2026-08-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad i hela friden är det för "sexualiserande" med bilden????

Håller med, som en storm i ett vattenglas.

Att de poserar, inget nytt, de följer trender.

"Gina tricots nya barnkollektion ”Young petite”
väcker stark kritik – både kläderna och
barnens poser ifrågasätts.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/gina-tricots-barnkollektion-kritiseras-chockad/
Citat:
"Barnen är sminkade och poserar som
vuxna, skriver användare på Tiktok".
Citera
2026-08-05, 19:50
Medlem
Man får väl fråga kvinnor detta.
80% av alla konsumtionsbeslut tas av kvinnor.
Inte fan köper pappor kläder till döttrar.
Om GT gjort bort sig förut kunde ju mammorna bojkottat GT då, men det gör man inte.
Det är ju inte som att det finns få andra alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är likförbannat osmakligt som fan av Gina Tricot.
Igen. Det är inte första gången dom sexualiserar barn. Barn. Inte ens tonåringar, fucking barn.

Jag är inte det som har moralpanik och är generellt mot pearl-cluthcing. Men kan inte nån tänka på barnen? Och inte på det sättet som GTs rekalmfolk uppenbarligen har gjort.
Citera
2026-08-05, 19:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Man får väl fråga kvinnor detta.
80% av alla konsumtionsbeslut tas av kvinnor.
Inte fan köper pappor kläder till döttrar.
Om GT gjort bort sig förut kunde ju mammorna bojkottat GT då, men det gör man inte.
Det är ju inte som att det finns få andra alternativ.
Givetvis beror det på kvinnor. Den här gången kan man med största sannolikhet skylla på det, utan att vara sexistisk. För som du säger så är det knappast pappor som köper kläder till sina döttrar. Eller söner för den delen.
Citera
2026-08-05, 20:46
Medlem
Citat:
Den fjortislook som är inne såg precis lika utmanande ut när jag var tonåring. Den främsta skillnaden vekar vara att man inte behöver vara smärt och snygg för att gå runt i genomskinliga leggings.

Det är dock osmakligt att klä mellanstadieekids som om dom vore högstadiekids.
Så är det kanske men tyckte inte det var lika tidigt då.
Också reagerat på att ungdomar med ”hull” också har magtröja och visar halva magen.
Citera
2026-08-06, 11:32
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Kollektionen som diskuteras ser man här:

https://www.ginatricot.com/se/young-petite/coming-soon

Tyckte inte det var något speciellt? Någon som kan länka en bild från kollektionen som är värd att reagera på?

Däremot hade tonårsdottern synpunkter. Nu vet jag inte om samma plagg även finns i större storlekar, för tonåringar, det har jag inte kontrollerat. Men hon menade att nu när mindre barn ska ha samma kläder som tonåringar blir det negativt för tonåringarna som gärna vill ha kläder från Gina Tricot, att tonåringar går runt i samma kläder som småbarn 😆

Sen angående bilderna från Instagram. Är väl inte så farligt. I samma inlägg ser man även barn som dansar och skrattar och leker.
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2026-08-06 kl. 11:41.
Citera
2026-08-06, 12:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Kollektionen som diskuteras ser man här:

https://www.ginatricot.com/se/young-petite/coming-soon

Tyckte inte det var något speciellt? Någon som kan länka en bild från kollektionen som är värd att reagera på?

Däremot hade tonårsdottern synpunkter. Nu vet jag inte om samma plagg även finns i större storlekar, för tonåringar, det har jag inte kontrollerat. Men hon menade att nu när mindre barn ska ha samma kläder som tonåringar blir det negativt för tonåringarna som gärna vill ha kläder från Gina Tricot, att tonåringar går runt i samma kläder som småbarn 😆

Sen angående bilderna från Instagram. Är väl inte så farligt. I samma inlägg ser man även barn som dansar och skrattar och leker.
Är du möjligtvis singelkvinna?
Citera
2026-08-06, 13:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Är du möjligtvis singelkvinna?

Nope, och vad har det för betydelse i sammanhanget?
Citera
2026-08-06, 13:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nope, och vad har det för betydelse i sammanhanget?
Singelmammor har en tendens att vara mer... förlåtande när det kommer till deras döttrar än när det finns en pappa med i bilden.

Men din tonårsdotter är inne på vad det är som gör att en här kollektionen är en smula olämplig - fast hon är det av en mer egoistisk anledning. Det är för att fucking tioåringar kläs i tonårskläder. Några av poserna är sånt man kan se på Instagram hos tjejer som gör reklam för sina OF-konton.

Ta bara den där mys-outfiten. Du kanske är för ung för att minnas Juicy Couture och dess kopior med ord som 'babe' och 'sexy' över röven? Jag vet att det inte står något på just dom här plaggen men hela looken påminner många av oss om Paris Hilton. Du vet, på samma sätt som att dubbelknäppta kritstrecksrandiga kostymer påminner många (om inte dom flesta) om gangsters.

Det är helt enkelt uppenbarligen inte kläder för tioåringar som borde ägna sig åt att leka häst, hoppa hopprep eller köra klapplekar.

Hade det varit en tonårskollektion hade jag inte sagt ett skit.
Citera
2026-08-06, 17:02
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Singelmammor har en tendens att vara mer... förlåtande när det kommer till deras döttrar än när det finns en pappa med i bilden.

Men din tonårsdotter är inne på vad det är som gör att en här kollektionen är en smula olämplig - fast hon är det av en mer egoistisk anledning. Det är för att fucking tioåringar kläs i tonårskläder. Några av poserna är sånt man kan se på Instagram hos tjejer som gör reklam för sina OF-konton.

Ta bara den där mys-outfiten. Du kanske är för ung för att minnas Juicy Couture och dess kopior med ord som 'babe' och 'sexy' över röven? Jag vet att det inte står något på just dom här plaggen men hela looken påminner många av oss om Paris Hilton. Du vet, på samma sätt som att dubbelknäppta kritstrecksrandiga kostymer påminner många (om inte dom flesta) om gangsters.

Det är helt enkelt uppenbarligen inte kläder för tioåringar som borde ägna sig åt att leka häst, hoppa hopprep eller köra klapplekar.

Hade det varit en tonårskollektion hade jag inte sagt ett skit.

Nja, kanske. Men nu handlar det ju inte om halvnakna outfits heller. Till och med mina barns pappa skulle tycka att dessa från Gina Tricot var fina och acceptabla. Skulle nog inte reagera nämnvärt på att det ser ut som tonårskläder. Sen kanske man inte heller köper en hel garderob eller ens en hel outfit. Om man bortser från mysoutfit. Jag minns absolut diverse liknande outfits med texter och där byxorna kunde vara väldigt lågt skurna. Men jag drar ingen som helst parallell där. Jag ser heller ingen större skillnad med att handla åt barnen på H&M. Egentligen är det samma skit. Så länge ungarna inte själva sexar till det eller går runt halvnakna hela dagarna offentligt ser jag inte problemet. Ser heller inte problemet hos företaget och deras försäljning och marknadsföring. Men en del föräldrar överreagerar.
Citera
2026-08-06, 18:55
Medlem
RullaNedforBergets avatar
Det var väl då lustigt hur många som i den här tråden håller med TS om att det är olämpligt av barn att "snurra håret runt fingret" och "bära "lågmidjade jeans". Men när jag för ett tag sedan gjorde en tråd ( (FB) Är detta barnporr som ligger helt öppet på stock.adobe.com?) om en liknande företeelse, nämligen att tioåriga barn poserar med händerna bakom huvudet samtidigt som de sträcker ut tungan och medvetet har samlat mycket saliv på tungan samtidigt som kameran i slow-motion zoomar in på deras tunga, så tyckte de allra flesta i den tråden att jag var en pedofil som över huvud taget reagerade på det därför att jag enligt de "betraktar barnen från ett sexuellt perspektiv".

Men av någon märklig anledning tycker de flesta i den här tråden inte samma sak om denna TS. Vad är det som skulle göra denna TS reaktion så mycket mer befogad och förståelig än min reaktion?

Jag anser att bilderna som TS länkar till på aftonbladet knappt kan tolkas som strikt sexuella/sexualiserade, möjligtvis lite grann, de har möjligtvis en sexuell underton. De kan definitivt anses vara allmänt olämpliga då de försöker framställa barnen som äldre än vad de är. Det jag reagerar på är varför idioterna här på FB tycker att jag är pedofil för att jag tar upp ett liknande ämne som denna TS där barnen definitivt framställs mycket mer sexualiserat än vad de gör på länken som TS här ger, när de inte tycker att denna TS är pedofil också. Idioterna på den här internetplatsen vet inte vad som definierar pedofili...
Citera
2026-08-06, 19:40
Medlem
Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att det ligger något sexuellt eller opassande över bilderna och tycker inte det nu heller. Totalt oskyldiga bilder på flickor som föräldrarna lika gärna kan rama in och ha upp på väggen hemma.
Det som händer på t.ex TikTok är mycket mer opassande om vi ska snacka barn, kläder och poser.

Vad är problemet med bilderna då? Ger vi pedofiler allt för lättillgängligt material att runka till? Är det en push mot en dekadent värld där vi accepterar att barn går lättklädda och allting är uppochner eller vadå?
Citera
2026-08-06, 19:56
Medlem
De ser väl ut som vilka bilder som helst. Var inget konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
På bilderna syns barn ta spegelselfies, snurra håret runt fingret och titta över axeln mot kameran. Kollektionen innehåller bland annat lågmidjade jeans och byxor med dekorativa vingar placerade över svanken.

Den 11 augusti lanseras ”Young petite”, som riktar sig till 5–9-åringar

För våra yngsta trendsättare” och ”Våra nya icons” skriver Gina Tricot när de presenterar lanseringen på Instagram. Inlägget har fått över 200 kommentarer – och många är kritiska.

”What the fuck är det här”

”Osmakligt”

”Låt barn vara barn”

Kritiken handlar om att barnmodellerna bär tonårsinspirerade kläder, är tydligt sminkade och poserar på ett vuxet sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkJld0/gina-tricot-far-kritik-for-sin-nya-barnkollektion

Var går gränsen?
Är det inne med svanktatuering igän?
De har inte gjort nåt brott?
Bör kläder åldersmärkas likt filmer?

(Blir mörkrädd när jag ser npc småglin i grupp som ser ut som beauty pageant och mobilen fastklistrad i nyllet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in