Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Fast att något är naturligt innebär väl inte per automatik att det även är lämpligt på allmän plats? Sex är också jättenaturligt men likväl blir det fort sura miner om man börjar knulla vid poolkanten.
Personligen kan jag inte bry mig mindre om någon ammar i min närhet men problemet, i vissas ögon, är väl att kvinnor, när de ammar, visar delar av kroppen som annars ses som privata, inte att folk har problem med att någon i deras närhet äter.
Hur som helst känns detta som en struntsak rent generellt. Gissningsvis skulle kvinnans barn inte hunnit dö av svält om hon traskat iväg en bit från poolen innan hon började amma och gissningsvis fick inga av de övriga badgästerna bestående men av att se ett bröst, men att någon blir kränkt över att andra blir kränkta ligger väl rätt i tiden.
Jag förklarade ju att vi saknar naturliga tabun kring att äta i andras närvaro. Det är därför inte relevant att hänvisa till sex (eller för den delen att skita och pissa som vi som regel föredrar att göra i avskildhet, även om vissa undantag finns)
Kvinnobröst som en "privat" del av kroppen finns däremot anledning att reflektera lite kring. Som du vet brukar/brukade naturfolk i varma delar av världen oftast skyla könsdelarna med någon form av tygstycke. Brösten har däremot kvinnorna ofta bara. Och de ammar naturligtvis öppet också. Brösten är alltså inte naturligt "sexualiserade". Helt uppenbart väcker de eller kan väcka lust hos oss heterosexuella män och andra som attraheras av kvinnokroppen. Men inte bara.
Jag tror de flesta funkar ganska mycket som jag. Man attraheras definitivt av bröst, men inte som nån jävla sexrobot. Man är också medveten om bröstens huvudsyfte och därmed dubbla natur. För mig blir det en automatisk omkoppling i huvudet när jag ser någon amma eller som ska amma. Även om jag ser åtminstone det ena bröstet så tänker jag enbart på det för dess huvudsyfte: Att ge en liten bebis mat. Bröstet blir helt avsexualiserat och jag känner mig därför inte generad av att se det.
Det finns för övrigt få saker som är så rogivande och känns så fint att se som när en liten bebis ammas. Men det kanske är lättare att se när man själv har barn och sett dem ligga vid sin mammas bröst.