2026-08-04, 18:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Jag har ingen synpunkt på var amningen skedde. Hon kan göra det precis var som helst och hur som helst. Men din ståndpunkt att hon var tvungen att göra det just där och då för annars kunde inte 3-åringen fortsätta bada är förstås helt idiotisk.
Varför är den idiotiskt?
Det är väl mer idiotiskt att ta med sig barnet upp och gömma sig i buskarna så ingen ska se.
Citera
2026-08-04, 18:45
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Om barnet är 5 år och ammas vid poolkanten? 10 år och ammas vid poolkanten? Om mormor låter barnet suga på sina bröst utan att det kommer mjölk, för tröstens skull? Hur tolerant är du?

Hehe hur många femåringar och tioåringar tror du ammar fortfarande?
Nu pratar vi ju bebis vilket en ettåring är. Och det finns inget äckligt med att amma sin bebis.
Men eftersom att du frågar så skulle jag absolut reagera om jag såg någon amma ett äldre barn.
Citera
2026-08-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Hehe hur många femåringar och tioåringar tror du ammar fortfarande?
Nu pratar vi ju bebis vilket en ettåring är. Och det finns inget äckligt med att amma sin bebis.
Men eftersom att du frågar så skulle jag absolut reagera om jag såg någon amma ett äldre barn.
En ettåring är ingen bebis. Många ettåringar går. Går bebisar?
Citera
2026-08-04, 18:47
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du verkar ha svårt att förstå vad jag menar. Om du inte badar utan gör en annan aktivitet, bör du väl visa hänsyn och inte ta den platsen i anspråk, om du på så sätt hindrar de badande från en viss del av ytan?

Om du anser dig ha rätt att hindra andra från att bada för att du ska kunna sitta där är du ju självisk. Är det inga andra som vill bada eller det finns gott om plats är det ju inga problem?

Här var ju det dock så att hon blivit ombedd att flytta på sig då andra ville bada, och det fans en risk att något olyckligt hände om jag tolkar texten rätt.

Ok, ursäkta. Jag trodde att det var amningen som var problemet eftersom det är det jag sett diskuteras i tråden.
Jag skulle självklart inte sitta vid poolkanten och amma eller göra någonting annat heller om jag var i vägen för någon som vill bada.
Citera
2026-08-04, 18:48
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
En ettåring är ingen bebis. Många ettåringar går. Går bebisar?

Oki men de ettåringar som inte går då, utan kryper fram - är de bebisar fortfarande? Och de som är tidiga och börjar gå vid sju månader, slutar de vara bebis då?
Citera
2026-08-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför är den idiotiskt?
Det är väl mer idiotiskt att ta med sig barnet upp och gömma sig i buskarna så ingen ska se.

Jag reagerade på din ståndpunkt att hon var tvungen att sitta kvar vid kanten eftersom 3-åringen badade. Hon var inte alls tvungen av den anledningen. En 3-åring dikterar inga villor. Därför är det idiotiskt att påstå att hon inte kunde lämna en kort stund av just den anledningen. Sen är det en annan sak om hon behöver eller ens vill flytta sig. Men möjligheten fanns. Det bestämmer inte 3-åringen. Hon var alltså inte tvungen att stanna kvar för att ha uppsikt. Hon kunde enkelt flyttat sig om hon ville och kunde enkelt tagit med dig barnen en stund.
Citera
2026-08-04, 19:04
Medlem
Artikeln är intressant och kan kokas ner till följande nyckelord/nyckelmeningar:
ensamstående 40-årig mamma ammar ettåring vid bassängkant, kvinnlig vakt ber henne flytta på sig, mamman blir kränkt, kontaktar lokaltidning.
Min subjektiva reaktion efter att ha läst och sett fotot på mamman: typisk feminist med taggarna utåt.
Citera
2026-08-04, 19:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag reagerade på din ståndpunkt att hon var tvungen att sitta kvar vid kanten eftersom 3-åringen badade. Hon var inte alls tvungen av den anledningen. En 3-åring dikterar inga villor. Därför är det idiotiskt att påstå att hon inte kunde lämna en kort stund av just den anledningen. Sen är det en annan sak om hon behöver eller ens vill flytta sig. Men möjligheten fanns. Det bestämmer inte 3-åringen. Hon var alltså inte tvungen att stanna kvar för att ha uppsikt. Hon kunde enkelt flyttat sig om hon ville och kunde enkelt tagit med dig barnen en stund.
Nej, men hon var där för att barnen skulle bada. Hon dikterar villkoren för när hennes barn ska upp ur vattnet eller inte.
Eftersom hon bestämde att barnet ska få bada så måste hon också ha barnet under uppsikt.

Hon var alltså tvungen att stanna kvar eftersom barnet badade.
Citera
2026-08-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men hon var där för att barnen skulle bada. Hon dikterar villkoren för när hennes barn ska upp ur vattnet eller inte.
Eftersom hon bestämde att barnet ska få bada så måste hon också ha barnet under uppsikt.

Hon var alltså tvungen att stanna kvar eftersom barnet badade.
Exakt. Hon dikterar villkoren. Alltså kunde hon flyttat sig men ville inte.
Citera
2026-08-04, 20:32
Medlem
Citat:
Oki men de ettåringar som inte går då, utan kryper fram - är de bebisar fortfarande? Och de som är tidiga och börjar gå vid sju månader, slutar de vara bebis då?
Barn har olika utvecklingskurvor. Om de är tidiga med att gå är de ofta senare med annat, t ex tal. Dvs en 1-åring som inte går kanske istället talar några ord. En 9-månaders som går kanske säger de första orden vid 1,5 år. Einstein lärde sig inte prata förrän vid 4 års ålder, var han en bebis till 4? Oavsett sin individuella utvecklingskurva så är en 1-åring ett barn, inte en bebis. Man kan sätta barn i förskola från 1 års ålder och förskolan är för barn, inte bebisar.
Citera
2026-08-04, 20:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ok, ursäkta. Jag trodde att det var amningen som var problemet eftersom det är det jag sett diskuteras i tråden.
Jag skulle självklart inte sitta vid poolkanten och amma eller göra någonting annat heller om jag var i vägen för någon som vill bada.

Då taggar jag även ner. Amningen i sig verkat vara ett problem för flera, vilket är helt uppåt väggarna. Amma ska man göra när det behövs och där det behövs!
Citera
2026-08-04, 20:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Exakt. Hon dikterar villkoren. Alltså kunde hon flyttat sig men ville inte.
Nej, hon ville inte det utan hon valde att låta det andra barnet fortsätta leka i vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in