2026-08-03, 13:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ovanligt att du kommer med personangrepp som du alltid gör när du blivit avslöjad med att sprida falsk propaganda och du målat in dig i ett hörn.

Nej det är inte ett personangrepp, jag konstaterade att du är ett mähä. Ett mähä är en person som inte klarar att tänka själv utan bara gör som man blir tillsagd. Det är helt uppenbart att siffrorna är 100 gånger mindre än svält. Men du vägrar fatta det.
Citera
2026-08-03, 13:50
Avstängd
Citat:
Inte för mig, och ingenting säger att någon påstår det du skriver, sluta göra halmgubbar. Men det är inget nytt att människor rent generellt påverkas av personliga faktorer, så som närhet geografiskt, personliga kopplingar, närhet religiöst och kulturellt.

Din fråga är väldigt korkad. Hur många svenskar brydde sig inte mer om Ukraina än random konflikt i någon djungel på andra sidan världen?
Varför går du då emot mig i tråden när du nu påstår att du håller med om mina premisser, att Palestina inte förtjänar mer engagemang än andra krig och konflikter? Och vad kommer du göra åt all denna information du fått? Kommer du reagera lika starkt på detta som du gjort med Palestinakonflikten?
Citera
2026-08-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Varför går du då emot mig i tråden när du nu påstår att du håller med om mina premisser, att Palestina inte förtjänar mer engagemang än andra krig och konflikter? Och vad kommer du göra åt all denna information du fått? Kommer du reagera lika starkt på detta som du gjort med Palestinakonflikten?

Ehm... va? Jag tror att du förväxlar mig med någon annan eller med något fantasifoster du skapat.

Jag har ju förklarat varför jag tror att folkmordet i Palestina får mer uppmärksamhet än någon random liten konflikt i någon djungel på andra sidan jorden. Du har däremot inte kunnat utveckla vilka konflikter du menar på är på minst samma nivå och hur de är jämförbara.
Citera
2026-08-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Läs nedan

Dödsfall i Palestina 2021: btselem.org/press_releases/20220104_in_deadliest_year_since_2014_israel_kille d_319_Palestinians_in_opt
Dödsfall i Tigray 2021: https://martinplaut.com/2023/01/26/guide-to-the-number-of-deaths-in-the-tigray-war-prof-jan-nyssen-ghent-university/

Bistånd till Palestina 2021: https://fts.unocha.org/countries/171/summary/2021 (970 miljoner USD)
Bistånd till Tigray 2021: https://fts.unocha.org/plans/1055/flows (667 miljoner USD)

Uträkning (gjord av AI):
Palestina
970 000 000 / 350 ≈ 2,8 miljoner USD per död
Tigray (konservativt scenario – 150 000 döda)
667 000 000 / 150 000 ≈ 4 450 USD per död
Tigray (högre scenario – 300 000 döda)
667 000 000 / 300 000 ≈ 2 220 USD per död
Jämförelse
Palestina fick ungefär 630–1 250 gånger mer bistånd per död än Tigray 2021
(beroende på om man räknar med 150 000 eller 300 000 döda i Tigray).

Även om man tar den lägsta rimliga dödssiffran för Tigray och den högsta för Palestina blir skillnaden flera hundra gånger.

Ok. Så för Tigray räknar du två år (4/11-2020 - 31/12-2022) men 1 år för Palestina? Och nu räknar du hela världens bistånd istället för Sveriges som du snackade om tidigare.

Så då blir frågan egentligen om jag tycker att hela världen borde chippa in en jävla massa pengar till att försöka ordna upp situationen i Tigray en gång för alla och då blir svaret såklart ja.

Jag tycker ditt system med bistånd baserat endast på antal döda är efterblivet (som så mycket annat du häver ur dig). Det finns liksom ingen annan tanke bakom än att kunna propagera för att Gaza ska få mindre stöd. Dina intentioner är uppenbara.

Hur mycket och vilken typ av bistånd ett land ska få måste givetvis baseras på hur situationen ser ut och vad man försöker uppnå. Försöker man lösa en svältkatastrof och släcka en eld eller försöker man bygga upp och utveckla ett land? Att använda sig av ett enda smått som du gör är så korkat att man baxnar. Det måttet skulle dessutom ge diverse diktatorer ett incitament till att så många som möjligt skulle dö eftersom det skulle generera mer bistånd.

Med det sagt så tycker jag sida ska ha mer pengar och att omvärlden i allmänhet måste göra mer för att bättra på situationen i konflik- och katastrofzoner. Jag är fast övertygad om att omvärlden hade kunnat bättre på situationen avsevärt mycket mer om de gav sig fan på det.
Citera
2026-08-03, 13:54
Avstängd
Citat:
Faktorn är 35 om du ska räkna per capita. Nej det är inte jämförbart eftersom att Frankrike är demokratiskt västerländskt land i fredstid och därmed har väldigt låga siffror av undernäring medans Gaza befanns sig i krig och utstod konstgjord svält orsakat av Israel.

https://www.ipcinfo.org/ipcinfo-website/countries-in-focus-archive/issue-134/en/

uhm.. per kapita blir faktorn 5x ja. mellan gaza och frankrike
Citera
2026-08-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
uhm.. per kapita blir faktorn 5x ja. mellan gaza och frankrike

I Frankrike så bor det ca 70 miljoner människor. I Gaza ca 2 miljoner.
70 / 2 = 35.

Detta är lågstadiematte.
Citera
2026-08-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ja, sen får man komma ihåg att innan kriget bröt ut så behandlades 10000 tals barn och vuxna gazzanier/palestiner/hammas terrorister för en myrid av medfödda (det här med generationer av inavel är ju tyvärr ett gisel för barn) sjukdomar och problem på israeliska sjukhus, hade det inte varit för att israel hade biståt 100`000+ (eller ja de är säkert långt fler) att lämna gaza under kriget, så hade dödsiffrorna säkert varit långt högre, enbart pga av behovet av vård som inte fans. (ens i "fredstid")
De "100.000-tals personer" du skriver om tilläts inte lämna Gazaremsan, det är naturligtvis strunt, De drevs ut till "internal displacement" inom Gazaremsan och förlorade sina hem, eftersom Israel basunerade ut (via flygblad osv): "vi varnar er:; ge er iväg för snart bombar vi era kvarter!". På det sättet fick man många av dem att bege sig t ex från norra Gaza till områden längre sderut. Detta har naturligtvis ingenting med hjälp eller humanitär behandling att göra.

Vi avskriver dina random påståenden som hittepå, alternativt jonglerande med ord (skrev du "Gaza" i betydelsen "Gaza City"# men med avsikt att folk skulle läsa det som hela Gazaremsan?). Vi vet redan att du ser araber och palestriner som Untermenschen.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-03 kl. 14:03.
Citera
2026-08-03, 13:59
Avstängd
Citat:
Som sagt, skillnaden i befolkning mellan Gaza och Frankrike är en faktor på 35.

2 miljoner gånger 35 = 70 miljoner. Men att du inte begriper högstadiematte är inget som förvånar mig.

Ja, men det är inte "hela gaza som svälter" kontra "det är hela frankrike som svälter" som jmf. säger ju att ni båda har rätt, så länge ingen av er svamlar om "svältkatastrof i palestina, och på storsjkhuset i paris megasuperduper svält"
Citera
2026-08-03, 14:00
Avstängd
Citat:
70 / 2 = 35.

Detta är lågstadiematte.

sigh.. per kapita skulle inebbär att det är 5x så stor chans att svälta ihäl i gaza som det är i frankrike. oavestt hur stor befolkningen är från ena dagen till den andra.
Citera
2026-08-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Israel har genom sina krig skapat enorma flyktingströmmar till Europa under snart 75 års tid. Det vore märkligt om inte det skulle påverka. Hur många i Europa har inte sitt ursprung i mellanöstern?

Sen får man väl beakta att vi dessutom mer eller mindre alltid sett Israel som en allierad till väst, vilket givetvis göt att folk reagerar när de får upp ögonen för vad de pysslar med.

Jag skulle vilja veta vilka konflikter du engagerar dig i samt vilka du väljer bort och varför?
Så du menar att det hade varit fred i dessa områden om inte Judarna fanns?
Citera
2026-08-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ja, men det är inte "hela gaza som svälter" kontra "det är hela frankrike som svälter" som jmf. säger ju att ni båda har rätt, så länge ingen av er svamlar om "svältkatastrof i palestina, och på storsjkhuset i paris megasuperduper svält"

Nu talar vi om per capita. Alltså i förhållande till befolkningsmängd. Att du inte förstår grundläggande matematik eller vad termer som "per capita" betyder är inte särskilt förvånande baserat på vilket verklighets frånvänt och låg intelligent svammel du brukar posta.
Citera
2026-08-03, 14:01
Medlem
Citat:
70 / 2 = 35.

Detta är lågstadiematte.
Jag tippar dessutom att den medicinska och näringsmässiga tröskeln för att en läkare eller sjuksköterska ska skriva "avled av undernäring" är lägre på t ex ett vårdhem i Frankrike eller Sverige än i en krigszon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in