2026-08-04, 14:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Konstigt att både jag och alla turister tycker de har riktigt bra kött i deras rätter. Jämför med sketna biffen de har på svenska bufféer som är segt som hundkött och smakar skosula. I ett blindtest hade du aldrig märkt skillnaden på en svenne gris och en ”kinesisk stressgris”. Lägg ner nu
För du köper troligen stressad gris här i Sverige också. Troligen import från Danmark som är skräp.
Buffé äter jag aldrig här i Sverige då man kan räkna med att det är billigt importerat kött från länder med kass djurhållning. Ja där har du troligen rätt att sådan mat är skit.

Men nu är du väl en fattig stackare som inte har råd att köpa riktigt kött eller gå till bättre restauranger som har bra kött i sin meny.

.
Citera
2026-08-04, 15:42
Medlem
Ganska rimlig anledning ändå.
Citera
2026-08-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
För du köper troligen stressad gris här i Sverige också. Troligen import från Danmark som är skräp.
Buffé äter jag aldrig här i Sverige då man kan räkna med att det är billigt importerat kött från länder med kass djurhållning. Ja där har du troligen rätt att sådan mat är skit.

Men nu är du väl en fattig stackare som inte har råd att köpa riktigt kött eller gå till bättre restauranger som har bra kött i sin meny.

.
Haha 🤣 stressgris,antibiotikako,lobbisterna jobbar på om nu någon är korkade nog att lyssna på dem...
Citera
2026-08-04, 16:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Haha 🤣 stressgris,antibiotikako,lobbisterna jobbar på om nu någon är korkade nog att lyssna på dem...
Behöver inte lyssna på någon men ser helst att det djur som ska komma på min tallrik har haft ett bra liv och utan massa skit som antibiotika i mängder.

Förstår att du är en fattig stackare som inte har råd med bra mat.
Fortsätt du att köpa billigt svin från Danmark och andra länder som kör med antibiotika till djuren.
Citera
2026-08-04, 16:33
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Sorry jag var på tramshumör i morse.
Nej, i verkligheten så äter jag ca 350g nötkött om dagen, plus sex äggulor, och ca 100g smör eller talg varje dag, sk karnivordiet eller vad det heter.
Så jag är ingen anhängare av antiköttagendan, eller klimatförtrycket, eller EU för den delen heller.Tvärtom.

Puh, ett tag blev jag lite orolig för din skull, att du skulle bli mager och tärd helt i onödan! Jag begriper heller inte varför en del är emot kött, det är ju supergott. Som en fotnot; en kompis köpte faktiskt någon form av vegetarisk kött (?!) men som väntat var det näst intill oätligt. Smakade som halm och fick kastas.
Citera
2026-08-04, 16:50
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Puh, ett tag blev jag lite orolig för din skull, att du skulle bli mager och tärd helt i onödan! Jag begriper heller inte varför en del är emot kött, det är ju supergott. Som en fotnot; en kompis köpte faktiskt någon form av vegetarisk kött (?!) men som väntat var det näst intill oätligt. Smakade som halm och fick kastas.

Haha, ja fy vad hemska köttimitationerna är!

Men själv var man så dum att man t o m gick på veganagendan ett tag. Kan inte begripa det idag, men i början tyckte jag att jag mådde bättre på vegetariskt.

Men hälsokänslan inte långvarig, och till slut så blev jag en skräpmatsätande zombie.

Och när jag till sist smakade en köttburgare igen, så bestämde jag mig innan jag hade svalt första tuggan: "Aldrig mera en veggoburgare!" (förutom vid svält förstås).
Citera
2026-08-04, 16:57
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Skulle aldrig köpa importerat kött, men synd om importstoppet driver upp priserna på det svenska.

Håller med. Djurhållningskultur och antibiotika är tillräckliga skäl för att bara köpa svenskt kött, slaktat i Sverige, helst gårdsslakt.
Citera
2026-08-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Oxfilé för 650:- kilot?
Portionsbit på 100 gram (det räcker!), rostade rotsaker, en god sås, lite grönt till och du har en middag som du kan bjuda vem som helst på.
För ett pris LÅÅÅNGT under vad din räliga pizza kostar!

Börja använd köttet smartare och köp bra kött.
Nu anser jag inte oxfilé som särskilt gott men jag tog det som exempel eftersom det räknas som ”lyx”.
Går priset upp till 1000:- kilot blir min portion ändå billigare än en kebabrulle.

Ja det kommer att svida lite i plånboken. Jag äter minst ett halvt kilo biff om dagen samt 6st xl ägg.
Citera
2026-08-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Behöver inte lyssna på någon men ser helst att det djur som ska komma på min tallrik har haft ett bra liv och utan massa skit som antibiotika i mängder.

Förstår att du är en fattig stackare som inte har råd med bra mat.
Fortsätt du att köpa billigt svin från Danmark och andra länder som kör med antibiotika till djuren.
Hitta på egna regler när man inte hänger med och sedan förvänta sig att övriga världen ska följa dessa är en svensk paradgren.
Sverige kan aldrig mäta sig med Danmark/Brasilien/Uruguay/ Argentina i varken kvalitet, mängd eller pris på producerat kött...
Citera
2026-08-04, 17:48
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Det bästa är väl om folk äter mindre kött bara? Bli vegan och gör både djur och plånbok en tjänst!
Citera
2026-08-05, 19:08
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Tycker det är galet att det inte har stoppats tidigare. För typ massor med år sen.

Saxat från länken..
Skälet är att Brasilien inte följer de europeiska reglerna för antibiotika i djurfoder, utan använder det bland annat för att få djuren att växa.

Jamen det låter ju bra ändå. Men dom borde gå all in när dom ändå är på G.

Enligt denna länk https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/soja-allt-du-behover-veta/ så kan jag läsa..

Globalt sett står expansion av jordbruksmark för att producera soja, nötkött och palmolja för två tredjedelar av den tropiska avskogningen. Enbart Sveriges konsumtion av soja, palmolja, nötkött och kaffe orsakar avskogning motsvarande 3 000 hektar tropisk skog varje år.

Är inte kunnig hur stort 3000 hektar är men det låter stort.

Svea borde då ta avstånd från det andra oxå. Med tanke på hur många djur som blir utan sin trygga miljö. Om dom nu är sanna djurvänner..
Nå miljöpartiet?

Vad säger ni till ert försvar!?
Citera
2026-08-06, 13:26
Medlem
talcsofts avatar
Låter som att Brasilien får sluta strössla med antibiotika så står EU redo att köpa kött igen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in