Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Jag förstår inte dina exempel.
Men för att ta ett exempel. Behöver vi ha hovrätt och högsta domstol i varenda stad? Nej.
Det räcker med några få hovrätten och en högsta domstol.
Jag gav sarkastiska exempel eftersom du skrev "det behövs inte en person för att se över 2 ord som ändrats"
Administration är inte samma sak som "hittepåjobb". IT, upphandling, ekonomi, juridik, journalhantering, patientsäkerhet, schemaläggning och myndighetskrav försvinner inte bara för att man önskar det.
Dessutom räcker det inte att säga att Tyskland har 10 % av Sveriges administration, hur du nu kom fram till det, källa tack. Och för att det ska vara ett bra argument måste man jämföra vad som räknas som administration, hur systemen är organiserade och vilka resultat man får för pengarna.
Svensk och tysk sjukvård är för den delen inte ens i närheten av varandra när det gäller hurr systemen är uppbyggda.
Jag håller gärna med om att man ska minska onödig byråkrati. Men då måste man kunna peka på vilka arbetsuppgifter som är onödiga, inte bara utgå från att majoriteten som inte behandlar patienter är överflödiga.