2026-08-02, 12:37
Medlem
Sqrbankens avatar
Man har, tillsammans med LO, slutat fokusera på arbetsvillkor och arbetsförhållanden. Vita arbetarmän föraktas brett; allt som arbetarrörelsen föddes ur helt enkelt.

Woke-kvoteringar in i bolagsstyrelser och att hederliga, vanliga arbetare ska försörja varenda bidragsmigrant från tredje världen är exempelvis helt irrelevanta talepunkter för dagens hårt fuckade ekonomiska kanonmat som samtidigt ser välfärden runt omkring dem falla samman.

"Höj skatterna, saknas resurser" Nej, era jävla horungar. Det är hur flisen man beskattar till sig används - prioriteras. Hur man effektivt låter dem arbeta för att nå rationellt prioriterade effektmål.

Således har vänstern blivit ett alternativ för kvinnor i offentlig sektor med hittepåutbildningar och andra-tredje-fjärde generationens exotiska bidragsröster.
Citera
2026-08-02, 12:40
Medlem
Vänstern har tappat den manliga arbetarklassen i privata sektorn men vänstern är fortsatt mycket starka inom den kvinnliga arbetarsektorn som vårdyrken. Det är ju också nu för första gången i demokratiska historien stor skillnad hur män och kvinnor röstar i synnehet bland yngre.
Citera
2026-08-02, 13:03
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det handlar om att få arbetarklassen och inse att vi är arbetarklass och sluta leka yuppie-wannabes. Vägen till ett bättre liv är klasskamp, inte aktier, utekök och flådiga hemmabiosystem.
Nu har vi ju fri rörlighet inom EU så "sist in först ut" slår extra hårt mot yngre generationer.
Citera
2026-08-02, 13:26
Medlem
IceEyess avatar
Ett relaterat problem är att vänstern tenderar att skylla tappet på att folk är okunniga och sväljer "högerpropaganda". Den sortens retorik vinner knappast tillbaka väljarna.

En delförklaring bottnar säkerligen i att man inte kan stå bakom deras migrationspolitik.
Citera
2026-08-02, 13:53
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Den klassiska vänstern behövs inte längre. De har lyft den gamla arbetarklassen ur sitt armod och gjort dem till en ytterst välmående grupp. Nu behöver socialdemokratin en ny grupp att lyfta. Därmed skapas en ny underklass bestående av prekariatet.

Fast så är det inte, vanligt folk (arbetare) har ju åter fått det svårt igen. Arbetarklassen gjorde en enorm klassresa under ca 1900-1960, nu klämmer sig hårt arbetande folk ihop sig i pyttebostäder samtidigt som de får avstå alla nöjen.

Det finns definitivt ett behov för arbetarklassen att få det bättre ekonomiskt, problemet är att ingen kämpar för det längre.
Citera
2026-08-02, 13:55
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Vänstern har tappat den manliga arbetarklassen i privata sektorn men vänstern är fortsatt mycket starka inom den kvinnliga arbetarsektorn som vårdyrken. Det är ju också nu för första gången i demokratiska historien stor skillnad hur män och kvinnor röstar i synnehet bland yngre.

Knappast hårt arbetande kvinnliga vårdarbetare som röstar vänster utan snarare kommunalt anställda kaffedrickande kvinnor med fina titlar i hittepåyrken. Dessa är knappast arbetare.
Citera
2026-08-02, 14:45
Medlem
tnems avatar
Att släppa in massa människor från hela världen känns spontant inte som ett sätt att värna om arbetares jonnsäkerhet och löneutveckling. På en öppen marknad borde ett överskott på säarbetare driva ner lönerna, precis som på produkter.

Högern borde vara de som I mitt tycke borde vara positiva till invandring för att kunna hålla nere arbetakönerna.

Riktigt så har det inte blivit.
Man har sett att de skett en förändring där en del inte vill ingå i kollektivet och hjälpa samhället.
Citera
2026-08-02, 15:04
Medlem
EmilioZapatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det historiska skiftet beror på att nyliberalismen. När avregleringarna slog till på 80- och 90-talen gav Socialdemokraterna upp motståndet och anpassade sig till Tredje vägens politik (Idén om att förena socialdemokratins rättviseambitioner med nyliberalismens marknadsmekanismer. Internationellt förknippas den med Tony Blair ("New Labour") och Bill Clinton ("New Democrats") under 1990-talet. I Sverige inleddes den av den så kallade "kanslihushögern" under Kjell-Olof Feldt på 1980-talet och fördes vidare av Göran Persson).
Genom att avpolitisera ekonomin miste vänstern sina verktyg för materiell förändring och fyllde tomrummet med akademisk identitetspolitik och kulturfrågor. När reallöner, a-kassa och välfärd nedprioriterades drabbades arbetarklassen av lönedumpning och försämrad samhällsservice, vilket fick många att söka sig till högerpopulismen.

Men att tro att Sverigedemokraterna är svaret är en ödesdiger missbedömning. SD pratar om arbetarklassen, men röstar nyliberalt i riksdagen när det verkligen gäller. De värnar om marknadsskolan, skyddar de privata välfärdsbolagens vinstuttag och sänker skatter för de som redan har mest. De erbjuder en retorisk tröst i kulturfrågor, men lämnar knegarnas plånböcker och arbetsvillkor sämre under kapitalägarnas godtycke.

Därför är aktörer som Reformisterna och tankesmedjan Katalys vägen framåt. De driver exakt den kompromisslösa återgång till ekonomisk klasspolitik som vänstern så länge saknat. Genom att fokusera på massiva statliga investeringar, full sysselsättning, stopp för vinstjakt i välfärden och ett hårt skydd mot lönedumpning visar de att det finns ett reellt alternativ. De bevisar att man inte behöver välja mellan nyliberal marknadsekonomi och tom identitetspolitik. En återuppstådd ekonomisk vänster är det enda hotet mot den nyliberala ordningen och det enda sanna alternativet för svensk arbetarklass.

Och tillsammans med det du redan nämner har de borgerliga partierna skapat en enormt tacksam syndabock i form av invandrare. Räcker ju med att SD drar ”förbjuda slöja”-kortet för att få hela den svenska arbetarklassen att blunda för deras kapitalistiska, nyliberala politik och tillhörande korruption. Ingen skillnad på hur det fungerar i USA, med rökridåer om transsexuella och latinamerikanska migranter.

Jag tycker det är befängt att man som arbetare överhuvudtaget funderar på att rösta M eller SD.
Citera
2026-08-02, 15:52
Medlem
I sin iver av godhetsdyrkan ställde man sig efter drygt 100 års arbetarklass-förespråkande på den invasiva sidan. Nu är det försent att komma tillbaka. Den dumme svensken som blint röstade rött finns inte i samma utsträckning längre. Det är därför man behöver valboskap som ska ersätta svensken, med både storfamiljer och invandring. Varför tror du man är så ivrig att höja barnbidraget?
Citera
2026-08-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Fast så är det inte, vanligt folk (arbetare) har ju åter fått det svårt igen. Arbetarklassen gjorde en enorm klassresa under ca 1900-1960, nu klämmer sig hårt arbetande folk ihop sig i pyttebostäder samtidigt som de får avstå alla nöjen.

Det finns definitivt ett behov för arbetarklassen att få det bättre ekonomiskt, problemet är att ingen kämpar för det längre.

Det är inte samma arbetsklass som förr. Det här är en ny underklass som tutats i att de kan göra som de vill för staten backar upp. Vilket den sannolikt aldrig gjort men nu blir det än tydligare.
Citera
2026-08-02, 16:23
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag är sosse i hjärtat, men det stör mig något oerhört hur vänstern verkar tycka att svenska arbetare redan har det så bra som de förtjänar, och därför har slutat vilja förbättra för oss arbetare (dvs 90-95% av befolkningen).

Det är väl därför vänstern har slutat bry sig om arbetarklassen, och istället börjat fokusera på små grupper ute i periferin, som transar, migranter, asylsökande, zigenare, osv. Enbart dessa anses värda vänsterns engagemang?

Jag är arbetare, och alla mina förfäder är arbetare. Jag lider på mitt arbete. Jobbar oregelbundna tider, jobbar nätter ibland, jobbar röda helgdagar, jobbar mycket långa dagar ibland, jag har svårt att förstå att ledigt, jag får dålig ersättning på nätter eller julafton, stressen på arbetstid ökar årligen, många arbetskamrater bränner ut sig och blir sjukskrivna och dör i förtid pga arbetet.

Vänstern borde fokusera på arbetarna, och sluta fjäska för släkten Wallenberg mfl rika giriga svin.

Har du missat att vänstern har fortsatt jobba för kortare arbetstid och fler semesterveckor? Det har dock varit högermajoritet i riksdagen i 20 år. Vilket bland annat har betytt nedskärningar i vården så arbetare behöver privat sjukförsäkring.

Det var högern som startade migrantvågen när de rev upp luciabeslutet
Citera
2026-08-02, 17:06
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Har du missat att vänstern har fortsatt jobba för kortare arbetstid och fler semesterveckor? Det har dock varit högermajoritet i riksdagen i 20 år. Vilket bland annat har betytt nedskärningar i vården så arbetare behöver privat sjukförsäkring.

Ja det hade jag missat.

Men det verkar mest vara rykten. Jag har inte hört några skarpa förslag från sossarna om sådant under min livstid.

Tänk om sossarna gick till val på 2 veckor längre semester, och 35h vecka, och mer arbetarinflytande på arbetsplatsen. Då skulle sossarna få egen majoritet i riksdagen. Så varför görs det inte?

Fackförbunden har förlorat det mesta av sin styrka de senaste decennierna (mycket svaga vid förhandlingsbordet), så det måste vara riksdagen som genomför skarpa lagändringar. Annars händer ingenting.

Citat:
Just nu är dock Socialdemokraternas officiella linje att arbetstiden inte ska kortas via lagstiftning – utan lösas mellan arbetsmarknadens parter.

Men enligt Annika Strandhäll är den inställningen inte huggen i sten, för frågan bubblar inom Socialdemokraterna.

https://arbetet.se/2026/02/05/kortare-arbetstid-kan-bli-valfraga-nar-naringslivet-sager-tvarnej/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in