2026-08-02, 19:10
Medlem
Ska till landet några dagar & har länge velat tillverka ett par egna slangbellor. Dels ngn man skjuter kulor med men även pilar. Har sett en del videos & tkr pilarna ser häftiga ut men framförallt vill jag inte riskera att skjuta kulor i handen. Pilarna verkar enklare att lägga i rör när man skjuter.

Skulle behöva lite tips. Tyvärr hann mina gummiband komma på posten som jag beställde.
Har googlat lite & får lösa det med det jag har.
Har ett sådant där blått gummiband man tränar med som kanske kan funka att klippa i?
Ett platt blått.
Har även ballonger & vanliga störta gummiband.
Tänkte även att det kanske funkar med en sådan där nylonband som sitter krokar i ändarna på som man tex har i bilen till olika saker?

Har dock mkt annat tex rördelar i plast, VVS-vinklar & rör.
Smala & tjocka rör i både aluminium & kolfiber.
Har även olika sorters pilar från typ grillpinnar & liknande i metall & trä. Förvisso rätt tunna grejer men hittar kanske lite tjockare & kanske längre pinnar på landet i verkstaden.

Så med detta med mig ge mig era tips!
Har aldrig gjort en bella innan eller skjutit med.
Tänkte göra ngn mer klassisk slangbella för kulor men även ngn med rör/pilar.

Har gjort ett par blåsrör tidigare med pilar jag ska testa också.
Citera
2026-08-02, 19:24
Medlem
TheJesuits avatar
Låter kul! Min enda rekommendation är att inte skjuta sk krampor/märlor, alltså u-formade spikar. Enklast möjliga visserligen, men det finns en risk att krampans vridning gör att dn håller sig kvar i gummit och istället slungas bakåt mot egna ögat. Kraften i returen blir begränsad, men ett öga tål ju inte så mycket.

Krampa: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/infastning/utomhusspikar/krampor/krampor-362078/
Citera
2026-08-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sune12340
Så med detta med mig ge mig era tips!
Förr så använde vi ventilgummi för cykel. Googlade lite lätt och fann ett par cyckelverkstäder som säljer sånt. Kan inte svara på om det är bra eller inte.
Citera
2026-08-02, 20:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förr så använde vi ventilgummi för cykel. Googlade lite lätt och fann ett par cyckelverkstäder som säljer sånt. Kan inte svara på om det är bra eller inte.
Cykelslang fungerade bra också, som man klipper ut lämplig bredd ur. Jag har gjort många slangbellor i mitt liv, oftast av träklykor men också genom att bocka stora spikar. Till sist beställde jag en "kan skjuta igenom en telefonkatalog"- bella från UK. Sen behövde jag aldrig mer tillverka en
Citera
2026-08-02, 20:04
Medlem
Även kondomer borde kunna fungera. Kanske lättare att få tag på om ts ska dra till landet redan i kväll.
Citera
2026-08-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Låter kul! Min enda rekommendation är att inte skjuta sk krampor/märlor, alltså u-formade spikar. Enklast möjliga visserligen, men det finns en risk att krampans vridning gör att dn håller sig kvar i gummit och istället slungas bakåt mot egna ögat. Kraften i returen blir begränsad, men ett öga tål ju inte så mycket.

Krampa: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/infastning/utomhusspikar/krampor/krampor-362078/

Tack! Ska jag absolut tänka på.
Citera
2026-08-02, 20:46
Medlem
Citat:

Ja tanken slog mig med. Kanske testar med en vit ventilgummi med. Får testa mig fram litegrann
Citera
2026-08-02, 20:47
Medlem
Citat:
Även kondomer borde kunna fungera. Kanske lättare att få tag på om ts ska dra till landet redan i kväll.

Ok det har jag inte tänkt på. Hmm kanska kan testa. Är det tillräckligt bra elasticitet i dem tro?
Citera
2026-08-02, 20:49
Medlem
Funderar lite på pilarna. De ska ju ligga i rör tänkte jag för att kunna rikta & för att skydda händerna.
Behöver de typ vingar egentligen för att flyga bra?
Blir ju ett bekymmer om de ligger i rör.
Citera
2026-08-03, 02:41
Medlem
Finns ordentliga att köpa för några hundra, garanterat bättre och stabilare än något man snickrar ihop hemma.
Citera
2026-08-03, 03:44
Medlem
Kirurgslang lär vara bra med.
Citera
2026-08-03, 06:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nä jag var liten så hade en kompis en slangbella, han körde med cykelslang och det blev ett jävla drag i den.
Detta var på 80-talet så har säkert kommit mycke bättre material nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in