2026-08-04, 10:16
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, så klart. Men de är väl underförstått. Och Japan har ändå lägre BNP/Capita jämfört med Sverige.

Ja Kina också, men deras medelklass ligger före oss på många parameterar och de lever i ett rent modernt och välorganiserat samhälle. Köpkraftsjusterat är jag osäker på om Japan ligger efter Sverige. Slovenien har gått om oss vilket är lite tragikomiskt.
Citera
2026-08-04, 10:18
Avstängd
Enda problemet i Sverige är att 99% av besökarna är Babbeluringar som låter ungarna leva rövare osv.

Svenskar får ingen plats generellt. Så nej de är inte byggd för oss.
Citera
2026-08-04, 10:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Alla såna där köpcentrum är ju likadana. Samma butiker i hela landet. Ni Stockholmsbögar är inte så unika som ni tror ni är.
Det är nog fortfarande främst inflyttade som åker till MoS. Faktiska stockholmare tenderar att sky såna ställen. Sen så finns det nog inget där, som inte finns någon annanstans.
Citera
2026-08-04, 10:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vet inte om jag överskattar MoS.

Jag har varit på MoS och det var helt fantastiskt med alla olika affärer och restauranger på samma ställe. Jag tror de har biograf också.

Konceptet borde gå att exportera till andra länder. Det är lite märkligt att ingen har kommit på det här konceptet mycket tidigare.

Mitt liv har blivit mycket bättre sedan jag var på MoS.

Edit: Jag har varit på MoS två gånger. Men jag utesluter inte att jag kommer att gå dit igen om några år. Jag bor i Stockholm.
Det här inlägget var riktigt bra om det skulle tas som ett skämt.

I vilket fall kan jag säga att man i Asien har biograf på de flesta av de större ställena. Det ger ju trafik under större delen av dygnet. Jag vet städer på 70 000 invånare som har detta.

Jag gjorde mitt första biobesök på galleria i Asien 2008.
Citera
2026-08-04, 10:37
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
MOS är Stockholmarnas svar på Skara sommarland.

Kaozfolk i mängder och otryggt i parkeringsgaraget.

Undrar vad som lockar den lilla grupp av estniska svenskar att frivilligt besöka dessa kaozplatser som Mos, Kista galleri, Emporia, Nordstan, Skärholmen mfl MENA platser.
Estniska svenskar? Det verkar ballt....
Citera
2026-08-04, 10:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag tänker på Emporia i Malmö. jag tycker inte alls om det och åkte aldrig dit, men såg ett TV-program hur arkitekterna medvetet villar bort kunderna där så att de måste söka med blicken oavbrutet. För då hittar man varor man behöver.

Problemet med Sverige är att vi är för litet och butiker i t.ex Mall har för få kunder för att bli riktigt coola. För detta krävs en stad som Paris eller Tokyo. Den som varit i en storstad fattar hur mycket folk det finns där, hela Sverige på en liten yta.

Emporia hade Hamleys i källaren när de öppnade, fantastisk leksaksaffär från London med massor med varor och personal som visar leksaker. Självklart höll det inte ekonomiskt och de la ner på en gång.
Citera
2026-08-04, 10:51
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Estniska svenskar? Det verkar ballt....

Etniska skulle det stå, men Estniska svenskar låter faktiskt ballt
Citera
2026-08-04, 10:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Etniska skulle det stå, men Estniska svenskar låter faktiskt ballt
Estländare har faktiskt världens mest blåögda befolkning 97% om jag minns rätt, Sverige bara 91%. Samma med blondhet, en est kan hur Lett som helst gå som svensk.
Citera
2026-08-04, 10:54
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Estländare har faktiskt världens mest blåögda befolkning 97% om jag minns rätt, Sverige bara 91%. Samma med blondhet, en est kan hur Lett som helst gå som svensk.

Nästan likadant med etniska holländare
Citera
2026-08-04, 11:12
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Varit och rest en del i Asien och något som slog mig var hur tråkigt, ganska dåligt och simpelt ett i svenska mått mätt flaggskepp som Mall Of Scandinavia kändes i jämförelse med deras köpcentrum.

Inte bara att det oftast är större eller åtminstone minst lika stort som Mall Of Scandinavia, även på mindre ställen (alltså inte nödvändigtvis i huvudstaden). Det känns också mycket mer trivsamt och välplanerat. Både sett till inredning och design, men även stämning och känslan i allmänhet.

Överskattar vi svenska köpcentrum? Mall of Scandinavia känns ju typ som en gammal skruttig bil jämfört med en Ferrari om man jämför med mesta jag satt i köpcentrumsväg i utlandet.

Mall Of Scandinavia är stort och modernt med europeiska mått mätt (Spanien är ju kvar på 70-talet), ser man till köpcentrum i Singapore och Bangkok så ligger det snarare efter. Stämningen och känslan i Singapore och Bangkok är generellt annorlunda, mer spännande och internationell, och har inte så mycket med specifika köpcentrum att göra.
Citera
2026-08-04, 11:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja Kina också, men deras medelklass ligger före oss på många parameterar och de lever i ett rent modernt och välorganiserat samhälle. Köpkraftsjusterat är jag osäker på om Japan ligger efter Sverige. Slovenien har gått om oss vilket är lite tragikomiskt.
Jo, vad gäller PPP verkar Japan ligga efter oss också. Japan har väl inte haft den bästa ekonomiska utvecklingen på senare tid? Intressant det där med Slovenien, men enligt wiki ligger de efter Sverige också.
Citera
2026-08-04, 11:51
Bannlyst
Mall of Shithole är en över prisad kopia som finns i alla andra skitstäder. Vem fan handlar på såna ställen ens? Vissa butiker är kanske unika men för det mesta är hela landet rusta, Clas ohlson jula, lindex, systembolaget och Maxi och nåt annat skit. Finns verkligen inget att se eller köpa i svenska skräpbutiker. På maxi är det barilla med kyckling kyckling med ris potatis o grädde och massa skräpmat och halvfabrikat. Tragiskt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in