjas … och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre.”

Alltså:

I Jesaja böjer sig alla knän inför YHWH.
I Filipperbrevet böjer sig alla knän inför Jesus.
Paulus kallar Jesus Kyrios, ”Herre”.

Du har därför rätt i att Jesajatexten ursprungligen handlar om YHWH. Den avgörande frågan är dock varför Paulus tillämpar en text om YHWH på Jesus.

Den klassiskt kristna tolkningen är att Paulus därmed inkluderar Jesus i YHWH:s gudomliga identitet. Jehovas vittnen brukar i stället tolka det som att Gud har upphöjt Jesus och gett honom auktoritet, utan att Jesus därför är YHWH.

Men texten säger inte att Jesaja ursprungligen talade om någon annan än YHWH. Argumentet för Jesu gudomlighet ligger just i Paulus tillämpning av YHWH-texten på Jesus.

Du ignorerar att svara och kommentera mina argument, utan bara för fram dina egna åsikter.
Citera
2026-08-05, 12:57
Medlem
Citat:

Var i bibeln står det att Guds namn är så heligt att man inte får uttala hans namn?

När Gud tvärtom sade:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Citera
2026-08-05, 13:01
Medlem
Citat:
Du ignorerar att svara och kommentera mina argument, utan bara för fram dina egna åsikter.
Jag håller med om att 2 Moseboken 3:15 säger att JHWH är Guds namn. Men det löser inte frågan om hur Nya testamentet identifierar Jesus. Jag vill därför undersöka varför Paulus tillämpar texter om JHWH, som Joel 2:32, i ett sammanhang som handlar om Jesus som Herre.
Citera
2026-08-05, 13:20
Medlem
[quote]
Citat:
Citat:

Citat:
Jag håller med om att 2 Moseboken 3:15 säger att JHWH är Guds namn.

Det var inte det enda du ignorerade, men det var det mest uppenbara. Jag tror du kommer att fortsätta med den taktiken, jag känner igen det sedan tidigare.

I alla fall, menar du att Gud heter JHVH och Gud heter Jesus? Så Gud har två namn?

Citat:
Men det löser inte frågan om hur Nya testamentet identifierar Jesus. Jag vill därför undersöka varför Paulus tillämpar texter om JHWH, som Joel 2:32, i ett sammanhang som handlar om Jesus som Herre.

Du ignorerar att svara och kommentera mina argument även i den här frågan, gå tillbaka och förklara bl.a. hur kristna "bara har en Gud, fadern".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in