Citat:
Ursprungligen postat av
Confuze
Varit och rest en del i Asien och något som slog mig var hur tråkigt, ganska dåligt och simpelt ett i svenska mått mätt flaggskepp som Mall Of Scandinavia kändes i jämförelse med deras köpcentrum.
Inte bara att det oftast är större eller åtminstone minst lika stort som Mall Of Scandinavia, även på mindre ställen (alltså inte nödvändigtvis i huvudstaden). Det känns också mycket mer trivsamt och välplanerat. Både sett till inredning och design, men även stämning och känslan i allmänhet.
Överskattar vi svenska köpcentrum? Mall of Scandinavia känns ju typ som en gammal skruttig bil jämfört med en Ferrari om man jämför med mesta jag satt i köpcentrumsväg i utlandet.
Svar på din fråga överskattar vi Svenska köpcentrum.
Kan naturligtvis enbart svara för mig själv men jag tror det är samma för många. Men svaret är nej, som svensk så ser man inte ett köpcentrum som en attraktion man besöker utan en plats för att inhandla diverse varor där det finns möjlighet att parkera bilen.
I andra delar av världen finns en delvis annan inställning samt att befolkningsunderlaget är större.
Sen tyckte jag det var lite spännande att besöka köpcentrum i Asien och USA under 80 och 90 talet för det fanns inte här.
En favorit var Great Lake Crossings i michigan med deras Outdoor shop.
Men personligen skulle jag hellre handla i stadsmiljö, men med dagens politik gällande tillgänglighet och parkeringsmöjöigheter så tvingas man in i köpcentrum.
Då föredrar jag faktiskt de Svenska med en lättöverskådlig layout och inte så mycket krimskrams krams.