2026-08-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du har nollränta på bankkontot, här köper du en sak som inte kostar mkt att underhålla samt håller eller stiger i värde.

Nope, dessa mopeder kmr bli en extremt nischad marknad när 60-talisterna dör.
Citera
2026-08-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du har nollränta på bankkontot, här köper du en sak som inte kostar mkt att underhålla samt håller eller stiger i värde.
Men då vågar man ju knappt använda moppen. En Puch Dakota i utställningsskick värd 60-70000 kommer hamna längst in i garaget och bara visas upp för bekanta.
Citera
2026-08-05, 15:40
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Tror inte det finns så många av dem.
Men fortfarande noll ränta på banken, med inflationen så minskar dina pengar vilketsom.
Citera
2026-08-05, 16:52
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL

Folk körde väl Suzuki K50 långt in på 80-talet, kanske halvvägs in på 90-talet.

Så detta med sjuka priser på skruttiga moppar lär finnas kvar åtminstone 20 år till.
Citera
2026-08-05, 16:55
Medlem
En gammal fin moped behöver inte vara värdefull som många tror, även om den ser ut som allt är original 🥳
Ett skrot objekt kan vara betydligt mer värt än sådana exemplar som ovan...

Ni samlare vet exakt vad jag menar och syftar på 😅
Citera
2026-08-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Folk körde väl Suzuki K50 långt in på 80-talet, kanske halvvägs in på 90-talet.

Så detta med sjuka priser på skruttiga moppar lär finnas kvar åtminstone 20 år till.

Mkt möjligt, jag hade en Puch Dakota t.ex. Mina bröder Suzuki k50. Men jag vet inte hur intresserade vi "millennials" eller vafan det kallas, är av gamla mopeder. En Mustang mamba med 3-växlad zündapp 70cc och bing 19 och avstämt rör var dock rätt roligt. 20 års horisont låter rimligt när jag tänker efter, men som med gamla jänkare tror jag generellt de kommer rasa i pris. Förutom väldigt speciella exempelar. 50-tals trampmopeder har jag ägt och de kostade piss och inget motför k50 och Dakota men har mer charm. Tror man ska satsa på sånt tbh. Undra om MT5 kommer bli dyra? Tror icket det. Lika bra att köpa en vanlig cross då.
Citera
2026-08-05, 19:38
Medlem
Även gamla ostrypta 2-takts 125 kubikare som inte får köras på A1 kort har stuckit iväg i pris. För 20 år sedan fick du ge bort en sådan om du ville bli av med den. Nu är dom rejält dyra i förhållande till sitt bruksvärde om man jämför med en modern hoj.
Citera
2026-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vad jag hört av den som håller på med gamla 70 tals moppar så är dom svårsålda.

Han hade en Crescent ( MCB ) E-Type från 1975 i renoverat originalskick som han
ville ha 40.000 för . Hade legat på Blocket och Tradera 5-6 månader.
Många ringer och ger bud men långt under 40 papp.

Bara för att du ser en annons så betyder inte det att dom faktiskt får ut vad dom begär

När det gäller Blocket, så brukar folk ofta sitta och Googla typ Bukowski och liknande och vad tror du de kommer fram till då?
"Fy för satan vad min gamla moppe är värdefull, vem hade kunnat tro det!"
Sedan blir priserna på Blocket därefter.
Ytterligare en anledning till höga priser just nu är ju med att vi har ju haft en kanonsommar detta året, så det är ju föga förvånande att många just nu håller på att drömma om att ge sig ut på landet på en moppe.
Hade vi haft en vanlig typisk svensk sommar med regn varje dag hela juni och juli, så hade priserna varit hälften så höga på mopparna just nu.
Citera
2026-08-05, 22:13
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Vem fan vill åka omkring i 35km/h

Har du aldrig hört talas om "Joy riding"? Behöver inte ens vara illegalt, eller i 280km/h. För folk så går moppeden jävligt bra till för du slår dig hårt när du ramlar i 35km/h och det går snabbare än att cykla.

Sett alla möjliga män mellan 30-60 som åker runt på olika gamla mopeder av olika slag.

Tänka sig att modsen kommer tillbaka.
Citera
2026-08-06, 05:36
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Men varför i helvete vill en medelålders man åka runt på en jävla moppe?

Nja, tror att dom vill ha nåt att pilla med och kanske tjäna en slant.
Var på en "polisauktion" för ett antal år sen, alltså en sån som polisens lager på stulna och upphittade cyklar o mopeder såldes ut av en auktionsfirma. Där kom gubbarna med släpkärror och köpte upp rubbet för småslantar. Skulle tro att det står massor av moppar i garage och lador som aldrig kommer ut på marknaden.
"Får stå och samla värde" skulle jag tro är vanligt just nu.
Citera
2026-08-06, 17:16
Medlem
Visst har man en nostalgisk känsla för de där fordonen men fan om jag skulle vilja dra på mig en.

Ungefär allt är totalt undermåligt med moderna mått mätt och kör man viktkompenserat är det samma straff som att köra en riktig båge utan körkort. Därtill vida större risk att bli stoppad och kollad.

Är det dessutom skyhöga priser kan det vara. Jag har ett kort på min gamla skruttiga KS50 och det räcker gott med att titta på det.
Citera
2026-08-08, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Visst har man en nostalgisk känsla för de där fordonen men fan om jag skulle vilja dra på mig en.

Ungefär allt är totalt undermåligt med moderna mått mätt och kör man viktkompenserat är det samma straff som att köra en riktig båge utan körkort. Därtill vida större risk att bli stoppad och kollad.

Är det dessutom skyhöga priser kan det vara. Jag har ett kort på min gamla skruttiga KS50 och det räcker gott med att titta på det.
Lite mina tankar också, såg ett par mopperallyn och började fundera.
Men det vekar svårt att hitta en otrimmad, och då får det vara jag riskera inte mitt körkort för att köra moppe några mil per år.
Så får fundera på att ta ett MC kort och skaffa en billig modernare MC.
Finns en hel del för samma pengar som en trimmad moppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in