2026-08-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du är märkligt selektiv i att enbart fokusera på hur irrationellt det är att människor bryr sig om palestina och ignorerar hur irrationellt det är qtt människor som inte är judar brinner för israel, trots att Israel genom åren fått många gånger mer bidrag än palestina.
Fast nu påstår du återigen saker jag aldrig sagt. Vill du veta vad jag tycker om det så nej, Israel förtjänar absolut inte mer bistånd än varken Tigrayregionen, Darfur eller Palestina för där är nöden större.

Nu till dig. Vad tycker du om att Palestina ibland fått månghundra gånger mer i bistånd än dödligare krig och konflikter om man både räknar per död eller hur akut den humanitära situationen är?
Citera
2026-08-03, 15:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Det går alltid trender i krigsnyheter. När jag var pytteliten var det Biafra på TV-nyheterna i åratal. Sedan Vietnam i åratal. Sedan Nordirland i åratal. Nu har vi haft Ukraina i 4 år men jag måste säga att det får en ganska liten del av nyheterna? Men kriget är inte heller särskilt omfattande och få personliga filmer med döda, som t.ex Vietnamkriget.

Jag killgissar på att det lätt finns 10 krig per år i världen där det dör fler än i Gaza-kriget? Dock är Gaza-kriget geografiskt närmast Europa av alla krig.
Citera
2026-08-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Länka eller STFU.

Absolut, varsågod

Du kommer ju inte läsa denna rapport, men det finns kanske intellektuellt hederliga människor i tråden som är intresserade av att ta del av terrorstatens brott mot mänskligheten.

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session62/a-hrc-62-crp-2.pdf

Citat:
nd session
“The essence of childhood has been destroyed”: Israel’s
deliberate targeting of Palestinian children in the Occupied
Palestinian Territory since 7 October 2023
Independent International Commission of Inquiry on the
Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem,
and Israel

Rapporten tar uttryckligen upp:
användning av prickskyttegevär och beväpnade drönare mot barn
ett återkommande mönster av barn med enskilda skottskador i huvudet och överkroppen
medicinska vittnesmål och rättsmedicinskt material
konkreta fall där barn skjutits när de inte bedömts utgöra något omedelbart hot
Citera
2026-08-03, 15:55
Medlem
Citat:
https://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/malnutrition/by-country/

Svälten i Gaza är obefintllig.
Gaza är inte ens med på den där pissiga länken
Citera
2026-08-03, 15:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Absolut, varsågod

Du kommer ju inte läsa denna rapport, men det finns kanske intellektuellt hederliga människor i tråden som är intresserade av att ta del av terrorstatens brott mot mänskligheten.

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session62/a-hrc-62-crp-2.pdf

Du skulle länka till bevisen att det var israeliska krypskyttar.
Citera
2026-08-03, 15:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Gaza är inte ens med på den där pissiga länken

Nej precis, det är för att det är för få som dör i Gaza av svält. Men du kan jämföra siffrorna från UNICEF och jämföra så ser du att jag har rätt.
Citera
2026-08-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Du tycker att det är att "dumma ner allting" när man påpekar att biståndet är skevt fördelat om man ser till hur det egentligen fördelas utefter vilka konflikter som är populärast i media. Varför är det att dumma ner allting menar du? Det är ju högst relevant att kritisera biståndet om de inte går dit det behövs mest.

Jag själv är väldigt aktiv i Ukrainakriget och anser rakt av att Ryssland är skurken och Ukraina är offret, men jag anser trots det att Ukrainas civilbefolkning inte ska få mer humanitärt bistånd än andra konflikter där de civila dödssiffrorna är högre. Varför är detta kontroversiellt för dig att diskutera?

Neddummningen består i att hålla på att gaffla om att biståndet ska ges ut proportionerligt baserat på antal dödsoffer istället för att bedömningar ska göras från fall till fall.

Håller med dig om att konflikter i mörkaste Afrika får för lite stöd och att mer stöd delas ut till länder som ligger oss närmre. Däremot håller jag inte med dig om att vi ska dra in biståndet till Gaza.

Det är inte kontroversiellt att diskutera men jag tycker diskussionen blir lite vidrig iom att du använder folks lidande i andra delar av världen som politiskt slagträ för att försöka minska biståndet.
Citera
2026-08-03, 16:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag killgissar på att det lätt finns 10 krig per år i världen där det dör fler än i Gaza-kriget? Dock är Gaza-kriget geografiskt närmast Europa av alla krig.

Nej, Ukrainakriget ligger mycket närmare och får betydligt färre artiklar per död civil än ballestinakriget.
Citera
2026-08-03, 16:04
Medlem
Citat:
Nej precis, det är för att det är för få som dör i Gaza av svält. Men du kan jämföra siffrorna från UNICEF och jämföra så ser du att jag har rätt.
Jasså, ej förekommande siffror i din pisslänk är bevis för att det inte finns död av svält i Gaza.

Langa ordentlig källa för ditt påstående istället.
Citera
2026-08-03, 16:06
Medlem
Citat:
Du skulle länka till bevisen att det var israeliska krypskyttar.

Du läste rapporten väldigt snabbt, kanske lite för snabbt. Du verkar ha missat att dom redogör för metoden/bevisen

Men du borde inte missat ingressen

Israel’s
deliberate targeting of Palestinian children

Vill du nåt tydligare än så , kan du följa med en journalist ner till Gaza själv och titta. Nej just det, terrostaten släpper inte in journalister i Gaza och har mördat dom som redan fanns på plats.
Citera
2026-08-03, 16:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Du läste rapporten väldigt snabbt, kanske lite för snabbt. Du verkar ha missat att dom redogör för metoden/bevisen

Men du borde inte missat ingressen

Israel’s
deliberate targeting of Palestinian children

Vill du nåt tydligare än så , kan du följa med en journalist ner till Gaza själv och titta. Nej just det, terrostaten släpper inte in journalister i Gaza och har mördat dom som redan fanns på plats.

Nej, du skulle länka BEVISET, inte en åsikt. Var är kropparna? Var är obduktionsrapporterna? Var är bilderna på ammunitionen?
Citera
2026-08-03, 16:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Fast nu påstår du återigen saker jag aldrig sagt. Vill du veta vad jag tycker om det så nej, Israel förtjänar absolut inte mer bistånd än varken Tigrayregionen, Darfur eller Palestina för där är nöden större.

Nu till dig. Vad tycker du om att Palestina ibland fått månghundra gånger mer i bistånd än dödligare krig och konflikter om man både räknar per död eller hur akut den humanitära situationen är?

Jag är ingen palestinavän så jag kan bara förklara varför människor är villiga att skänka till Palestina snarare än dessa övriga konflikter, på samma sätt som jag kan förklara varför israel får massa bidrag.

Jag har förklarat tydligt utan att någonsin påstå att någon förtjänar något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in