2026-08-02, 11:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Nej du, allt blir fel i så fall vad man än gör. Så låt bli ingenting.
Nej, det blir inte fel om du tar en specifik position, och den positionen är inte att du ska förstå ingenting, utan att du ska förstå varför du inte kan förstå ingenting. För det, kan du nämlingen förstå.

Att förstå oförståelsen, med andra ord.
Citera
2026-08-02, 11:48
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nej, det blir inte fel om du tar en specifik position, och den positionen är inte att du ska förstå ingenting, utan att du ska förstå varför du inte kan förstå ingenting. För det, kan du nämlingen förstå.

Att förstå oförståelsen, med andra ord.
Ja förstås. Då har du kommit till slutsatsen att låta bli ingenting. Bra där.
Citera
2026-08-02, 11:50
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
.

Senast redigerad av avulsion 2026-08-02 kl. 12:00.
Citera
2026-08-02, 11:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja förstås. Då har du kommit till slutsatsen att låta bli ingenting. Bra där.
Och här befinner jag mig nu, där jag diskuterar ingenting. Sannerligen måste detta agerande vara ett uttryck för ignorans.
Citera
2026-08-02, 12:20
Medlem
particulum1s avatar
George & Jerry Pitch A Show About Nothing
Citera
2026-08-02, 16:31
Medlem
nerdnerds avatar
Den som har två timmar över för något intressant om Topic bör titta och lyssna noga på denna diskussion:

The Existence of Nothing | 2014 Isaac Asimov Memorial Debate
https://youtu.be/1OLz6uUuMp8

Roligast och intressant och djupast tycker jag att Richard Gott är, när han talar om "real nothing"
https://youtu.be/1OLz6uUuMp8?t=2391
Citera
2026-08-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är definitivt ett giltigt argument.

I slutändan handlar det om en fundamental och oundviklig logisk princip... om man ska definiera vad ingenting är, kan man inte göra det genom att definera vad ingenting är, utan bara definera ingenting genom vad det inte är.

Tyvärr finns det ingen väg runt det.

Och tro mig, jag har försökt förgäves.
Kan vara kul att fundera på om logik i sig är ofrånkomligt.
Citera
2026-08-02, 18:27
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Roligast och intressant och djupast tycker jag att Richard Gott är, när han talar om "real nothing"
Nää, han är en clown med en knäpp mojäng ur en låda. Håller inte med.
Citera
2026-08-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den som har två timmar över för något intressant om Topic bör titta och lyssna noga på denna diskussion:

The Existence of Nothing | 2014 Isaac Asimov Memorial Debate
https://youtu.be/1OLz6uUuMp8

Om någon frågar mig "vad syns utanför synfältet" (som Gott verkar prata om) så skulle jag svara samma sak som om någon frågar "vad finns norr om nordpolen?"

Synfältet är värt att undersöka mer däremot. Vad avgränsar det? Hur lång är perimetern? Vad finns på andra sidan gränsen?
Citera
2026-08-02, 20:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nää, han är en clown med en knäpp mojäng ur en låda. Håller inte med.
Clown är han knappast, snarare en utomordentligt originell och framstående och uppskattad forskare inom den allmänna relativitetsteorin och inom kosmologi, se t ex hans populärvetenskapliga böcker Time travel in Einsteins universe och The cosmic web, som båda rekommenderas starkt.

Den knäppa mojängen är en illustration av hur relativitetsteorin faktiskt tillåter att universums början är en gren från sig själv i en sorts loop för rumtiden (förklaras mer i den första boken ovan).
Citera
2026-08-02, 20:50
Medlem
Om Einstein hade rätt med att allting är relativt utom ljusets hastighet i vakuum så innebär det att även ingenting är relativt. Detta låter iofs logiskt då man kan applicera ingenting givet en viss kontext. Dvs frånvaron av det vi just där söker skapar ett inget.

I en värld där någonting finns är det nog omöjligt att skapa ett ingenting. På något sätt kommer detta ingenting få en påverkan av något som faktiskt gör att det blir något.

Ungefär som absoluta nollpunkten inte går att nå exakt då någon molekyl 1 miljard ljusår bort rör sig och skapar värme
Citera
2026-08-02, 20:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Om Einstein hade rätt med att allting är relativt utom ljusets hastighet i vakuum så innebär det att även ingenting är relativt. Detta låter iofs logiskt då man kan applicera ingenting givet en viss kontext. Dvs frånvaron av det vi just där söker skapar ett inget.

I en värld där någonting finns är det nog omöjligt att skapa ett ingenting. På något sätt kommer detta ingenting få en påverkan av något som faktiskt gör att det blir något.

Ungefär som absoluta nollpunkten inte går att nå exakt då någon molekyl 1 miljard ljusår bort rör sig och skapar värme
Fast nu var det ju inte något sådant som Einstein sa. Ljushastigheten c är bara EN av relativitetsteorins invarianter, dvs storheter som INTE är relativa. Några andra exempel är egentid, egenlängd, antal, 4D rumtidsvolym, den elektromagnetiska invarianten E²-B², den skalära krökningen, ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in