Citat:
Men vänta lite.
* MP införde en indexering av elskatten som gjorde att den höjdes varje år. KD avskaffade indexeringen.
* KD avskaffade plastpåseskatten och flygskatten. MP vill återinföra dem.
* KD vill investera i kärnkraft. MP röstade 2021 för att avveckla Ringhals och har som mål att avveckla samtliga kärnkraftsreaktorer.
* KD vill minska invandringen till Sverige. MP vill öka den.
* KD vill skärpa straffen för kriminella, medan MP står för straffrabatter.
Det finns många fler exempel. Partierna står långt ifrån varandra i flera viktiga frågor. Hur skulle de kunna samarbeta med varandra?
Jag röstar på det parti eller den koalition som bäst uppfyller mina viktigaste prioriteringar: så låg skatt på arbete som möjligt, så låga skatter på bensin och el som möjligt samt så låg invandring som möjligt. Därför är Tidö det självklara valet för mig.
Ta en exempel som i valet 2018
S: 100
M: 70
SD: 62
C: 31
V: 28
KD: 22
L: 20
MP: 16
Tänk om valresultatet blir något liknande i det kommande valet. Hur kan S,C,MP och KD samarbeta med endast 100+31+16+22 = 169 mandat? Det ger inte riksdagsmajoritet.
* MP införde en indexering av elskatten som gjorde att den höjdes varje år. KD avskaffade indexeringen.
* KD avskaffade plastpåseskatten och flygskatten. MP vill återinföra dem.
* KD vill investera i kärnkraft. MP röstade 2021 för att avveckla Ringhals och har som mål att avveckla samtliga kärnkraftsreaktorer.
* KD vill minska invandringen till Sverige. MP vill öka den.
* KD vill skärpa straffen för kriminella, medan MP står för straffrabatter.
Det finns många fler exempel. Partierna står långt ifrån varandra i flera viktiga frågor. Hur skulle de kunna samarbeta med varandra?
Jag röstar på det parti eller den koalition som bäst uppfyller mina viktigaste prioriteringar: så låg skatt på arbete som möjligt, så låga skatter på bensin och el som möjligt samt så låg invandring som möjligt. Därför är Tidö det självklara valet för mig.
Ta en exempel som i valet 2018
S: 100
M: 70
SD: 62
C: 31
V: 28
KD: 22
L: 20
MP: 16
Tänk om valresultatet blir något liknande i det kommande valet. Hur kan S,C,MP och KD samarbeta med endast 100+31+16+22 = 169 mandat? Det ger inte riksdagsmajoritet.
Jag tror du misstolkar mig. Ebba sa på nyheterna redan i mars-april att ifall Tidö förlorar så kan hon tänka sig att samarbeta med S i vissa sakfrågor. Hon menade på att Tidö är hennes första val, men vid en förlust så kommer hon försöka få igenom så mycket KD-politik som möjligt. Detta är alltså inte mina ord utan KD:s egna. Lägg därtill hur Maggan pratar med Ebba i jämförelse med andra borgliga partiledare. Hon krattar manegen för en minoritetsregering med KD som garant. Det betyder att S och C slipper V, och KD slår in en kil mellan S och V + att KD får igenom KD-politik trots eventuell valförlust för tidö. Det skulle gynna KD mer än att låta de rödgröna med V skulle få göra upp helt och hållet. Ifall tidö vinner så är det väl klart att KD fortsatt regerar med de andra borgliga partierna.