2026-08-04, 06:38
Avslutad
Import av kött till EU från Brasilien stoppas i höst, fr. 3 september.
Därmed blir det en något mindre tillgång på oxfilé,
ryggbiff och entrecôte i svenska butiker ...

Stoppet hotar även att driva upp priset på svenskt nötkött.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/darfor-blir-oxfilen-snart-dyrare/
Citat:
Uppger Maximilian Emanuelsson på köttgrossisten Norvida.

Får svenskarna ev. luta sig mot falukorven istället?
Citera
2026-08-04, 06:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Trist men de gångerna man äter kött så vill jag ha bra varor och får väl betala lite mer.

Din rubrik är fel, beasilianskt kött kommer minska så det blir mindre kött i butikerna och därför kommer SVENSKT kött att bli dyrare.
Butikerna går också över till att importera kött från Uruguay istället.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-08-04 kl. 06:57.
Citera
2026-08-04, 07:00
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Import av kött till EU från Brasilien stoppas i höst, fr. 3 september.
Därmed blir det en något mindre tillgång på oxfilé,
ryggbiff och entrecôte i svenska butiker ...

Stoppet hotar även att driva upp priset på svenskt nötkött.

Får svenskarna ev. luta sig mot falukorven istället?

Oxfilé för 650:- kilot?
Portionsbit på 100 gram (det räcker!), rostade rotsaker, en god sås, lite grönt till och du har en middag som du kan bjuda vem som helst på.
För ett pris LÅÅÅNGT under vad din räliga pizza kostar!

Börja använd köttet smartare och köp bra kött.
Nu anser jag inte oxfilé som särskilt gott men jag tog det som exempel eftersom det räknas som ”lyx”.
Går priset upp till 1000:- kilot blir min portion ändå billigare än en kebabrulle.
Citera
2026-08-04, 07:02
Avslutad
I Sverige konsumeras omkring 237 000 ton nötkött varje år,
varav runt 5 000 ton kommer från Brasilien.

När tillgången på kött nu minskar i hela EU finns risken att priserna blir
högre även när det gäller kött med annat ursprung, tillägger Maximilian
Citat:
För att ersätta det brasilianska köttet kommer Norvida i höst att gå över till råvara från Uruguay, som inte har samma storskaliga produktion och låga produktionskostnader som Brasilien.
Kilopriset på svensk oxfilé ligger enligt Matpriskollen nu på 500-650 kronor medan den brasilianska oxfilén ligger på omkring 350-400 kronor.

Är väl ingen storkonsument på nötkött, bara gilla läget, alla måste ju äta oavsett.
Citera
2026-08-04, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Butikerna går också över till att importera kött från Uruguay istället.
Så konstigt, då blir ju resvägen för köttet en aning längre. Bra för miljön!
Är det något jidder med Brasiliens regering som är anledningen till detta?
Citera
2026-08-04, 07:29
Medlem
EU gillar inte att Brasilien använder antibiotika i sin djurhållning, det är orsaken.
Citera
2026-08-04, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Oxfilé för 650:- kilot?
Portionsbit på 100 gram (det räcker!), rostade rotsaker, en god sås, lite grönt till och du har en middag som du kan bjuda vem som helst på.
För ett pris LÅÅÅNGT under vad din räliga pizza kostar!

Börja använd köttet smartare och köp bra kött.
Nu anser jag inte oxfilé som särskilt gott men jag tog det som exempel eftersom det räknas som ”lyx”.
Går priset upp till 1000:- kilot blir min portion ändå billigare än en kebabrulle.

Håller med helt och hållet.
Själv väljer jag dessutom rostas istället för oxfilé, billigare och rätt tillagat är det få som känner skillnad.
Än hellre hästfilé när det går att få tag i, halva priset och oftast mörare än oxfilé.
(Det kan ibland vara bra att inte upplysa gästerna om att det är häst, inte ox..)
Citera
2026-08-04, 07:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Så konstigt, då blir ju resvägen för köttet en aning längre. Bra för miljön!
Är det något jidder med Brasiliens regering som är anledningen till detta?

Brasilien får inte exportera kött till EU längre, varför vet jag inte men beror väl på någon skitsak skulle jag gissa.
Citera
2026-08-04, 07:37
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Bra att man inte kan bli ilurad äckligt antibiotikakött som någon snåljåp bjuder en på eller som en restaurant erbjuder.

De hade för några år sedan marinerat köttet i en cancerframkallande vätska för att köttet inte skulle härskna så lätt.

Nu skulle de importera från Uruguay istället, men varför finns inte Argentinsk kött i vanliga butiker i vårt land?

Argentina har en enorm köttkultur.
Citera
2026-08-04, 07:47
Medlem
busy-signals avatar
Smart av EU, så att priserna kan pressas upp ytterligare. Och vi äntligen kan börja leva mera växtbaserat och miljövänligt.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att äta mer än 100g nötfärs i veckan. Det räcker gott och väl.

Och därför skulle det vara lämpligare om köttfärsen kostade ca 1800 kr/kg. Så blir min köttfärsfredag ändå inte dyrare än en pizza med läsk och två extra bea.

Låt oss nu allihopa applådera EU för att dom tänker på klimatet och våran hälsa.
Citera
2026-08-04, 07:48
Avslutad
Handla inte hungrig!
"En hungrig mage kan göra att svensken handlar cirka 20% mer än om man inte är hungrig"

Matpriskollens analys: Priserna faller – men nötköttet går mot strömmen.
https://matpriskollen.se/aktuellt/2026/06/priserna-faller-men-skippa-dyrt-notkott-och-grilla-smartare-i-sommar
Citat:
Nötköttet är ett tydligt undantag. Nötfärs, hamburgare och styckdelar av nöt har ökat mest av alla kategorier senaste året. Det beror på ett strukturellt problem med för få slaktdjur och en hög efterfrågan. Den som vill grilla utan att det smäller i plånboken bör välja kyckling, fläskkarre eller korv istället. Här är det små prisförändringar mot förra året, säger Ulf Mazur, Vd och grundare på Matpriskollen.
Citera
2026-08-04, 07:51
Medlem
blobben!!!s avatar
Så länge det står på förpackningen vad som gäller så borde myndigheterna ge blanka fan vad jag väljer för kött. Cypern använder minst lika mycket antibiotika för att producera sin halloumi. 20 gånger mer än Sverige.

Uselt argument av köttmaffian som vill driva upp priset på kött. Som tur är så äter riktiga svenskar fläsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in