Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Häktningsframställan går att begära ut. Däremot inte häktningspromemorian som skyddas av förundersökningssekretessen (går att få ut efter att åtal har väckts).
(En häktningsframställan säger dock inte jättemycket.)
Ok, tack.
Det handlar alltså om två dokument/delar som åklagaren behöver göra vid häktning.
Då blir det tydligre varför jag aldrig sett vad åklagare lagt fram för bevis på bordet vid häktningsförhandlingar. Däremot att någon blir (om)häktad, det är ju inte svårt att få veta, via media eller via domstolen. Där kan man ju också begära ut dagboksbladet, om man vill veta alla detaljer om vad som hänt i ärendet och vid vilka datum.
Vi kommer allstå förmodligen inte få veta så mycket detaljer om vad åklagaren lagt fram för bevisning vid omhäktningen, men eftersom det är en mordutredningen som är i sin begynnelse och den misstänkte har försökt fly, kanske det inte behövs väldigt mycket ny bevisning för omhäktning.
Jag tror mig minnas att vid ett fall jag följde, ansåg domaren att bevisningen var för svag för omhäktning på sannolika skäl och personen blev frisläppt.
Vad jag läser mig till är att
häktningsframställan är åklagarens formella begäran till domstolen om häktning.
Häktningspromemorian är det skriftliga/muntliga underlaget med bevisning och utredningsmaterial som visar varför åklagaren anser att personen ska häktas.
Häktningsframställan är en formell, officiell och obligatorisk ansökan till domstolen. Den måste göras senast den tredje dagen efter anhållan.
Häktningpromemorian behöver inte göras skriftligt, utan kan framföras muntligt. Den fungerar som beslutsunderlag och är en sammanställning av de bevis, omständigheter och utredningsåtgärder till domstolen inför förhandlingen. Det är en allmän handling, men omfattas i regel av utredningssekretess. Försvarare och den begärt häktade har rätt att ta del av underlaget.