2026-08-04, 20:12
Medlem
israelisinnocents avatar
På bilderna syns barn ta spegelselfies, snurra håret runt fingret och titta över axeln mot kameran. Kollektionen innehåller bland annat lågmidjade jeans och byxor med dekorativa vingar placerade över svanken.

Den 11 augusti lanseras ”Young petite”, som riktar sig till 5–9-åringar

För våra yngsta trendsättare” och ”Våra nya icons” skriver Gina Tricot när de presenterar lanseringen på Instagram. Inlägget har fått över 200 kommentarer – och många är kritiska.

”What the fuck är det här”

”Osmakligt”

”Låt barn vara barn”

Kritiken handlar om att barnmodellerna bär tonårsinspirerade kläder, är tydligt sminkade och poserar på ett vuxet sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkJld0/gina-tricot-far-kritik-for-sin-nya-barnkollektion

Var går gränsen?
Är det inne med svanktatuering igän?
De har inte gjort nåt brott?
Bör kläder åldersmärkas likt filmer?

(Blir mörkrädd när jag ser npc småglin i grupp som ser ut som beauty pageant och mobilen fastklistrad i nyllet)
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-08-04 kl. 20:39.
Citera
2026-08-04, 20:25
Medlem
Balisers avatar
Darya Khaled får lite gratis marknadsföring.
Modevärlden är sjuk och äcklig på alla plan.
Citera
2026-08-04, 20:26
Medlem
Citat:
Darya Khaled, 23, är en av de som reagerat starkt.

– Konceptet är egentligen gulligt. Att man vill göra en ny kollektion för små flickor. Men i stället för att göra barnkläder har man tagit vuxenkläder och bara gjort dem mindre.

Det här är väl typ halva sanningen men tänker mig mest att bvarn inte bör sminka sig till att börja med och absolut inte "posera sexigt" så att säga. Har inte sett kampanjen/reklamen själv men av det som beskrivs är det i stil med amerikanska beauty pageants vilket är ganska vidriga saker.

För att vara PR-team så är Gina Tricot ganska tondöva. Eller så ville de ha reaktioner? Vem vet.
Citera
2026-08-04, 22:08
Medlem
det var väl inte så farligt? ser väl ut som vilka kläder som helst ju
Citera
2026-08-04, 22:11
Medlem
Håller helt med. Deras tonårskollektion är extremt utmanande och många 13-14 åringar går runt i väldigt lågt skurna jeans och för små linnen. Det är modet nu.
Vet det var inne med dessa jeans när jag var tonåring också men vill inte minnas det var så pass utmanande.
Citera
2026-08-05, 00:23
Medlem
Vad i hela friden är det för "sexualiserande" med bilden????
Citera
2026-08-05, 02:38
Medlem
Incendios avatar
Urk! Bara namnet är opassande. Jag tycker så synd om barn och unga idag. Barndomen är nästan utraderad och som förälder får man jobba hårt för att skydda sitt barn. Det är även tråkigt att "tween-kulturen"(eller Lizzie McGuire-kulturen, som jag som 90-talist gärna kallar den) är borta. Lite större barn har inga egna fredade sammanhang längre. Y2k-modet är tillbaka, men ändå är det helt annorlunda mot när jag var liten/ung.
Citera
2026-08-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
På bilderna syns barn ta spegelselfies, snurra håret runt fingret och titta över axeln mot kameran. Kollektionen innehåller bland annat lågmidjade jeans och byxor med dekorativa vingar placerade över svanken.

Den 11 augusti lanseras ”Young petite”, som riktar sig till 5–9-åringar

För våra yngsta trendsättare” och ”Våra nya icons” skriver Gina Tricot när de presenterar lanseringen på Instagram. Inlägget har fått över 200 kommentarer – och många är kritiska.

”What the fuck är det här”

”Osmakligt”

”Låt barn vara barn”

Kritiken handlar om att barnmodellerna bär tonårsinspirerade kläder, är tydligt sminkade och poserar på ett vuxet sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkJld0/gina-tricot-far-kritik-for-sin-nya-barnkollektion

Var går gränsen?
Är det inne med svanktatuering igän?
De har inte gjort nåt brott?
Bör kläder åldersmärkas likt filmer?

(Blir mörkrädd när jag ser npc småglin i grupp som ser ut som beauty pageant och mobilen fastklistrad i nyllet)

Direkt olämpligt. Gör ju till och med spreta fittan posen. Inget barn ska göra
Citera
2026-08-05, 09:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Håller helt med. Deras tonårskollektion är extremt utmanande och många 13-14 åringar går runt i väldigt lågt skurna jeans och för små linnen. Det är modet nu.
Vet det var inne med dessa jeans när jag var tonåring också men vill inte minnas det var så pass utmanande.
Den fjortislook som är inne såg precis lika utmanande ut när jag var tonåring. Den främsta skillnaden vekar vara att man inte behöver vara smärt och snygg för att gå runt i genomskinliga leggings.

Det är dock osmakligt att klä mellanstadieekids som om dom vore högstadiekids.
Citera
2026-08-05, 15:01
Medlem
Inte rätt men det är väl fortfarande föräldrarna som bestämmer?
De kan ju bara inte köpa det. För GT är ju det det verkliga bakslaget..
Citera
2026-08-05, 15:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Inte rätt men det är väl fortfarande föräldrarna som bestämmer?
De kan ju bara inte köpa det. För GT är ju det det verkliga bakslaget..
Det är likförbannat osmakligt som fan av Gina Tricot.
Igen. Det är inte första gången dom sexualiserar barn. Barn. Inte ens tonåringar, fucking barn.

Jag är inte det som har moralpanik och är generellt mot pearl-cluthcing. Men kan inte nån tänka på barnen? Och inte på det sättet som GTs rekalmfolk uppenbarligen har gjort.
Citera
2026-08-05, 16:32
Medlem
Stark-Senaps avatar
När det kommer till sexualisering av barn spelar ändå svenska Lindex i en helt egen liga.
Hur många gånger genom åren har inte skandalen briserat när det visat sig att man sålt både stipstång och raffset till barn under grundskoleålder?

Jag är mer nyfiken på de s.k. ”osunda skönhetsideal” de påstår Gina Tricot ska ha spridit. Var är bilderna?? Google hittade inget så jag hade hoppats på FB.
Ickefeta kvinnor är fan sexigt!! Ariana Grande, MUMS! 🤤

(För övrigt jävligt märkligt att det alltid skall klankas på dessa gudinnor. Medan chipsfeta kossor höjs till skyarna och uppmanas bejaka och älska sin groteska lekamen)
Senast redigerad av Stark-Senap 2026-08-05 kl. 16:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in