Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin257
Stort tack ~ får en känsla av att det här kommer att repeteras ett antal gånger. Man kan såklart inte dra några slutsatser av det här men om jag spekulerar så tror jag inte att TN lagt korten på bordet. Inga restriktioner ändrade och väldigt kortfattad häktningsframställan..
Åklagaren begärde fyra veckor idag - vilket skulle innebära att det vid nästa tidpunkt har förflutit tre månader sen mordet. Visserligen kan tekniska undersökningar ta tid. Men kroppen återfanns samma dag och det är bara en misstänkt. Så kanske, som du är inne på i din spekulation, har han inte lagt korten på bordet än.
Han kanske, av något skäl, väljer att fortfarande inte berätta hur det gick till när han dödade henne.
Att samarbeta kan påverka straffet - men för den som hoppas korta ner straffet avsevärt kanske man klamrar sig fast så länge det går vid förklaringsmodellet som t ex "olyckshändelse" (dvs "vållande") alternativt i vart fall dråp ("handlade i affekt", eller "offret slog mig...)?
Eller så hävdar han att han inte minns allt, mer än, spekulativt, att "hon slog till mig och jag försvarade mig och sen minns jag inget mer"? För att låta åklagare och polis få bygga upp händelsekedjan helt och hållet på egen hand.
Någon gång i november är väl det tidigaste som ett åtal skulle kunna väckas, om man får gissa.