2026-08-05, 10:52
Avstängd
Såg en Crescent F50 som gick för nästan 18000 på blocket. Och den var inte ens i särskilt fint skick.

En sådan sålde jag till min granne för 500 när jag hade skaffat min första bil.
Citera
2026-08-05, 10:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Går de också loss på runt 50.000kr idag? Såg en fin Dakota Guldmetallic på Blocket, 45.000kr var priset! Fan, man skulle sparat allt gammalt skit man har haft genom åren. Allt från mopeder till motorcyklar och bilar! Man kunde ju ha blivit rik på kuppen!
Så är det, den som sparat sina serietidningar eller TV-spel från han var liten i nyskick är rik nu.
Citera
2026-08-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
När du skrev, åkte till OK för present, då startade min hjärnas nostalgiminne...

Kom ihåg att mopparna på OK hette Casal och var blå eller brun

Har för mig att motorn var en kopia på Zundapp, att det gick att köpa trimcylinder till en Zyndapp och så passade den även på Casal.
Casal var någon Öststatsmoped?

Var en kille på högstadiet som hade en svintrimmad Casal med Zyndappcylinder minns jag.

Om inte jag minns fel så köper mopednostalgiker gamla Zundappmopeder i Tyskland och tar hit.
Det finns större utbud och är lägre priser där.
Nytillverkade Zundappmotorer finns att köpa från Kina.
Så måste vara ett stort intresse för Zyndapp Ks50/100 förtfarande.

Tror att Casal var i största del tillverkad i Portugal på den tiden och en nästan ren
kopia på ks50 motorn från Zyndapp som de hade ett samarbete med.
Så vad jag vet så gick det att trimma o byta delar (kolv, cylinder) från Zyndapp.

Finns i våran kommun en nostalgiförening som har lite träffar med sina gamla godingar
och har lite moped-bingo resor ibland, träffas och grillar korv o snackar lite skit, byter
erfarenheter med varandra. Brukar sen dom ibland när några är ute och förvånansvärt
är många av de gamla mopparna i väldigt bra skick.
Var en totalrenoverad Puch Dakota till salu nu tidigare på sommaren, gubben ville ha
35 tusen och den blev såld på några dar.
Citera
2026-08-05, 11:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Tror att Casal var i största del tillverkad i Portugal på den tiden och en nästan ren
kopia på ks50 motorn från Zyndapp som de hade ett samarbete med.
Så vad jag vet så gick det att trimma o byta delar (kolv, cylinder) från Zyndapp.

Finns i våran kommun en nostalgiförening som har lite träffar med sina gamla godingar
och har lite moped-bingo resor ibland, träffas och grillar korv o snackar lite skit, byter
erfarenheter med varandra. Brukar sen dom ibland när några är ute och förvånansvärt
är många av de gamla mopparna i väldigt bra skick.
Var en totalrenoverad Puch Dakota till salu nu tidigare på sommaren, gubben ville ha
35 tusen och den blev såld på några dar.
Hade en casal när jag var 16 den gick bra runt 60 kmt och jag vill minnas att det gick att flytta över dom delarna

Var längesedan jag såg en casal på vägarna här
Citera
2026-08-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Har också noterat detta, borde rimligen bero på att fina exemplar blir allt mer sällsynta. Är själv sugen på en Zundapp KS50 från tidigt 70-tal Jag tror inte de tappar speciellt i värde. FS1 var en riktigt go moppe.

När jag var 15 gick det knappt att en ge bort en KS50... Jag sålde min för tidigt, ca 10 år sedan. Har dock kvar min Push Florida
Citera
2026-08-05, 12:11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Men varför i helvete vill en medelålders man åka runt på en jävla moppe?

Jag kom till denna insikt när jag renoverade en flakmoppe jag fick av grannen. Det är fortfarande en jävla moppe. För samma pengar får man en väldigt fin motorcykel.
Citera
2026-08-05, 12:59
Medlem
sommarlovs avatar
Därför att femtonåringar trimmat och kört skiten ur dom, i generationer!
Och gubbarna fortsätter ”dra pluggar” idag, men kallar det för viktoptimering…
Citera
2026-08-05, 13:03
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Har börjar leta efter en moppe från tiden när man själv var i mopedålder, såna som Yamaha FS1, Suzuki K50 och liknade. Men vilka priser, 35-40000 kr i bästa fall. Är det nån som betalar det eller är det bara säljarnas våta drömmar?
Jag visste att äldre, som Zündapp KS50 och Puch Dakota har nått samlarpriser, men nu verkar det även ha spritt sig till de japanska mopparna.
Du har nollränta på bankkontot, här köper du en sak som inte kostar mkt att underhålla samt håller eller stiger i värde.
Citera
2026-08-05, 13:15
Medlem
olasvenssons avatar
Smakar det, så kostar det.

Du vill vara cool och köra moppe. Då får du öppna pungen och slanta upp kosing.
Citera
2026-08-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Tror också att moppeboomen kommer att bli kortlivad.

Det är 60-talisterna som vill återuppliva gamla minnen och köper antingen en sån moppe de hade eller en sån de drömde om när de var moppepojkar.

När de (vi) tröttnar på dem finns ingen generation efter som är intresserade.

För som fordon räknat är dessa moppar ändå rätt värdelösa...

Ja jättekortlivad, jag vet inte hur det var i övriga landet men hålan jag kommer ifrån började det här med mopedåkande gubbar bli en grej redan på slutet av 90-talet.
Citera
2026-08-05, 14:19
Medlem
Majasmokers avatar
Då är det bara att vänta några år nu då.... Ciao verkar bara kosta 10-15K ännu.... Men jag måste nog laga & fixa en del först tyvärr. Gammal oljeblandad bensin har stått i tank & förknasare så det är kläggbildning. Så tror jag också att det läcker mellan topp & cylinder eller cylinder/block, minns inte.

Var för ung/oerfaren när jag köpte en 60cc till den. Skitdålig passning. Hålen för pinnbultarna var precis aningens felborrade. Idag hade jag inte envisats med att banka det på plats utan försökt lösa det. Hade säkert gått att fila aldrig så lite eller bara fått nån kunnig att borra upp hålen. Det finns det gods för. Nu blir det nog bökigt att få loss den.

Hursomhelst, med större förgasare, annan remskiva, avgasrör & nämnda cylinder så blev den snabbare men jag tycker mig minnas som sagt att jag tror den läcker en aning. Tycker 60cc borde ha givit mer än bara drygt 50km/h. Skitsvårt att få tätt även mellan avgasrör & cylinder men en lite mer erfaren & med bättre verktyg än sommarstugans hade nog kunnat grejja det enkelt.
Citera
2026-08-05, 14:33
Medlem
För folk som hade de som unga har råd att återuppleva? Detta går i cykler, med allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in