2026-08-03, 06:32
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sune12340
Ska till landet några dagar & har länge velat tillverka ett par egna slangbellor. Dels ngn man skjuter kulor med men även pilar. Har sett en del videos & tkr pilarna ser häftiga ut men framförallt vill jag inte riskera att skjuta kulor i handen. Pilarna verkar enklare att lägga i rör när man skjuter.

Skulle behöva lite tips. Tyvärr hann mina gummiband komma på posten som jag beställde.
Har googlat lite & får lösa det med det jag har.
Har ett sådant där blått gummiband man tränar med som kanske kan funka att klippa i?
Ett platt blått.
Har även ballonger & vanliga störta gummiband.
Tänkte även att det kanske funkar med en sådan där nylonband som sitter krokar i ändarna på som man tex har i bilen till olika saker?

Har dock mkt annat tex rördelar i plast, VVS-vinklar & rör.
Smala & tjocka rör i både aluminium & kolfiber.
Har även olika sorters pilar från typ grillpinnar & liknande i metall & trä. Förvisso rätt tunna grejer men hittar kanske lite tjockare & kanske längre pinnar på landet i verkstaden.

Så med detta med mig ge mig era tips!
Har aldrig gjort en bella innan eller skjutit med.
Tänkte göra ngn mer klassisk slangbella för kulor men även ngn med rör/pilar.

Har gjort ett par blåsrör tidigare med pilar jag ska testa också.

https://www.tacticalstore.se/search/?lang=en&q=Slangbella

Kolla annars in här.
Citera
2026-08-08, 10:48
Medlem
Lite utvärdering.
Slangbellan av vvs-delar & pilar funkade sådär. De var svåra att rikta & sikta rätt med.
Kanske behövs fjädrar i bakkant på pilarna men eftersom de går genom ett rör gick det inte få till.
Hyfsat bra fart men ändå lite missnöjd då jag har svårt att sikta med dem. Samt trodde de skulle gå ännu fortare.

Gjorde en slangbella för kulor med. Gjorde en enkel med en tunn bräda med två skruvar i framkant man spänner bandet mot. Ville inte ha den vanliga konstruktionen för är orolig att träffa min hand.
Den här var galet bra fart på. Helt sjukt vilken kraft men också svår att rikta rakt med.

Testade mina blåsrör jag gjort nyligen. Har fyra stycken i olika dimensioner.
My god! Dessa är helt klart de absolut bästa. Vilken kraft & helt sjukt lätt att sikta med.
Har pilar i lite olika längd. Järnpilar ca 1,8mm i diameter.
Går rätt igenom en burk med läsk.
Iaf med de längre blåsrören.
Riktigt roliga. Skulle jag skjuta mot tex en fiskmås går den nog rätt igenom hela kroppen. Nu har jag inte tänkt göra det men iaf.
Nackdelen är att blåsrören är så långa & inte smidiga att ha med sig.
Runt 150cm i längd.
Har ett tunnare blåsrör på 150cm långt jag skjöt sådana nålar med färg man sätter upp papper på en tavla med på kontoret. Gul, röd, blå & gröna färger.
Dessa gick även de med kraft. Träffade mitt i prick mot en trävägg & de borrade sig in så långt så plasten tog emot. Blåsrör har galet bra kraft.

Ska framöver försöka på nytt med en slangbella med pilar. Vill gärna få till en sådan som går att sikta bättre med.
Borde rimligtvis gå då skillnaden mot blåsrörens pilar är att de har en kon i bakkant. Ska testa liknande pilar för slangbellan men hann inte. De behöver vara lite längre.
Senast redigerad av sune12340 2026-08-08 kl. 10:52.
Citera
2026-08-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sune12340
Lite utvärdering.
Slangbellan av vvs-delar & pilar funkade sådär. De var svåra att rikta & sikta rätt med.
Kanske behövs fjädrar i bakkant på pilarna men eftersom de går genom ett rör gick det inte få till.
Hyfsat bra fart men ändå lite missnöjd då jag har svårt att sikta med dem. Samt trodde de skulle gå ännu fortare.

Gjorde en slangbella för kulor med. Gjorde en enkel med en tunn bräda med två skruvar i framkant man spänner bandet mot. Ville inte ha den vanliga konstruktionen för är orolig att träffa min hand.
Den här var galet bra fart på. Helt sjukt vilken kraft men också svår att rikta rakt med.

Testade mina blåsrör jag gjort nyligen. Har fyra stycken i olika dimensioner.
My god! Dessa är helt klart de absolut bästa. Vilken kraft & helt sjukt lätt att sikta med.
Har pilar i lite olika längd. Järnpilar ca 1,8mm i diameter.
Går rätt igenom en burk med läsk.
Iaf med de längre blåsrören.
Riktigt roliga. Skulle jag skjuta mot tex en fiskmås går den nog rätt igenom hela kroppen. Nu har jag inte tänkt göra det men iaf.
Nackdelen är att blåsrören är så långa & inte smidiga att ha med sig.
Runt 150cm i längd.
Har ett tunnare blåsrör på 150cm långt jag skjöt sådana nålar med färg man sätter upp papper på en tavla med på kontoret. Gul, röd, blå & gröna färger.
Dessa gick även de med kraft. Träffade mitt i prick mot en trävägg & de borrade sig in så långt så plasten tog emot. Blåsrör har galet bra kraft.

Ska framöver försöka på nytt med en slangbella med pilar. Vill gärna få till en sådan som går att sikta bättre med.
Borde rimligtvis gå då skillnaden mot blåsrörens pilar är att de har en kon i bakkant. Ska testa liknande pilar för slangbellan men hann inte. De behöver vara lite längre.

Kan du posta bild på din mun när dina läppar omsluter röret? Jag tror jag har fel teknik så vill gärna se hur du gör, gärna fler bilder på olika vinklar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in