2026-08-04, 19:10
Medlem
Det var i år och handlade om ung mestadels ljus personal, både tjejer och killar med gulblå kläder som upplevdes möta varandra istället för kunder i korridoren strax efter öppning vid 10.

Några utav personalen diskuterade sommarprat medans andra fastnade ingående kring detalj i varuhuset. Vid utcheckningen för app stod en kille med 0 kunder och en annan vid andra självutcheckningen som hade lite mer aktivitet medans en mörk man från Samhall skötte städning med städmaskin.

Ikea var skrivet som stiftelse i Lichtenstein med låg eller ingen skatt enligt dokumentär på SVT jag kollade på i början av 10-talet.

Att ungdomar kommer in i arbetslivet är bra men har den låga skatten öppnat upp så pengar kan användas för att skapa jobb som inte behövs?
Citera
2026-08-04, 19:12
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Det var i år och handlade om ung mestadels ljus personal, både tjejer och killar med gulblå kläder som upplevdes möta varandra istället för kunder i korridoren strax efter öppning vid 10.

Några utav personalen diskuterade sommarprat medans andra fastnade ingående kring detalj i varuhuset. Vid utcheckningen för app stod en kille med 0 kunder och en annan vid andra självutcheckningen som hade lite mer aktivitet medans en mörk man från Samhall skötte städning med städmaskin.

Ikea var skrivet som stiftelse i Lichtenstein med låg eller ingen skatt enligt dokumentär på SVT jag kollade på i början av 10-talet.

Att ungdomar kommer in i arbetslivet är bra men har den låga skatten öppnat upp så pengar kan användas för att skapa jobb som inte behövs?

Nej, inte på mindre företag. Fortfarande för dyrt att anställa för många.

Men om så var fallet, hade det varit en dålig sak?
Citera
2026-08-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Kan vara dåligt på så sätt att personerna hade kunnat fylla funktion inom andra områden.
Citera
2026-08-04, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Ja om de kunde gjort nåt mer produktivt är det inget som gynnar varken dem, företaget eller samhället i helhet.
Citera
2026-08-04, 19:21
Medlem
Kanske tagit in personer som behöver få "aktiviteter" för att få bidrag, det har väl trätt in?
Citera
2026-08-04, 19:22
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Kan vara dåligt på så sätt att personerna hade kunnat fylla funktion inom andra områden.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja om de kunde gjort nåt mer produktivt är det inget som gynnar varken dem, företaget eller samhället i helhet.

Ni har en poäng, men när arbetslösheten är hög så tycker jag nog att det är bra.

Men jag köper ert argument
Citera
2026-08-04, 19:47
Medlem
Sommarjobbare?
Citera
2026-08-04, 20:04
Medlem
Tranquility Bass avatar
Tack för din observation, dock svårt att dra några som helst slutsatser av en enstaka observation strax efter öppning. Återkom om några veckor när du gjort flertalet besök vid olika tider och veckodagar.

Ett företag som använder skatteupplägg som IKEA lär knappast anställa personal på varuhusen bara för skojs skull.
Citera
2026-08-04, 20:08
Medlem
JustTrollings avatar
Nej. Inget privat företag skulle "slösa" pengar på att anställa folk som inte behövs.

Förmodligen är det inte jättemånga kunder som hänger på låset 10.00 en måndag morgon mitt i sommaren.
Citera
2026-08-04, 20:15
Medlem
Man anställer likt alla andra unga upp till 28 år då staten står för halva lönen. Det är därför äldre svenskar blir långtidsarbetslösa om de mister jobbet. Tacka M för det, de var de som införde det. Att affären inte är full när de öppnar är väl inte så svårt att förstå, det är ju inte Ullared. Då hinner personalen göra sånt de inte hinner när alla vill ha hjälp.
Citera
2026-08-04, 20:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det brukar inte vara någon trängsel vid öppning stod, i synnerhet inte om det är badväder.

Flera gånger har jag varit den, i särklass, enda kunden på stormarknader vid öppningsdags.
Helt ensam på jätteparkeringen.
Citera
2026-08-05, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man anställer likt alla andra unga upp till 28 år då staten står för halva lönen.
Källa på det, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in