2026-07-31, 18:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Min definition är så här:
Och jag har ingenting att tillföra. Den här tråden ger mig ingenting.

Citera
2026-07-31, 18:32
Medlem
nerdnerds avatar
Jag tänker ffa på när det talas om att hela universum kan ha uppkommit ur ingenting, speciellt när forskare gör det, som t ex Lawrence Krauss i hans bok A universe from nothing.

Men detta "ingenting" är ändå alltid någonting, som t ex ett masslöst, tidlöst och rumslöst kvanttillstånd, plus de fysikaliska lagar som tillåter att detta kvanttillstånd t ex skulle kunna tunnla över till ett annat med ett Big Bang. Ett Hilbertrum av kvanttillstånd är också någonting, inte ingenting.
Citera
2026-07-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag tänker ffa på när det talas om att hela universum kan ha uppkommit ur ingenting, speciellt när forskare gör det, som t ex Lawrence Krauss i hans bok A universe from nothing.

Men detta "ingenting" är ändå alltid någonting, som t ex ett masslöst, tidlöst och rumslöst kvanttillstånd, plus de fysikaliska lagar som tillåter att detta kvanttillstånd t ex skulle kunna tunnla över till ett annat med ett Big Bang. Ett Hilbertrum av kvanttillstånd är också någonting, inte ingenting.

Den boken har jag läst. Men jag fick alltid upplevelsen att han skrev boken för att fortsätta narrativet om att Gud inte finns med Richard Dawkins. (Deras tour)

Men ändå läsvärd bok även om jag inte begrepp allt.
Citera
2026-07-31, 19:15
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Att definiera ingenting är en av de mest svårfångade och filosofiska frågorna, eftersom begreppet i sig innebär en fullständig avsaknad av existens.
Beroende på vilket perspektiv man antar vardagligt, filosofiskt eller vetenskapligt – kan svaret variera.
Frågan om vad "ingenting" är har gäckat
filosofer, fysiker och tänkare i årtusenden.

Era definitioner om "ingenting"?

Vad "ingenting" är, är inte speciellt gäckande. Snarare om man betraktar ingenting som nånting, vad är då detta nånting? Det är ju då inte ingenting.

Kommer inte begreppet först från "ontologisk materialism"?

Där det inte kan observeras några atomer eller partiklar så har man "ingenting"et.
Senast redigerad av RomernasKung 2026-07-31 kl. 19:19.
Citera
2026-08-01, 00:06
Medlem
Baptistes avatar
.
Senast redigerad av Baptiste 2026-08-01 kl. 00:50.
Citera
2026-08-01, 02:26
Medlem
RandomNPCs avatar
Metafysik utan representation är ingenting och fenomenlöst men ändå med oändlig potentialitet.
Citera
2026-08-01, 07:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Att definiera ingenting är en av de mest svårfångade och filosofiska frågorna, eftersom begreppet i sig innebär en fullständig avsaknad av existens.
Beroende på vilket perspektiv man antar vardagligt, filosofiskt eller vetenskapligt – kan svaret variera.
Frågan om vad "ingenting" är har gäckat
filosofer, fysiker och tänkare i årtusenden.

Era definitioner om "ingenting"?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Man kan fråga sig om "ingenting" alls är ett möjligt tillstånd eller möjligt att definiera på något koherent vis.
Citera
2026-08-01, 07:19
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man kan fråga sig om "ingenting" alls är ett möjligt tillstånd eller möjligt att definiera på något koherent vis.
Med avsaknanden av det fysiska hamnar man på en metafysisk nivå utan representarion i verkligheten. Ingenting kan inte existera utan oändlig potentialitet vilket möjliggjort skapelsen av världen.

Börjar om:

Ingenting är frånvaro av representation.
Utan representation finns inget fenomen.
Men frånvaron är inte tom - den är potential.
Senast redigerad av RandomNPC 2026-08-01 kl. 07:32.
Citera
2026-08-01, 07:44
Medlem
Mullrets avatar
Det som återstår när liemannen gjort besök blir just, ingenting.
Citera
2026-08-01, 08:01
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det som återstår när liemannen gjort besök blir just, ingenting.
Jo ett dött subjekt finns. Sen kan man spekulera vidare.
Citera
2026-08-01, 08:22
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag undrar om ingenting måste vara anti- eller i en kontrast till någonting? Är ingenting utan motsvarighet mer ingenting? Finns det olika typer av ingenting?
Citera
2026-08-01, 08:24
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundenkattenglasse
Problemet är att så fort du definierar "ingenting" har du gjort det till någonting. Då har du redan förlorat.

Hur blir det med t ex:

Det finns ingenting i glaset ( om glaset är tomt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in