2026-10-02, 11:12
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ser ingen utsläppt råtta än men häktningen förlängdes åter med 14 dagar.
Tack, vet vi om det var samma procedur som förra gången dvs att åklagaren begärde fyra veckor?
Citera
2026-10-02, 11:14
Medlem
B 6571-26

Åklagaren begärde fyra veckors förlängd häktningstid. TN medgav 14 dagar. Tingsrätten beslutade om fortsatt häktning,. Åtal ska väckas senast fredag den 16 oktober kl 11.00.
"Åklagarmyndigheten
2026-10-02

Framställan om förlängd åtalstid

Frihetsberövande

Misstänkt: T

Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun (5000-K836089-26).

[...]

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Beslut/motivering/kompl uppgifter:
Förundersökningen pågår alltjämt. (maskning åtta rader)

Förundersökningen kan inte slutföras inom föreskriven tid och förlängning av åtalstiden begärs därför till den 30 oktober. Det föreligger alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner som framgår av framställan. Fortsatt häktning är med hänsyn till den mycket allvarliga brottsmisstanken proportionerlig. För det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag närvara via länk: [..]"
Nytt från åklagarhåll: som närvarande vid eventuell häktningsförhandling anges inte, som tidigare, kammaråklagare Emma Olsson utan Matilda Strandberg.

Häktningsframställan imgbb.com.

Apropå Biskopens "släppa ut någon liten råtta ur sitt arkiv" kan man notera att maskeringen i dagens framställan är något mer (åtta rader) omfattande än för 14 dagar sen (ca sex rader). Inga råttor alls således!
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-10-02 kl. 11:36. Anledning: länk
Citera
2026-10-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Tack, vet vi om det var samma procedur som förra gången dvs att åklagaren begärde fyra veckor?
Ja, samma procedur som förra gången: fyra veckor. Som blev till två.
Lade in häktningsframställan precis.
Citera
2026-10-02, 11:41
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ja, samma procedur som förra gången: fyra veckor. Som blev till två.
Lade in häktningsframställan precis.
Stort tack ~ får en känsla av att det här kommer att repeteras ett antal gånger. Man kan såklart inte dra några slutsatser av det här men om jag spekulerar så tror jag inte att TN lagt korten på bordet. Inga restriktioner ändrade och väldigt kortfattad häktningsframställan..
Citera
2026-10-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Stort tack ~ får en känsla av att det här kommer att repeteras ett antal gånger. Man kan såklart inte dra några slutsatser av det här men om jag spekulerar så tror jag inte att TN lagt korten på bordet. Inga restriktioner ändrade och väldigt kortfattad häktningsframställan..
Åklagaren begärde fyra veckor idag - vilket skulle innebära att det vid nästa tidpunkt har förflutit tre månader sen mordet. Visserligen kan tekniska undersökningar ta tid. Men kroppen återfanns samma dag och det är bara en misstänkt. Så kanske, som du är inne på i din spekulation, har han inte lagt korten på bordet än.

Han kanske, av något skäl, väljer att fortfarande inte berätta hur det gick till när han dödade henne.

Att samarbeta kan påverka straffet - men för den som hoppas korta ner straffet avsevärt kanske man klamrar sig fast så länge det går vid förklaringsmodellet som t ex "olyckshändelse" (dvs "vållande") alternativt i vart fall dråp ("handlade i affekt", eller "offret slog mig...)?

Eller så hävdar han att han inte minns allt, mer än, spekulativt, att "hon slog till mig och jag försvarade mig och sen minns jag inget mer"? För att låta åklagare och polis få bygga upp händelsekedjan helt och hållet på egen hand.

Någon gång i november är väl det tidigaste som ett åtal skulle kunna väckas, om man får gissa.
Citera
2026-10-02, 13:52
Medlem
Citat:
B 6571-26

Åklagaren begärde fyra veckors förlängd häktningstid. TN medgav 14 dagar. Tingsrätten beslutade om fortsatt häktning,. Åtal ska väckas senast fredag den 16 oktober kl 11.00.
"Åklagarmyndigheten
2026-10-02

Framställan om förlängd åtalstid

Frihetsberövande

Misstänkt: T

Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun (5000-K836089-26).

[...]

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Beslut/motivering/kompl uppgifter:
Förundersökningen pågår alltjämt. (maskning åtta rader)

Förundersökningen kan inte slutföras inom föreskriven tid och förlängning av åtalstiden begärs därför till den 30 oktober. Det föreligger alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner som framgår av framställan. Fortsatt häktning är med hänsyn till den mycket allvarliga brottsmisstanken proportionerlig. För det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag närvara via länk: [..]"
Nytt från åklagarhåll: som närvarande vid eventuell häktningsförhandling anges inte, som tidigare, kammaråklagare Emma Olsson utan Matilda Strandberg.

Häktningsframställan imgbb.com.

Apropå Biskopens "släppa ut någon liten råtta ur sitt arkiv" kan man notera att maskeringen i dagens framställan är något mer (åtta rader) omfattande än för 14 dagar sen (ca sex rader). Inga råttor alls således!

Tack för att du uppdaterar!
Citera
2026-10-02, 14:24
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Åklagaren begärde fyra veckor idag - vilket skulle innebära att det vid nästa tidpunkt har förflutit tre månader sen mordet. Visserligen kan tekniska undersökningar ta tid. Men kroppen återfanns samma dag och det är bara en misstänkt. Så kanske, som du är inne på i din spekulation, har han inte lagt korten på bordet än.

Han kanske, av något skäl, väljer att fortfarande inte berätta hur det gick till när han dödade henne.

Att samarbeta kan påverka straffet - men för den som hoppas korta ner straffet avsevärt kanske man klamrar sig fast så länge det går vid förklaringsmodellet som t ex "olyckshändelse" (dvs "vållande") alternativt i vart fall dråp ("handlade i affekt", eller "offret slog mig...)?

Eller så hävdar han att han inte minns allt, mer än, spekulativt, att "hon slog till mig och jag försvarade mig och sen minns jag inget mer"? För att låta åklagare och polis få bygga upp händelsekedjan helt och hållet på egen hand.

Någon gång i november är väl det tidigaste som ett åtal skulle kunna väckas, om man får gissa.
Helt med på linjen att han hittar vill hitta förmildrande förklaringsmodeller och för att vara någorlunda säker på att det hänger ihop med teknisk bevisning så ligger han lågt med att prata själv.

Eftersom han i sammanhanget trots allt sticker ut så kanske han fortsatt hävdar att han inte kan prata om det, att han är i någon slags ”chock” eller liknande. På det viset köper han tid och kan bygga upp sin story baserat på vad som kommer fram i utredningen.

Man hade väldigt gärna velat vara en sk fluga på väggen under förhören. Tror att du har helt rätt i att vi inte har någon förundersökning förrän tidigast under november.
Citera
2026-10-02, 16:56
Medlem
Tack för uppdateringen!

Citat:
Ser ingen utsläppt råtta än men häktningen förlängdes åter med 14 dagar.
Citera
2026-10-02, 19:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Kom att tänka på Peter Madsens "Hon fick luckan i huvudet". Eller var det inte så han sa? Kan blanda ihop med GW som hade fel i allt.
Jag kommer njuta högaktningsfullt när denne får sin dom. Allt han håller på med är förgäves.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-10-02 kl. 19:55.
Citera
2026-10-03, 09:08
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kom att tänka på Peter Madsens "Hon fick luckan i huvudet". Eller var det inte så han sa? Kan blanda ihop med GW som hade fel i allt.
Jag kommer njuta högaktningsfullt när denne får sin dom. Allt han håller på med är förgäves.
Önskar verkligen att du hade rätt. Jag blir inte förvånad om allt visar sig vara något helt annat än vad spekulerats i tråden.

Är det allra minsta som vi trott hoppas jag att han går sitta väldigt länge.

Någon som vet i detta skede om denna process får anses vara kort, normal eller utdragen?

Eller om det visade sig att en videokamera fångat allt med ljud och bild samt upphittat mordvapen, hade åtal väckts redan nu i sådant fall?
Citera
2026-10-03, 09:31
Medlem
Någon som vet om begravning ägt rum för BO?
Isf vart ligger hon
Citera
2026-10-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Någon som vet om begravning ägt rum för BO?
Isf vart ligger hon
Begravningen har varit, det står tidigare i tråden, sök en månad tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in