2026-08-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Now0rd
Dejtar en man som är 21 år äldre än mig. Vi har dock barn i samma ålder då han fick barn sent och jag tidigt. Jag är 36 och han 57 i år. Jag tänker inte så mycket på det då vi är i samma fas i livet och aldrig känt sån samhörighet med någon. Han är väldigt trygg, grundad och den första man som jag känner mig riktigt trygg med. Jag brukar lätt vara den som tar projektledarrollen och styr men men honom kan jag luta mig tillbaka lite, det är väldigt vilsamt och gillar dynamiken som uppstår. Det får mig att känna mig kvinnlig. Undrar dock hur allmänheten ska se på detta och hur hållbar en sådan relation är? Han är framgångsrik och rädd att folk ska se mig som en lycksökerska även om jag själv också har väldigt god ekonomi och ett bra jobb. Hjälp mig lite här, hur reagerar man på sånt här? Hur ska jag tänka? Värt att nämna är att jag varit mycket sjuk i mitt liv så räknar väl inte direkt med att bli pensionär… har inte direkt framtidsbilden av att bli en frisk pensionär, eller ens nå den åldern.
I längden kommer du aldrig palla med honom. Och omgivningen fattar ju detta och därav deras reaktioner
Citera
2026-08-04, 00:38
Medlem
MrMadoffs avatar
Tycker det känns väldigt uppfriskande och sunt. Mer sånt här tack. Det är fullt naturligt egentligen.
Citera
2026-08-04, 01:18
Medlem
Folk ska helt enkelt ta och skita i om du gillar snasska gubbapitt.
Citera
2026-08-04, 01:34
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Dejtar en man som är 21 år äldre än mig. Vi har dock barn i samma ålder då han fick barn sent och jag tidigt. Jag är 36 och han 57 i år. Jag tänker inte så mycket på det då vi är i samma fas i livet och aldrig känt sån samhörighet med någon. Han är väldigt trygg, grundad och den första man som jag känner mig riktigt trygg med. Jag brukar lätt vara den som tar projektledarrollen och styr men men honom kan jag luta mig tillbaka lite, det är väldigt vilsamt och gillar dynamiken som uppstår. Det får mig att känna mig kvinnlig. Undrar dock hur allmänheten ska se på detta och hur hållbar en sådan relation är? Han är framgångsrik och rädd att folk ska se mig som en lycksökerska även om jag själv också har väldigt god ekonomi och ett bra jobb. Hjälp mig lite här, hur reagerar man på sånt här? Hur ska jag tänka? Värt att nämna är att jag varit mycket sjuk i mitt liv så räknar väl inte direkt med att bli pensionär… har inte direkt framtidsbilden av att bli en frisk pensionär, eller ens nå den åldern.

Hur allmänheten SKA se på detta? Vad är det ens för fråga?
Är det vad som är viktigt, hur allmänheten SKA se på ert förhållande?
Att du har hittat en osäker och rädd man låter ju inte jättebra
Har du frågat dig själv varför det är så viktigt för dig vad allmänheten tycker? Kanske du ska börja där istället och du kan ju alltid ta mannen till terapi eller någon form av personlig coach har han ju råd med då han tjänar bra där kan han jobba på sin självkänsla och sina rädslor

Låter som hög tid att du börjar gå till en psykolog och coach med när du frågar om tips från andra hur du bör reagera och tänka
Lycka till
Citera
2026-08-04, 01:56
Medlem
NewDawnFadess avatar
Enligt Flashbacks ålderskalkylator är det inga problem med er ålderskillnad. Den äldstes ålder dividerat med två plus sju, ger 35,5. Så er ålderskillnad är helt OK. Kör på om det känns bra.
Citera
2026-08-04, 02:41
Medlem
Citat:
Dejtar en man som är 21 år äldre än mig. Vi har dock barn i samma ålder då han fick barn sent och jag tidigt. Jag är 36 och han 57 i år.
Inga som helst problem om ni planerar för hur ert liv ska se ut när han går i pension.

Lämpligen fortsätter han arbeta i någon omfattning ocb du kan gå ner på deltid om ni väljer det spåret.

Väljer ni båda att sluta jobba så se till att ha andra sysselsättningar. Segla runt jorden, arbeta ideellt, skaffa hästar, vara eventuella yngre barnbarns deltidsförskola (de går korta dagar, ni hämtar, ni har dem någon helg i månaden), ha en bed & breakfast halvårsvis, eget företag eller något annat liknande.

Det har med livskvalitet att göra och jag har förstått av andra att det kan bli friktion om han blir hemmaman medans du sliter vidare 30 år till, år där ni inte hinner njuta av livet tillsammans.
Citera
2026-08-04, 03:37
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Han är 57 och du 36 så ni är ju vuxna båda två så ser väl inget fel på det planet.

Där jag kan se ett problem är kanske i långa loppet när åren går.

Om 10 år är han 67 och pensionär medans du är 46 och fortfarande aktiv med 21 år kvar i yrkeslivet lägg sedan på 10 år till så är du 56 och han är 77 och börjar bli redo för ålderdomshemmet om han inte redan sitter där vid den åldern och lägg sedan på 10 år till och du är 66 och han är förmodligen död.

Skulle det inte kännas trevligare med någon i samma ålder så ni kan bli gammla tillsammans och njuta av de sista ljuva åren ihop.
Citera
2026-08-04, 03:59
Avstängd
Merwinnas avatar
I er ålder är väl 21 år inte så mycket att orda om? Ni är mogna, medelålders människor båda två. Och just att ni är i samma fas ändå p.g.a. att era barn är ungefär jämnåriga, talar till er fördel. Annars brukar det vara just det som är problemet i förhållanden med stora åldersskillnader: den unga personen vill skaffa barn, köpa hus och leva barnfamiljslivet med allt vad det innebär, medan den äldre antingen har stora, självgående barn och inte vill börja om från början utan njuta av friheten - alternativt aldrig har haft barn och absolut inte vill börja med det nu.

Med jämnåriga barn kan ni t.ex. åka på gemensamma familjesemestrar och sådant! Och när barnen blir stora om några år, är ni fria att göra en massa paraktiviteter utan barn!

Vad andra människor tycker ska du inte bry dig om. Om du själv vet med dig att du inte är en golddigger, så är det ju så. Folk kommer alltid att hitta något att prata och skvallra om.

...och sedan det där som vissa säger att "tänk om 10 år då är han SÅ gammal, och tänk om 20 år då är han SÅ jätte-jätte-gammal". Det tycker jag inte att du ska bry dig om heller. Det finns anledning att tänka så om man planerar gemensamt barn, för man vill inte att barnet ska bli faderlöst tidigt, eller att pappan inte ska orka med det i praktiken efter några år, och att man ska bli ensam om allt det praktiska. Men du skrev inget om att du önskar gemensamt barn. Alltså finns det egentligen ingen anledning att se så där långt in i framtiden. Du binder dig ju inte till honom, och förhållanden kan ta slut när som helst ändå av alla möjliga anledningar. Så länge som det känns bra så ÄR det bra!
Citera
2026-08-04, 06:11
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Hade han varit intressant om han packade upp varor och satt i kassan på willys?
Om ja så kör, följ hjärtat.
Citera
2026-08-04, 06:33
Medlem
Nu är det ju rätt perfekt.

Lagom åldersskillnad.

Men ju äldre man blir desto sämre blir det.

Jag är i hans ålder och blir förfärad av hur fort tiden går.
De senaste 15-20 åren har gått blixtsnabbt.
Jag kan bli lätt nojig över att om samma tid till är jag 80! Och det lär gå ännu fortare.

När man är 80 börjar man bli gammal på riktigt. Det ser jag tydligt på min föräldrargeneration.

Mellan 40 och 60 ändras man inte jättemycket. Men mellan 60 och 80 blir man jävligt risig.
Det betyder att du TS kommer sannolikt att vara i hyggligt skick om 20 år, medan gubben kommer att vara rätt sliten.

Så medan du troligen kommer att ligga på topp kommer du att få agera hemsjukvårdare åt en senil gubbe med rollator.

Plus att dina sista 20 år kommer du att få leva själv.

Den trista verkligheten med så stor åldersskillnad efter 50....
Citera
2026-08-04, 06:37
Medlem
Njut så länge det varar. När han är 65-70 är det kanske mer märkbart med åldersskillnaden. Men många relationer tar ju slut oavsett inom några år.
Citera
2026-08-04, 06:53
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem