2026-08-03, 20:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Finns inte många stödröster att få. KD behöver alla röster man kan få, M är knappast intresserade att ge bort röster och bli ännu mindre och SD lär inte ge bort några röster. Visst att ledningen i SD vill sitta i regeringen efter nästa val men på sikt tjänar partiet på att bli av med L.
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag tror inte det handlar om L:s partiledare, utan snarare om hur villiga Tidöpartierna är att samordna stödröster och taktikröster. Jag har själv tänkt att taktikrösta på L, men jag vill inte riskera att min röst blir bortkastad.
Citera
2026-08-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastera
Med Johan hade L lyckats nå 4 procent igen?

Knappast. Partiets problem har inte med partiledarna att göra, vilket deras ständiga partiledarbytens uteblivna effekt på opinionen vittnar om.
Citera
2026-08-06, 00:48
Medlem
Johan Pehrson var anledningen till att L till slut kommer att falla ur regeringen. Tidö-avtalet innebar att L förrådde sina egna ideal och sin egen ideologi för makten, vilket ironiskt nog blir deras död som parti.

De fyller inte längre någon funktion, speciellt då vi har Mohamsson nu som lyder Åkesson som en liten hund. Varför ska L finnas som parti när det inte finns något liberalt med dom längre? Vem ska rösta på de? Vad är det för parti vars enda funktion är att försöka få så många stödröster som möjligt? Vad är syftet med deras existens?
Citera
2026-08-06, 12:14
Medlem
Knotknets avatar
Johan Pehrsson inledde att ta Liberalerna bort från sin ideologi och blev ett istället ett populistiskt högerparti som byter åsikter i sakpolitiken varje kvart.

Sedan har världshistoriens mest obegåvade politiker Simona Mohamsson fullbordat raset och avslutar Liberalernas tid inom svensk rikspolitik med en bild på Jimmie Åkesson hängandes från backspegeln i en raggarbil.
Citera
2026-08-07, 20:39
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastera
Med Johan hade L lyckats nå 4 procent igen?
Nej, det var ju det långa fyrtornet Johan Perhsson som skrämde iväg en massa procentenheter till Moderaterna. Han jamsade och mesade med rösten fastlåst i svalget som signalerade osäkerhet och svaghet. Sådant leder till förluster.

Här I Sverige begriper inte majoriteten hur viktigt ett starkt och kompetent ledarskap är.
Citera
2026-08-08, 02:28
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Isolerar man l på t ex pollofpolls.se så ser man att Pehrsson bara vara ett hack i kurvan. Och han stack ju när kurvan vände ned igen. Vad man också ser är ett parti i en permanent nedgång som pågått i minst 15 år. I mer än 7 år har de legat under fyraprocentspärren i opinionsundersökningarna med Pehrssons hack 2022 som undantag.

Själva grundproblemet tror jag består i att de inte fyller någon vettig funktion längre. Alla deras frågor täcks in av de andra borgerliga partierna, särskilt som M har mjuknat i mjukare frågor. Varje gång det här ämnet kommer upp inser jag att jag måste gå in på deras hemsida för att ta reda på vad de själva anser sig ha för profil och profilfrågor, så anonyma och bleka är de nuförtiden.

Inte blir det bättre när man har tittat och sett deras "3 viktigaste frågor".

1. Skolan först (med lite intetsägande brödtext). Utbildning är inte oviktigt men hur många väljer block eller parti utifrån bara den frågan? Vilket parti är för övrigt "Skolan sist"?

2. En enklare vardag. Jaha.... andra partier vill ha en svårare?

3. En starkare ekonomi. Jaha...andra partier vill ha en svagare?

Det här är ett parti som behöver en anledning att finnas och som misslyckats finna en i många år och nu ser det ut som om väljare till slut håller med. Tror de är räddningslösa. De har försökt med allt. Olika partiledare, för/emot SD, lajva liberaler och sossar samtidigt och omlott. Inget har fungerat. De är slut.
Citera
2026-08-08, 02:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snille-killen
Johan Pehrson var anledningen till att L till slut kommer att falla ur regeringen. Tidö-avtalet innebar att L förrådde sina egna ideal och sin egen ideologi för makten, vilket ironiskt nog blir deras död som parti.

De fyller inte längre någon funktion, speciellt då vi har Mohamsson nu som lyder Åkesson som en liten hund. Varför ska L finnas som parti när det inte finns något liberalt med dom längre? Vem ska rösta på de? Vad är det för parti vars enda funktion är att försöka få så många stödröster som möjligt? Vad är syftet med deras existens?
Håller med om att de inte fyller någon funktion men är ärligt nyfiken på vilka ideal de hade kvar när Pehrsson tog över och vars övergivande skulle ha kostat dem i opinionen? Många pekar på SD-svängen som exempel men den skedde innan Pehrsson tog över och ledde inte till förändringar i opinionskurvan som hade gått obönhörligt ned sen valet 2018.

Själv tror jag deras politiska irrelevans är betydligt äldre än Pehrssons korta sejour.
Citera
Igår, 08:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag tror inte det handlar om L:s partiledare, utan snarare om hur villiga Tidöpartierna är att samordna stödröster och taktikröster. Jag har själv tänkt att taktikrösta på L, men jag vill inte riskera att min röst blir bortkastad.

Vaska L och rösta Tidö. Det blir enklaste vägen.
Citera
Igår, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vaska L och rösta Tidö. Det blir enklaste vägen.

Bra tänkt, men skulle det inte behövas en central koordinering bland oss 3,2 miljoner Tidöväljare? Vi vill ha L närmare 0,2 % eller 4,01 %. Det skulle göra stor skada om L hamnar mellan 2,5 % och 3,99 % som endast gynnar vänster. Jag tror att det krävs någon form av central koordinering för att antingen vaska eller stödrösta på Liberalerna. Jag är öppen för båda lösningarna så länge vi alla gör likadant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in