2026-08-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det är S väl medvetna om, och de är också väl medvetna om varför de tappat sina kärnväljare till SD.

Frågan är om S vill satsa på sin nya kärnväljargrupp av dysfunktionella, islamister, nazister och bidragstagare, eller om de vill satsa på sin gamla kärnväljargrupp dvs den som bidrar och bygger landet. Jag föreslår de sistnämnda, så kan de låta den förstnämnda gruppen dra till extremistpartierna.
Jag tror inte den konstellation som föreslås i trådstarten känns som ett särskilt lättmanövrerat gäng. S ska då regera med tre partier som har oerhört få beröringspunkter med dels varandra men också med S i olika frågor. Lär bli stökigt.
Citera
2026-08-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tror inte den konstellation som föreslås i trådstarten känns som ett särskilt lättmanövrerat gäng. S ska då regera med tre partier som har oerhört få beröringspunkter med dels varandra men också med S i olika frågor. Lär bli stökigt.
Allt utom Blågul blir komplicerat...
Citera
2026-08-03, 21:02
Avstängd
Wajis avatar
Tror inte KD sitter inne regering med MP och C. Dessutom kommer ingen förutom sossarna acceptera V i en regering.

Hur än det kommer bli så kommer Arga Magda ej kunna bilda regering
Citera
2026-08-03, 21:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Tycker S ska ta sig en funderare på varför de tappar röster till V och mp.

Strängt taget: det är bättre ju mindre de funderar på det före valet. Så har V och Mp ett bättre förhandlingsläge efteråt.
Citera
2026-08-03, 21:19
Medlem
ludexSums avatar
Citat:

Tittar man på hur partierna generellt förhåller sig till varandra så placerar sig SD längst till höger (eftersom det är positionering i migrationsfrågorna som numer tydligen avgör hur mycket till höger ett parti anses vara), sedan M, S, KD, L, C, V, MP.

Det är ganska uppenbart varför S idag inte visar minsta lilla intresse av att bilda regering med extremistpartierna V, MP och socialliberala C.
Senast redigerad av ludexSum 2026-08-03 kl. 21:32.
Citera
2026-08-03, 21:53
Medlem
Ärligt talat så tror jag väljare skulle ha större förståelse för om S och M gick in i en regering tillsammans om motiveringen var att stänga ute MP och V, för dessa partier hatar mainstream-folk. Inte så att MP- eller V-väljare skulle kunna göra så mycket skada på gatan när det främst består av kvinnor med regnbågsfärgat hår, metrosexuella män, PK-invandrare och veganska benrangel.
Citera
2026-08-03, 22:06
Medlem
28-120s avatar
Jag har röstat på KD tidigare och hade nästan bestämt mig för att rösta på dem i kommande val. Lite som SD men med lite mer finess tycker jag.

I och med beskedet om förstatligande av sjukvården blir det tyvärr omöjligt så nu vet jag inte längre hur jag ska rösta. Blir nog tyvärr SD eftersom det känns minst dåligt, men jag tycker de känns lite amatörmässiga.

Som boende i glesbygd vore det att skjuta sig i foten, eller till och med i båda fötterna, att rösta för förstatligande. Det leder alltid förr eller senare till att allting flyttas härifrån och till städerna. Inte en chans att jag tänker bidra till det.

Skulle det sedan bli så illa att KD väljer att samarbeta med skitpartierna S, C och MP kommer de aldrig någonsin mer få min röst. Blir samma som när C vände sina väljare på landsbygden ryggen. Inte många kvar här längre som kan tänka sig rösta på dem fler gånger, och det oavsett vad de säger och lovar.

Jag tror inte KD vågar och vill göra så för de borde inse vad det leder till.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Nu öppnas det upp för ett nytt mittenblock där S, C,KD och MP ingår.

Citat:
I P1 Morgon sa Busch att förstatligandet av sjukvården kommer vara ett krav i eventuella regeringsförhandlingar.
Citera
2026-08-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge MP finns med i en tänkt regering så blir jag rädd.

Kör på S + SD + KD så kan det bli bra även om inte KD behövs för att få över 50%.

SD har inget i en regering att göra överhuvudtaget.
Precis som V, MP, och L.
S + M + KD är det enda vettiga regeringsunderlaget.
Men det kommer aldrig ske.
Citera
2026-08-03, 23:31
Medlem
IceEyess avatar
Deras politiska åskådningar är extremt spretiga i flera frågor och att via kompromisser uppnå en någorlunda enhällig linje blir inte enkelt.
Citera
2026-08-04, 06:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
SD har inget i en regering att göra överhuvudtaget.
Precis som V, MP, och L.
S + M + KD är det enda vettiga regeringsunderlaget.
Men det kommer aldrig ske.

Då tycker vi olika kan man säga.
Citera
2026-08-04, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Skulle det sedan bli så illa att KD väljer att samarbeta med skitpartierna S, C och MP kommer de aldrig någonsin mer få min röst. Blir samma som när C vände sina väljare på landsbygden ryggen.

Jag tror att de som föreslår att KD och MP ska ingå i samma regeringsunderlag ofta bor i storstäder och helt glömmer vad en regering med MP kan innebära för människor i glesbygd och på landsbygden. MP:s politik kan vara förödande för dessa grupper. KD bör därför aldrig acceptera några förhandlingar med MP, annars riskerar KD att begränsas till storstadsväljare, vilket kanske inte räcker för att klara riksdagsspärren.
Citera
2026-08-04, 10:17
Medlem
Citat:
Efter att Ebba Busch redan tidigt i våras sagt att hon skulle kunna tänka sig att regera ihop med Magdalena Andersson ifall Tidö förlorar, så kommer det upp små "bevis" på att det finns en realistisk chans att så blir fallet. Sossarna vill inte på förhand bygga ett regeringsalternativ, centern vill inte ha med vänstern att göra, och KD vill fortsatt bedriva sin KD-politik oavsett valutgång. Sossarna har under en längre tid viljat dra sig åt höger men vänstern har varit den gatant som tvingat kvar S på vänsterkanten.

Nu öppnas det upp för ett nytt mittenblock där S, C,KD och MP ingår. Den lösningen skulle få S att slippa V, samtidigt som S får gå åt höger som de vill. Det hade gynnat C och KD då de får bedriva mer alliansinriktad politik men även slippa SD:s politik som bland annat omöjliggör vissa former av låglönejobb som flyktingar gör idag vilket påverkar småföretagare negativt. Och MP? Ja de blir nog nöjda sålänge den politiken de andra bedriver bara görs på grönt vis. C vill ju också satsa på förnyelsebar el samt behålla stora delar av de flyktingar som arbetar här i Sverige, så dessa kommer troligen kunna samarbeta fint. Hur skatten skulle bedrivas i Sverige vid ett sådant system förblir ett unikum då varken V eller M skulle vara med i en sådan konstellation, men gissningsvis så förblir skatten oförändrad.

Detta kom idag som fortsatt får mina spekulationer att gå mot detta hållet. Notera att Maggan väljer att inte skjuta ner eller ändra på iden särskilt mycket, utan det låter mer som smicker till Ebba:

Från omni:

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson tycker att det är positivt om sjukvården blir en fråga i valrörelsen, säger hon på en pressträff enligt Expressen.

– Och jag delar Ebba Buschs uppfattning att vi behöver en ökad statlig styrning i svensk sjukvård, säger hon.

I P1 Morgon sa Busch att förstatligandet av sjukvården kommer vara ett krav i eventuella regeringsförhandlingar. Andersson säger däremot att man bör fokusera på den statliga finansieringen innan man gör om vården.
Det kommer aldrig att ske, däremot en med S,C och KD och den kan jag leva med då Sverige inte kommer att gå under men kommer heller inte gå framåt de 4 nästa åren och då kommer M och SD få egen majoritet 2030.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in