2026-08-04, 23:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
1. Det är inte lätt att få jobb med lönebidrag. De flesta arbetsgivarna undviker lönebidragare. Dessutom kan du bara ha det under en begränsad period.

2. Ja bostadsbrist finns. Men det är relativt lätt att hyra i andra hand med ett svenskt efternamn.

3. Får man inte ligga beror det till 99% av andra anledningar än att man är svensk. Typ att man är rasist. 80% av alla tjejer väljer någon från samma socioekonomiska status, samma uppväxt, samma utbildningsnivå som en själv.

4. Risken att utsättas är mindre i Djursholm men de känner sig otryggare.
1. Antalet arbetssökande som konkurrerar om samma mängd jobb ökar. De invandrare som vi primärt tagit in i landet är inte särskilt välutbildade eller bidrar till någon särskild extra tillväxt. Därmed försämras möjligheterna för icke invandrare att få jobb.
2. Hyra i andra hand är ingen långsiktig lösning och närmast ett skämt att ta upp som argument. Den okontrollerade invandringen har bidragit till både längre bostadsköer och höjda priser på bostäder. De enda som tjänar på detta är banker och mäklare.
3. Klart det finns många anledningar till att man inte hittar en partner. Men plockar man in en majoritet unga män, som Sverige gjort, blir det svårare för de unga män som redan fanns i landet att hitta en passande partner. Det är bara vanlig logik.
4. Men det var inte det du skrev. Läs vad du skrev i ursprungsinlägget igen.
Citera
2026-08-04, 23:30
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Det handlar ju inte om att dra alla över en kam eller avfärda precis varenda människa, utan om att erkänna de problem som faktiskt finns. Det är skillnad på att blunda för verkligheten och att peka på de delar av systemet som faktiskt har kört i diket.
Citera
2026-08-04, 23:44
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Det handlar ju inte om att dra alla över en kam eller avfärda precis varenda människa, utan om att erkänna de problem som faktiskt finns. Det är skillnad på att blunda för verkligheten och att peka på de delar av systemet som faktiskt har kört i diket.
Citera
2026-08-05, 00:02
Avslutad
Egentligen inte mycket alls. Men det beror i huvudsak på att jag är högavlönad som kommer få mycket bra pension och att det också inneburit att man kan bo i ett område som är för dyrt för många invandrare. Däremot är jag mer bekymrad hur det kommer att se ut om några år i Sverige. Dvs framförallt om islam får politisk makt här. Men då har jag nog flyttat utomlands som pensionär och barnen har sådana yrken då de lätt kan få jobb utomlands.
Citera
2026-08-05, 00:20
Medlem
Wodolarskis avatar
Jag jobbar som lärare och märker invandringens effekt i skolan. Jag tror till och med att mina fördomar blev värre tack vare detta jobb.
Citera
2026-08-05, 00:28
Medlem
lagfrukts avatar
Jag har familjemedlemmar som drabbats av ett invällarbrott som är väl känt här på flashback. Blatten fick som tur sitt straff.

Själv har jag bevitnatt min egna kultur fördärvas intill tidernas eviga gryning och resurserna i samhället åderlåtits torrt av roffande invällare.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-05 kl. 00:31.
Citera
2026-08-05, 00:48
Medlem
Inte ett smack för mig i min vardag, bor i en välbärgad del av Stockholm.
Citera
2026-08-05, 01:34
Medlem
BusigaMusens avatar
Bra med mycket invandring, då får dom jobba så vi svennar kan ligga på soffan och njuta av livet 👍
Citera
2026-08-05, 01:34
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Blir illamående så fort jag går ut. Ociviliserade idioter som inte är kapabla att leva i västvärlden.
Citera
2026-08-05, 01:40
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad menar du med "skolskrikare"?
Ja, alltså själva frukten av kvinnors i arbetslivet görandes svårt för resten. För-skoleskränare.
Citera
2026-08-05, 01:59
Avstängd
Jag påverkas kanske inte särskilt mycket alls. Dock så är det fortfarande män som tror att de kan sätta ner mig eller ge sig på mig baserat på mitt utseende men de är en handfull om året. Förr bev jag som tonåring och ung kvinna ofredad regelbundet och jag upplever att Sverige har blivit tryggare idag än tidigare och att det är farligare för unga människor av invandrarbakgrund än för andra människor.

En påverkan jag har är utöver konflikte med en del män som likaväl hade kunnat varit olika grupper av svenskar som inte delar mina åsikter eller tror att jag är en enkel måltavla osv, är att jag faktiskt gillar att de så många människor som ser olika ut. Har olika klädslar och är olika. Jag kan tycka att det är trivsamt att höra ungar som fortfarande leker ute, folk som pratar olika språk och att någon här och där inte räds för att sjunga när de är på glatt humör, bara av att man sitter på balkongen.

Variation ger en uppiggande effekt. Jag upplever att invandrarungar överlag är socialt trevliga, ungdomar välartade osv. Känner inte direkt någon skillnad mot om de varit svenskar utan är mycket som så som ungar alltid varit blablabla.

Jag tycker att det är skömt att antirasisterna tystnat men trist att rasisterna blivit så högljudda i alla kommentarsfält. Det är något med blåsta människor och deras oförmåga att tänka som gör att det är provocerande att höra dem säga samma saker om igen oavsett vilken grupp de tillhör. Man slipper bli provocerad av antisvenskpropaganda men tvingas istället uppleva Skansens apor sitta och bröla om vänstern och invandring som om ingen ska undgå vilka som är deras kusiner när deras retorik flödar ur dem. De älskar att klandra offer för sexualbrott för sådana samtidigt som de själva inte arbetat mot ett enda problem mer än att de klagar på invandringsvolymen på mindre akademiskt vis. Jag såg ett pucko attackera Jonas Gardell för att han arbetar emot sexualbrott bland homosexuella och anklagade honom för den våldtäkt han utsatts för av en sannolikt icke-muslim med påståendet om att han själv var skyldig som inte pratar om Islam. Intelligensen hos sådana människor imponerar mig inte om vi uttrycker oss milt.

Om jag inte blir påverkad men ändå påverkas så tror jag att det är att invandringen även får mig att förstå något om att kapitalismen är här för att stanna. Det blir lite som så att med stor invandring finns till slut endast kvar att bli höger ideologiskt och jag syftar då på marknadsekonomi osv. Självklart inte nazism.
Citera
2026-08-05, 01:59
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Blir illamående så fort jag går ut. Ociviliserade idioter som inte är kapabla att leva i västvärlden.

om alla bor hemma hos mamma o är rädda för att gå ut - hur tänker du samhället (utanför din bubbla) skulle fungera?

vem ska ta hand om din mamma sen? du? (inte en chans) nä, hon hamnar på ett hem, ett hem som skriker efter personal. vem kommer att ta hand om henne?
tjejer o killar som vill satsa på att bli influencer, fotbollsproffs, idol. lever på mamma o pappas pengar istället för att göra rätt för sig.

jag bor i stockholm, hade alla "islamistiska terrorister" stannat hemma så hade det blivit kaos. fattar att de kanske inte blir så stor skillnad om en pizzeria stänger i byhålan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in