Citat:
Ursprungligen postat av
v.D.-182
Det där tror jag inte en sekund på. Det är bara att kolla på Liberalerna efter att de gick med på att stötta en S regering efter valet 2018. Väljare som rösta höger om C vill INTE se en S regering, det är liksom hela grejen med att rösta höger. Att som högerparti samarbeta med S är politisk seppuku.
Tror hela den här grejen med att KD ska arbeta med S är något som Ebba Busch främst tycker är en bra idé, medan väljarna och partiet i stort är väldigt skeptiska.
Om vänstern blir största blocket så blir det väll någon slags rödgrön röra där Vs politik vattnas ned av C och vice versa.
Jag tror du missförstår mig. Ebba kommer givetvis först och främst kämpa för Tidö-samarbetet, men ifall de rödgröna tillsammans får över 50% så är ju läget ett helt annat. Skulle KD lyckas peta in ett samarbete med S i det läget som i sin tur trycker in en kil mellan S och V så är jag rätt så säker på att varenda borgare hade varit glada för detta. Dessutom lär Ebba inte sälja sig billigt likt det som Centern lyckades få igenom emot Sossarna för några år sedan. Sossarna i sin tur kommer skylla på KD för att sossarna "tvingas" till borglig politik, samtidigt som Sossarna själva känner en lättnad att de slipper ta i frågan om V i regeringsställning.
Alternativet är ju att politiken blir änmer röd än utan KD. Vad skulle resterande borgarpartier tjäna på detta? Däremot så tror jag i detta läget att de andra borgliga partierna är lite småsura på Ebba då de fattar att andra borgliga väljare förstår att en röst på KD inte behöver betyda förlust för KD ifall tidö förlorar, vilket betyder att väljare inom det borgliga blocket kan få för sig stt flytta sin röst till just KD. Detta betyder att rösten inte blir bortkastad inom tidösamarbetet, men öppnar även upp för möjligheter ifall Tidö förlorar. Det är väl därför Jimmie gick ut igår och kritiserade Ebbas flirtande med just S. Det blir således lite av kanibalisering inom det blåa blocket och det kan ju även betyda väljarförflyttning från SD till just KD.
Även om de olika partierna tillhör samma block så är de i grund och botten enskilda partier, vilket vi nu ser när partierna inte är intresserade av att hjälpa krisande L, eller när Miljöpartiet åkte ut från riksdagen i början på 90-talet. Every man for themself så att säga.