2026-08-04, 12:26
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Bästa köttet jag ätit kom från Kina när jag var på besök där i våras. Borde importeras
Citera
2026-08-04, 12:29
Medlem
Sunimods avatar
Måste vara galna stackare som köper kött som man använder antibiotika till djuren.
Visst svensk och helst närproducerat är dyrare men istället för att lägga pengarna på dyra pizzor eller hamburgare kan man få en bit bra kött till middagen.

Oxfilé närproducerat brukar kosta ca 800 kr/kg för mittbiten (den bästa delen)
En portion 200 gram/person ger 160 kr per styck och sedan lite potatis, sås och grönsaker ca 200 kr/portion.

Hämtpizza 160-170 kr. Dagens lunch liknande och då väljer jag hellre att äta riktig bra oxfilé hemma.

Enbart svenskt kött från bra leverantörer i vår mat.

Man blir vad man äter. Nöff nöff.
Citera
2026-08-04, 12:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Bästa köttet jag ätit kom från Kina när jag var på besök där i våras. Borde importeras
Jag har varit många gånger i Kina på jobb och om du varit där kanske du har sett hur de transporterar grisar till slakt.

I stålburar där en gris i varje bur. De kan inte stå upp och har bara någon decimeter runt sig.
Lastade burar på lastbilar, typ 3-4 högt. De pissar och skiter på varandra. Troligen kraftigt stressade vilket gör köttet otjänligt som människoföda. Jag såg det min sista resa dit och höll på att spy när jag tänkte på att sådant hade jag ätit.
Citera
2026-08-04, 12:45
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har varit många gånger i Kina på jobb och om du varit där kanske du har sett hur de transporterar grisar till slakt.

I stålburar där en gris i varje bur. De kan inte stå upp och har bara någon decimeter runt sig.
Lastade burar på lastbilar, typ 3-4 högt. De pissar och skiter på varandra. Troligen kraftigt stressade vilket gör köttet otjänligt som människoföda. Jag såg det min sista resa dit och höll på att spy när jag tänkte på att sådant hade jag ätit.

Vem bryr sig, jag ska äta grisen. Och jag vet inte var du var i Kina men i Chengdu har de riktigt bra mat och kött av högsta kvalitet. Det du beskriver låter inte som något man skulle se i centrala Shanghai. Och att stress skulle göra köttet sämre är bara en myt
Citera
2026-08-04, 12:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Oxfilé för 650:- kilot?
Portionsbit på 100 gram (det räcker!), rostade rotsaker, en god sås, lite grönt till och du har en middag som du kan bjuda vem som helst på.
För ett pris LÅÅÅNGT under vad din räliga pizza kostar!

Börja använd köttet smartare och köp bra kött.
Nu anser jag inte oxfilé som särskilt gott men jag tog det som exempel eftersom det räknas som ”lyx”.
Går priset upp till 1000:- kilot blir min portion ändå billigare än en kebabrulle.
Redan idag är köttfärs åt helvete för dyr, då är det inte precis de fina bitarna de mal ner.
Har mer och mer gått över till fläskkött och vilt, det senare har jag egenjagat i frysen.

På tal om turkpizza, ja det har gått bort länge. När de kröp över 100 kr slutade jag köpa. Gör en egen för 20 kr och mycket mer topping.
Citera
2026-08-04, 12:54
Medlem
AlanGarners avatar
Hoppas det! Ät mer svenskt fläsk istället för importerat skit!

Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Import av kött till EU från Brasilien stoppas i höst, fr. 3 september.
Därmed blir det en något mindre tillgång på oxfilé,
ryggbiff och entrecôte i svenska butiker ...

Stoppet hotar även att driva upp priset på svenskt nötkött.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/darfor-blir-oxfilen-snart-dyrare/

Får svenskarna ev. luta sig mot falukorven istället?
Citera
2026-08-04, 13:18
Medlem
Vem0ths avatar
Jättebra.

Naturkötts produkter är rena skiten och typ alla butiker vill undvika detta pga väldigt mycket kundklagomål och reklamationer kombinerat med säljmarginalen är så låg butikerna går back på att sälja dessa. Sen är det också Norvida som står för all importkött under flera varumärken som Hacksta, John's Selection och även Köttkultur(eller "Vi lurar konsumenterna på att köpa skit till överpris"-kultur)

Noll kvalitétskontroll överhuvudtaget och man märker tydligt som konsument att korna som slaktats inte mått bra.
Citera
2026-08-04, 13:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Vem bryr sig, jag ska äta grisen. Och jag vet inte var du var i Kina men i Chengdu har de riktigt bra mat och kött av högsta kvalitet. Det du beskriver låter inte som något man skulle se i centrala Shanghai. Och att stress skulle göra köttet sämre är bara en myt
Det var några mil utanför Shanghai.

Köttet från stressade djur är skräp som människoföda men passar tydligen bra för dig.

Sökning på nätet ger följande:
"När en gris utsätts för stress förbrukas energin (glykogenet) i musklerna i förtid. Det styr hur pH-värdet i köttet faller efter avlivningen, vilket leder till avvikelser"

PSE-kött (Pale, Soft, Exudative): Orsakas av kraftig akut stress precis före slakt. Köttet blir ljust (pale), mjukt (soft) och vattnigt (exudative). Det förlorar mycket vätska vid tillagning och blir torrt.

DFD-kött (Dark, Firm, Dry): Orsakas av långvarig stress eller utmattning innan slakt. Köttet blir i stället mörkt (dark), fast (firm) och torrt (dry) på ytan med en klibbig snittyta.

Man blir vad man äter.
Citera
2026-08-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverkera
Nötkött är växtbaserat, det är förädlat gräs. Jag föder upp nöt på naturbetesmarker i södra Östergötlands skogsbygd och det är definitivt mer miljövänligt än växtodling för humankonsumtion.

Bra att kött från Brasilien stoppas, det är inte lite antibiotika de stoppar i djuren och Uruguay är inte bättre på den punkten. Det är orimligt att vi ska behöva konkurrera med produkter som är producerade med metoder som inte är tillåtna för oss.
Det är inte alls orimligt om du som producent är med i en lobby som driver den saken (mindre antibiotika.)När jag senast gick till en läkare och ville få antibiotika utskrivet för att slippa dras med en förkylning i två veckor istället för att bli bättre från dag ett så fick jag inte det pga svenska paracetamol-lobbyn.
Citera
2026-08-04, 13:48
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Tjuvjakt har jag sagt förr
Citera
2026-08-04, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Hoppas det! Ät mer svenskt fläsk istället för importerat skit!

Fläsk eller Nötkött, de gånger jag köper så är
det svenskt, ibland till och med direkt från slakt.
Minns de gånger när man slängt på köttet på
grillen så rycker det fortfarande i köttet.
Citera
2026-08-04, 14:41
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var några mil utanför Shanghai.

Köttet från stressade djur är skräp som människoföda men passar tydligen bra för dig.

Sökning på nätet ger följande:
"När en gris utsätts för stress förbrukas energin (glykogenet) i musklerna i förtid. Det styr hur pH-värdet i köttet faller efter avlivningen, vilket leder till avvikelser"

PSE-kött (Pale, Soft, Exudative): Orsakas av kraftig akut stress precis före slakt. Köttet blir ljust (pale), mjukt (soft) och vattnigt (exudative). Det förlorar mycket vätska vid tillagning och blir torrt.

DFD-kött (Dark, Firm, Dry): Orsakas av långvarig stress eller utmattning innan slakt. Köttet blir i stället mörkt (dark), fast (firm) och torrt (dry) på ytan med en klibbig snittyta.

Man blir vad man äter.

Konstigt att både jag och alla turister tycker de har riktigt bra kött i deras rätter. Jämför med sketna biffen de har på svenska bufféer som är segt som hundkött och smakar skosula. I ett blindtest hade du aldrig märkt skillnaden på en svenne gris och en ”kinesisk stressgris”. Lägg ner nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in