Igår, 15:09
Medlem
Efter att Ebba Busch redan tidigt i våras sagt att hon skulle kunna tänka sig att regera ihop med Magdalena Andersson ifall Tidö förlorar, så kommer det upp små "bevis" på att det finns en realistisk chans att så blir fallet. Sossarna vill inte på förhand bygga ett regeringsalternativ, centern vill inte ha med vänstern att göra, och KD vill fortsatt bedriva sin KD-politik oavsett valutgång. Sossarna har under en längre tid viljat dra sig åt höger men vänstern har varit den gatant som tvingat kvar S på vänsterkanten.

Nu öppnas det upp för ett nytt mittenblock där S, C,KD och MP ingår. Den lösningen skulle få S att slippa V, samtidigt som S får gå åt höger som de vill. Det hade gynnat C och KD då de får bedriva mer alliansinriktad politik men även slippa SD:s politik som bland annat omöjliggör vissa former av låglönejobb som flyktingar gör idag vilket påverkar småföretagare negativt. Och MP? Ja de blir nog nöjda sålänge den politiken de andra bedriver bara görs på grönt vis. C vill ju också satsa på förnyelsebar el samt behålla stora delar av de flyktingar som arbetar här i Sverige, så dessa kommer troligen kunna samarbeta fint. Hur skatten skulle bedrivas i Sverige vid ett sådant system förblir ett unikum då varken V eller M skulle vara med i en sådan konstellation, men gissningsvis så förblir skatten oförändrad.

Detta kom idag som fortsatt får mina spekulationer att gå mot detta hållet. Notera att Maggan väljer att inte skjuta ner eller ändra på iden särskilt mycket, utan det låter mer som smicker till Ebba:

Från omni:

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson tycker att det är positivt om sjukvården blir en fråga i valrörelsen, säger hon på en pressträff enligt Expressen.

– Och jag delar Ebba Buschs uppfattning att vi behöver en ökad statlig styrning i svensk sjukvård, säger hon.

I P1 Morgon sa Busch att förstatligandet av sjukvården kommer vara ett krav i eventuella regeringsförhandlingar. Andersson säger däremot att man bör fokusera på den statliga finansieringen innan man gör om vården.
Citera
Igår, 15:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så länge MP finns med i en tänkt regering så blir jag rädd.

Kör på S + SD + KD så kan det bli bra även om inte KD behövs för att få över 50%.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
Eurodiscos avatar
Om Mp sitter med i regeringen så kvittar det vilka andra som sitter i regeringen för Mp kommer att kräva fri invandring kraftigt höjd skatt och andra galna idéer för att va med. så det absolut bästa är ett Mp helt utan inflytande över någonting.
Citera
Igår, 16:27
Medlem
Även Jimmie har sagt att man kan regera med socialdemokraterna men det är det tyst om då det är S och media som är tyst i den frågan.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3981578/jimmie-akesson-jag-kan-regera-med-s?publisherId=3236894&lang=sv
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Kör på S + SD + KD så kan det bli bra även om inte KD behövs för att få över 50%.
Bara det att S av ren tjurighet inte ska samarbeta med SD. Så det är nog rätt kört.
Citera
Igår, 17:06
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Så länge MP finns med i en tänkt regering så blir jag rädd. Kör på S + SD + KD så kan det bli bra även om inte KD behövs för att få över 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Om Mp sitter med i regeringen så kvittar det vilka andra som sitter i regeringen för Mp kommer att kräva fri invandring kraftigt höjd skatt och andra galna idéer för att va med. så det absolut bästa är ett Mp helt utan inflytande över någonting.

MP är så skadliga att de bör hållas från inflytande för alltid. Innan V kom ut som islamistkramande nazister så hade jag sagt att jag hade känt mig mer ok med V än MP i regeringssamarbete, nu tänker jag att det är övriga partiers förbannade ansvar att se till att varken V eller MP får inflytande i politiskt beslutsfattande.

Jag är mycket nöjd med Tidö och ser att de har vad som krävs för att lösa samtliga av Sveriges problem på ett moget och genomtänkt sätt men då krävs betydligt mer än fyra år.
Citera
Igår, 17:09
Medlem
pn222jws avatar
Statlig eller halvstatlig sjukvård är delvis en symbolisk fråga. Men den understryker hur det blir två helt olika valanalyser - den före 13/9 - och den efter 13/9. Dom två premisserna blir ojämförbara, därför att det är alldeles för många oklarheter.
Citera
Igår, 17:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Bara det att S av ren tjurighet inte ska samarbeta med SD. Så det är nog rätt kört.

Jag vet, Maggan kommer inte släppa på den gränsen och det är jävligt synd med tanke på hur nära de ändå står.

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
MP är så skadliga att de bör hållas från inflytande för alltid. Innan V kom ut som islamistkramande nazister så hade jag sagt att jag hade känt mig mer ok med V än MP i regeringssamarbete, nu tänker jag att det är övriga partiers förbannade ansvar att se till att varken V eller MP får inflytande i politiskt beslutsfattande.

Jag är mycket nöjd med Tidö och ser att de har vad som krävs för att lösa samtliga av Sveriges problem på ett moget och genomtänkt sätt men då krävs betydligt mer än fyra år.

Jag håller med, också nöjd med Tidö och vad de uppnått även om det finns massor kvar att göra men att nu byta regering mot något där V och/eller MP får någon form av inflytande är inget jag vill vara med om.
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Att S skulle sätta sig i en regering med Kd är lika troligt som att solen slocknade i förrgår. Kd är bara sverigedemokraternas religiösa svans. Lika onda, lika rasistiska och lika blåsta.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo det är ju det! S, KD och C skulle kunna funka. Inte bra men ingen katastrof. Lägger man till MP är det ju dock godnatt...

Att SD ska få komma med är nog helt uteslutet. För finns det ingen öppning ens. Magda sa det senaste idag, att de är öppna att samarbeta med alla riksdagspartier förutom SD.
Citera
Igår, 18:51
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
SD är S största konkurrent. S har fått sitt parti nästan rensat på arbetare som gått till SD.
Citera
Igår, 19:13
Medlem
En sådan koalition skulle skada KD och innebära en risk för att partiet åker ur riksdagen i något av de kommande valen. Det vore politiskt självmord för KD.

Efter januariavtalet belönades KD för att inte samarbeta med MP. Varför skulle partiet göra det nu? KD:s kärnväljare vill inte ha någonting med MP att göra.

MP är ett parti som vill straffa bilister hårt och som driver en av världens mest generösa och kravlösa invandringspolitiska linjer. Folk måste förstå detta.
Senast redigerad av liapunov13 Igår kl. 19:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in