2026-08-04, 08:40
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
MOS är Stockholmarnas svar på Skara sommarland.

Kaozfolk i mängder och otryggt i parkeringsgaraget.

Undrar vad som lockar den lilla grupp av estniska svenskar att frivilligt besöka dessa kaozplatser som Mos, Kista galleri, Emporia, Nordstan, Skärholmen mfl MENA platser.
Citera
2026-08-04, 08:43
Medlem
Imnshos avatar
Köptempel är en koncentration av butiker som gör att man slipper gå ut i kyla eller regn. Man har möjlighet att parkera bekvämt.

That's it.

En lista över vad man ska ha, in till rätt butik(er), lassa in åka hem. Jag behöver ingen jävla "shoppingupplevelse", sånt är för köpgalna kärringar.

Dessutom är det färre blattar, missbrukare och socialfall än runt butiker i stans centrum. Det handlar om bekvämlighet och att slippa irritationsmoment.

PS. Megacenter som Mål of Scandinavia bör dock undvikas pga risken för muslimska terroristdåd. Föredrar mindre centra i stadens utkanter.
Senast redigerad av Imnsho 2026-08-04 kl. 08:46.
Citera
2026-08-04, 08:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Varit och rest en del i Asien och något som slog mig var hur tråkigt, ganska dåligt och simpelt ett i svenska mått mätt flaggskepp som Mall Of Scandinavia kändes i jämförelse med deras köpcentrum.

Inte bara att det oftast är större eller åtminstone minst lika stort som Mall Of Scandinavia, även på mindre ställen (alltså inte nödvändigtvis i huvudstaden). Det känns också mycket mer trivsamt och välplanerat. Både sett till inredning och design, men även stämning och känslan i allmänhet.

Överskattar vi svenska köpcentrum? Mall of Scandinavia känns ju typ som en gammal skruttig bil jämfört med en Ferrari om man jämför med mesta jag satt i köpcentrumsväg i utlandet.

Mall of Scandinavia är jättefint med Europeiska mått. Givetvis ligger vi efter stora delar av Asien och framför allt Kina. Det är ju bara att köra en kinesisk elbil så inser man att de ligger före.
Citera
2026-08-04, 09:07
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Köptempel är en koncentration av butiker som gör att man slipper gå ut i kyla eller regn. Man har möjlighet att parkera bekvämt.

That's it.

En lista över vad man ska ha, in till rätt butik(er), lassa in åka hem. Jag behöver ingen jävla "shoppingupplevelse", sånt är för köpgalna kärringar.

Dessutom är det färre blattar, missbrukare och socialfall än runt butiker i stans centrum. Det handlar om bekvämlighet och att slippa irritationsmoment.

PS. Megacenter som Mål of Scandinavia bör dock undvikas pga risken för muslimska terroristdåd. Föredrar mindre centra i stadens utkanter.

Låter som den typiska svenska nationalsporten cope. En bil är för att ta sig från a till b, that's it? Givetvis vill man ha så mycket civilisation och miljöer anpassade för att trivas som möjligt oavsett om det handlar om lokaler, färdmedel eller vad det kan vara. Mall of Scandinavia är det finaste köpcentrat vi har i Skandinavien, förmodligen. Skulle ha kunnat vara en trevligare plats om det inte kändes som att besöka Star Wars rymdhamn. I Kina har de ännu finare och bekvämare lokaler kombinerat med skötsamma besökare.
Citera
2026-08-04, 09:11
Medlem
immenhusens avatar
Var mycket på MoS när jag bodde i Stockholm en gång i tiden, men föredrog faktiskt omvägen ut till den mindre kusinen Täby Centrum, när jag skulle ut på centrum-turné. Visserligen mindre, men så oerhört mycket trevligare på alla sätt. Och inte minst sett till klientel. Orten-svenskan lös där med sin frånvaro, liksom motsvarande tuppiga och dryga Mellanöstern-mentalitet bland såväl butiksbiträden som konsumenter. En levande glimt av det gamla Sverige, med andra ord, men med stil.

/AI
Citera
2026-08-04, 09:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Det roliga är att jag har besökt köpcentrum i Japan som inte är "stadens ögonsten" som är både större, och bättre utformad än MoS. Ett stort köpcentrum i Osaka kan vara en skyskrapa, som är kopplat med en annan skyskrapa och ett stort centrum.
Jo, men tänk på att Japan har över 100 miljoner invånare och är otroligt tätbefolkat jämfört med Sverige. Där har du förklaringen. Det finns helt enkelt inte underlag till en massa flashiga köpcentrum i lilla glesbefolkade Sverige.
Citera
2026-08-04, 09:20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Varit och rest en del i Asien och något som slog mig var hur tråkigt, ganska dåligt och simpelt ett i svenska mått mätt flaggskepp som Mall Of Scandinavia kändes i jämförelse med deras köpcentrum.

Inte bara att det oftast är större eller åtminstone minst lika stort som Mall Of Scandinavia, även på mindre ställen (alltså inte nödvändigtvis i huvudstaden). Det känns också mycket mer trivsamt och välplanerat. Både sett till inredning och design, men även stämning och känslan i allmänhet.

Överskattar vi svenska köpcentrum? Mall of Scandinavia känns ju typ som en gammal skruttig bil jämfört med en Ferrari om man jämför med mesta jag satt i köpcentrumsväg i utlandet.
Tyvärr kommer det folk norrifrån som har en annan kultur, de stannar inte i Kista längre utan de förpestar även MOS.
Citera
2026-08-04, 09:26
Medlem
Yinool0401s avatar
MOS är ett rätt vidrigt ställe faktiskt. Kaos på alla nivåer på helgerna framförallt, och kriminella som handlar för sina kontanter då flera butiker tar cash.
Citera
2026-08-04, 09:50
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Var mycket på MoS när jag bodde i Stockholm en gång i tiden, men föredrog faktiskt omvägen ut till den mindre kusinen Täby Centrum, när jag skulle ut på centrum-turné. Visserligen mindre, men så oerhört mycket trevligare på alla sätt. Och inte minst sett till klientel. Orten-svenskan lös där med sin frånvaro, liksom motsvarande tuppiga och dryga Mellanöstern-mentalitet bland såväl butiksbiträden som konsumenter. En levande glimt av det gamla Sverige, med andra ord, men med stil.

/AI

Låter som om det var enbart humankapitalet som var hela skillnaden.
Citera
2026-08-04, 09:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men tänk på att Japan har över 100 miljoner invånare och är otroligt tätbefolkat jämfört med Sverige. Där har du förklaringen. Det finns helt enkelt inte underlag till en massa flashiga köpcentrum i lilla glesbefolkade Sverige.

Vilket cope. Då borde väl Lagos också ha jätteflashiga gallerior? Man får det man har råd med.
Citera
2026-08-04, 10:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vilket cope. Då borde väl Lagos också ha jätteflashiga gallerior? Man får det man har råd med.
Ja, så klart. Men de är väl underförstått. Och Japan har ändå lägre BNP/Capita jämfört med Sverige.
Citera
2026-08-04, 10:06
Medlem
Alla såna där köpcentrum är ju likadana. Samma butiker i hela landet. Ni Stockholmsbögar är inte så unika som ni tror ni är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in