2026-08-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1910-Q10kom
Så alla kan sluta spekulera om vansinnesfärd och att det skulle skett på E4 osv!

Olyckan har skett inne i själva byn Mörön, I en svag kurva på byvägen där det finns mycket stora tallar närmast vägen,
alltså ganska mörkt just på platsen morgon och sen eftermiddag. Vägen är skyltad 50 på denna sträcka.
Förmodligen gått av vägen efter att ha väjt för någonting. Maximal otur.

Vila i frid!
Solen gick upp 03:21 och olyckan 07:30 så definitivt inte mörker..
Citera
2026-08-03, 07:21
Medlem
1910-Q10koms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Solen gick upp 03:21 och olyckan 07:30 så definitivt inte mörker..

Vart skrev jag att det var mörker?
Är du inte läskunnig?

Det är en så kallad skogskärm precis på olycksplatsen, som blockerar solljuset. Vilket gör att det är betydligt mörkare än vad det är tex om du har åkrar på båda sidorna. Kommer du då i fullt dagsljus så upplevs det som att det bli kolmörkt.
Citera
2026-08-03, 11:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Ok men vad är "Custom-motorcyklar" som någon skrev om ?

Jag förstår att sport motorcyklar är överrepresenterade vad gäller olyckor men sker det mycket olyckor med typ HD också ?

Trodde att folk som körde dessa hade låg procent inblandning i olyckor eller är det helt fel ?

Så hade hon otur i detta fall även om hastigheten var låg samt var det hennes fel eller påverkades förloppet av något annat ?
Citera
2026-08-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Jag förstår att sport motorcyklar är överrepresenterade vad gäller olyckor men sker det mycket olyckor med typ HD också ?

Trodde att folk som körde dessa hade låg procent inblandning i olyckor eller är det helt fel ?

Så hade hon otur i detta fall även om hastigheten var låg samt var det hennes fel eller påverkades förloppet av något annat ?

Det är inte nödvändigtsvis hög fart och vårdslöshet som är orsaken.

Vanligaste dödsolyckorna på mc är i kurva på 70-väg "för fort" tänker de flesta, och ofta är det så. Men ofta handlar det om grus, pöl eller liknande. Alternativt väjning för cyklister, djur, potthål eller mänsklig faktor där en felbedömning, trötthet eller ren otur ställer till det.

Den näst vanligaste dödsorsaken är pga bilist som har väjningsplikt men kör ut framför mc'n, dråp i min mening men sällan enligt lagen.

Många retar sig på hojåkare och andra som tar kalkylerade risker men vuxna människpr drunknar eler skadar sig svårt när de badar, går på stan eller är ute och tältar.

En motorcykel SKA köras aktivt, det är farligt att ligga i tät trafik och ha bilar bakom sig. Sen är det förstås kul att ha lite fart och för de allra flesta fungerar det bra. Ytterst ovanligt att MC ställer till det för någon annan än sig själv, däremot väldigt vanligt att motorcyklister blir dödade av medtrafikanters bristande förmågor.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-03 kl. 12:03.
Citera
2026-08-03, 15:32
Medlem
Citat:

"Custom" är de motorcyklar som liknar HD, kan man säga. Tillbakalutad sittställning, lite högre styre, ofta V2-motor.
Citera
2026-08-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Eftersom du inte har så bra koll:

https://www.google.com/url?sa=i&source=web&rct=j&url=https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1709241/FULLTEXT01&ved=2ahUKEwiQ-NeTmIKWAxWvJRAIHd6HC9cQmL8OegoIAggACAAIFRAC&opi=89 978449&cd&psig=AOvVaw0jbnaO-2XS75ZfAkuOAjm7&ust=1785768486722000

Sport och supersport leder dödsligan, mycket på grund av vald körstil.

Customsegmentet ligger alldeles för högt i olyckstalen, sett till riskexponering.
Min uppfattning är att det i stor utsträckning beror på oförmåga att ens i låga hastigheter kunna framföra sin hoj säkert.

Vad körde Jennie för hoj?
Man hade ju helst velat se statistik justerad för antalet körda kilometer med varje hojtyp eller i andra hand justerad för antalet hojar i trafik.

Men jag skulle tro att det är så att det är många hojar av typen custom på vägarna. AI säger att det är största kategorin med 25-30 % av alla hojar.

Men mest tror jag att det beror på två huvudsakliga anledningar.

1. Förarnas förmåga. De är ofta äldre, och puttrar på utan att aktivt öva på sina färdigheter.
2. Motorcyklarna är inte byggda för tvära svängar och snabba inbromsningar.

På en HD från 2003 utan ABS är det ganska lätt att i en svag kurva stampa på bakbromsen för att en katt springer ut, låsa bakhjulet, få sladd, katapultas ut i ett träd vid vägkanten. Obs. inte spekulation i vad som hänt i detta tragiska fall.
Citera
2026-08-03, 21:29
Medlem
Enligt tidningsuppgifter så var hennes man med vid olyckstillfället då de var på väg till någon slags MC-träff. Han har dock inte kunnat höras än även om han är fysiskt oskadad.
Citera
2026-08-03, 21:42
Medlem
DennisOlofs avatar
@Bloe aha, då förstår jag.

Ok, så när man säger custom syftar man ofta på motorcyklar som inte tillhör en kategori som sporthoj, adventure bike osv.

@Turistparadiset aha, intressant. Så deras ökade risk ligger i att man inte kör aktivt kanske och istället pruttkör. Sedan förstår jag att dessa typer av hojar är sämre på att manövrerar man det beror säkerligen på hur man sitter och styret.

Det låter ju som att köra motorcykel är ganska farligt och att det krävs bra mycket av dig som förare för att undvika dessa faror, alltså mycket erfarenhet.

Jaha, var de två personer på väg till en Mc träff. Usch fy att få uppleva något sådant hemskt live, när det händer :-( Undra om han kan berätta mer vad som händer och hur olyckan gick till.
Citera
2026-08-03, 22:51
Medlem
Citat:

Jaha, var de två personer på väg till en Mc träff. Usch fy att få uppleva något sådant hemskt live, när det händer :-( Undra om han kan berätta mer vad som händer och hur olyckan gick till.

Ja, men olyckan inträffade några hundra meter hemifrån, hade de packat hojarna rätt?
Citera
2026-08-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1910-Q10kom
Vart skrev jag att det var mörker?
Är du inte läskunnig?

Det är en så kallad skogskärm precis på olycksplatsen, som blockerar solljuset. Vilket gör att det är betydligt mörkare än vad det är tex om du har åkrar på båda sidorna. Kommer du då i fullt dagsljus så upplevs det som att det bli kolmörkt.

Märkligt, uppväxt på vischan och 40 år och ca 150 000 mil bakom ratt/styre men aldrig varit med om det du beskriver. Hade hon fel på synen?
Citera
2026-08-04, 08:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gart
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1484274

En kvinna har dött i morse i en MC-olycka.

Platsen ska ha varit Ersnäs, som ligger längs E4 mellan Piteå och Luleå. Enligt AB ska hon ha kört av vägen.

Såvitt jag vet är det här första gången i år som en kvinnlig MC-förare avlider.

Om jag räknar rätt, har 19 personer avlidit i MC-olyckor i år. Det är inräknat de som avlidit under tävling.

Det verkar ske mer dödsolyckor på tidig
Morgon och sen kväll/natt. Jag själv kör ibland upp till min hemstad på mc och brukar köra tidig morgon för det är mindre trafik då, men det är mer djur ute så farten jag håller är lägre, undrar om ett djur varit inblandat
Citera
2026-08-04, 08:30
Avstängd
Citat:

Custom kan vara rätt mycket nu för tiden men skulle jag gissa så har hon kört på någon gammal virago mc som är låg, billig men mycket pålitlig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in