2026-08-03, 23:23
Medlem
Varit och rest en del i Asien och något som slog mig var hur tråkigt, ganska dåligt och simpelt ett i svenska mått mätt flaggskepp som Mall Of Scandinavia kändes i jämförelse med deras köpcentrum.

Inte bara att det oftast är större eller åtminstone minst lika stort som Mall Of Scandinavia, även på mindre ställen (alltså inte nödvändigtvis i huvudstaden). Det känns också mycket mer trivsamt och välplanerat. Både sett till inredning och design, men även stämning och känslan i allmänhet.

Överskattar vi svenska köpcentrum? Mall of Scandinavia känns ju typ som en gammal skruttig bil jämfört med en Ferrari om man jämför med mesta jag satt i köpcentrumsväg i utlandet.
Citera
2026-08-03, 23:30
Medlem
Ja helt klart!

I Sverige överlag finns det oxå en hel del ”barack-centrum” där det finns systembolag, bygghandel, stormarknad, etc. Dessa är oxå väldigt trista.
Citera
2026-08-03, 23:51
Medlem
Fantens avatar
Svenska köpcentrum är ganska tråkiga ja, men det är ju delvis med mening. Man vill att folk ska komma dit och spendera pengar, men inte bara hänga runt.
Citera
2026-08-03, 23:53
Medlem
Glostrups avatar
Alla shoppingcenter à la MoS är byggda efter en internationell mall som syftar till att maximera intäkter, så det är ingen större skillnad om centret ligger i Bangkok, Stockholm eller Toronto. Förmodligen är det samma företag, eller en av konkurrenterna, som hanterar dem allihop.
Citera
2026-08-04, 00:19
Medlem
maktspels avatar
Men köpcentrum handlar väl om att ge kunden en upplevelse snarare än att vara något man går omkring och skryter om när man träffar utlänningar? Hur skulle en svensk kunna "överskatta" dem?

Finns det folk som går omkring och tänker att "Sverige har minsann världens bästa köpcentrum och det är något jag bör berätta för mina asiatiska vänner"?

Stora gallerior är på dekis i både Europa och USA. I Asien verkar de dock fungera fint så här långt.
Citera
2026-08-04, 00:43
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Varit och rest en del i Asien och något som slog mig var hur tråkigt, ganska dåligt och simpelt ett i svenska mått mätt flaggskepp som Mall Of Scandinavia kändes i jämförelse med deras köpcentrum.

Inte bara att det oftast är större eller åtminstone minst lika stort som Mall Of Scandinavia, även på mindre ställen (alltså inte nödvändigtvis i huvudstaden). Det känns också mycket mer trivsamt och välplanerat. Både sett till inredning och design, men även stämning och känslan i allmänhet.

Överskattar vi svenska köpcentrum? Mall of Scandinavia känns ju typ som en gammal skruttig bil jämfört med en Ferrari om man jämför med mesta jag satt i köpcentrumsväg i utlandet.
Visst gör vi det men stockholmarna verkar nöjda med att det finns ett centrum som eventuellt är större än det i Göteborg och det är naturligtvis viktigt för dem. Sedan att MoS inte skulle vara på top10 i storlek i vissa större asiatiska städer gör ju att reklamen för MoS känns närmast patetisk.

Känner att det börjar bli tjatigt nu att förklara att MoS inte ens tillhör top 500 i världen.
Citera
2026-08-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Visst gör vi det men stockholmarna verkar nöjda med att det finns ett centrum som eventuellt är större än det i Göteborg och det är naturligtvis viktigt för dem. Sedan att MoS inte skulle vara på top10 i storlek i vissa större asiatiska städer gör ju att reklamen för MoS känns närmast patetisk.

Känner att det börjar bli tjatigt nu att förklara att MoS inte ens tillhör top 500 i världen.

I varmare länder, som i Europa just nu, kan jag tänka mig att det är underbart i köpcentrum med all luftkonditionering. Även här. Det är synd att man inte satsar mer på köpcentrum, man blir klart avundsjuk på MoS.
Citera
2026-08-04, 01:39
Medlem
Citat:
Överskattar vi svenska köpcentrum?
Av de jag sett i Göteborg, Västerås, Eskilstuna, Norrköping och Stockholm så tyckte jag att allt var skit.

Malmö hade ett halvbra i förorten Hyllie, kanske dom har fått hjälp av Danska proffs?
Citera
2026-08-04, 02:31
Medlem
DonLatinos avatar
Svenska köpcentrum är ofta byggda för att människor ska kunna göra sina dagliga ärenden som att handla mat, besöka apotek, gym och restauranger snarare än att spendera en hel dag där. I Asien finns det inte många bostäder som är anslutna till köpcentrum då de flesta och största är utformade för turism. Det är heller inte lika stressigt att handla i köpcentrum i Sverige kontra Hong Kong, Shanghai, eller London.

Så om man ska säga att Sverige har något "unikt" är det inte att köpcentrumen är störst eller mest exklusiva, utan att de har en väldigt genomtänkt skandinavisk stil där komfort, enkelhet och funktion prioriteras framför attraktioner och annat onödigt krimskrams.
Citera
2026-08-04, 03:15
Medlem
ursprungligens avatar
Jag vet inte om jag överskattar MoS.

Jag har varit på MoS och det var helt fantastiskt med alla olika affärer och restauranger på samma ställe. Jag tror de har biograf också.

Konceptet borde gå att exportera till andra länder. Det är lite märkligt att ingen har kommit på det här konceptet mycket tidigare.

Mitt liv har blivit mycket bättre sedan jag var på MoS.

Edit: Jag har varit på MoS två gånger. Men jag utesluter inte att jag kommer att gå dit igen om några år. Jag bor i Stockholm.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-04 kl. 03:18.
Citera
2026-08-04, 04:38
Medlem
Pripps0.0s avatar
Tror inte att folk ser hela bilden när det kommer till köpcentrum. Dessa gynnar ofta stora kedjor och leder till butiksdöd i städerna, det är småföretagarna som drabbas och utbudet för oss dödliga blir mindre och tråkigare, även om intrycket är det motsatta.

Personligen tycker jag att det är vidrigt att lalla runt i sådana där köpcentrum.
Citera
2026-08-04, 06:30
Medlem
Citat:

Om du med överskattad tror att den gemene Stockholmaren går omkring och är stolt över Mall of Scandinavia så är du helt snett ute. Det betraktas väl som vilket köpcentrum som helst, fast större och med mer butiker, knappast något flaggskepp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in