2026-07-31, 16:17
Avslutad
Att definiera ingenting är en av de mest svårfångade och filosofiska frågorna, eftersom begreppet i sig innebär en fullständig avsaknad av existens.
Beroende på vilket perspektiv man antar vardagligt, filosofiskt eller vetenskapligt – kan svaret variera.
Frågan om vad "ingenting" är har gäckat
filosofer, fysiker och tänkare i årtusenden.

Era definitioner om "ingenting"?
Citera
2026-07-31, 16:22
Medlem
Min definition är ungefär såhär:

Existensen (istället för icke-existens) är det första och mest uppenbara av allt. Oavsett om man materialist eller idealist, solipsist eller vad som helst är existensen det som är uppenbart för alla. Utan den, inget.

På så vis är ingenting motsatsen till världen och alltet, den andra möjligheten som aldrig gått att uppleva eller existera inom.
Citera
2026-07-31, 16:24
Medlem
hundenkattenglasses avatar
Problemet är att så fort du definierar "ingenting" har du gjort det till någonting. Då har du redan förlorat.
Citera
2026-07-31, 16:24
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Att definiera ingenting är en av de mest svårfångade och filosofiska frågorna, eftersom begreppet i sig innebär en fullständig avsaknad av existens.
Beroende på vilket perspektiv man antar vardagligt, filosofiskt eller vetenskapligt – kan svaret variera.
Frågan om vad "ingenting" är har gäckat
filosofer, fysiker och tänkare i årtusenden.

Hejsan Crops,
Jag skulle säga att det inte är gäckande alls. Ingenting är motsatsen till någonting. En av filosofins vanliga dikotomier som behövs för att det intellektuella samtalet ska kunna rulla på.
Citera
2026-07-31, 16:27
Medlem
proconsuls avatar
Min definition är så här:
Citera
2026-07-31, 16:33
Avslutad
Redan i det antika grekiska tänkandet ställdes logiska hinder upp; filosofen Parmenides menade att det är en omöjlighet att ens tänka på ingenting.

Eftersom det man tänker på
i så fall blir till ett "någonting".

Min definition är "ingenting" är just "ingenting"
Citera
2026-07-31, 16:51
Avstängd
Citat:
Redan i det antika grekiska tänkandet ställdes logiska hinder upp; filosofen Parmenides menade att det är en omöjlighet att ens tänka på ingenting.

Eftersom det man tänker på
i så fall blir till ett "någonting".

Min definition är "ingenting" är just "ingenting"

Kan man ha ingenting? Om jag har ingenting, hur har jag då ett någonting?
Citera
2026-07-31, 16:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Än värre blir det om jag minus på kontot, således mindre än ingenting.
Citera
2026-07-31, 16:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Total avsaknad av "någonting".
Citera
2026-07-31, 17:04
Medlem
Citat:

Tror inte att "ingenting" existerar men vart jävligt sugen på att lyssna på KSMB:s låt "Ingenting".
Citera
2026-07-31, 17:14
Medlem
Har själva begreppet verkligen ''gäckat filosofer, fysiker och tänkare i årtusenden.''?
Min feeling är att ingenting är främst en språklig konstruktion i den generella bemärkelsen motsatsen till allt eller något. Språkligt är det förstås intressant att utforska på olika sätt dock.
Citera
2026-07-31, 17:28
Medlem
Semantisk kunskap ur simpla defintioner är väl grunden till ett icke fungerande teoretisk grund?
Kan vi nå en exakt defintion? Vilka villkor är nödvändiga för att uppnå en tillfredsställande defintion? Måste defintionen referera till något i omvärlden?
Också hur semantisk kunskap siljer sig från faktiska sakförhållanden - jag kan använda begreppet bilmotor men jag kan inte definera en bilmotor.

En språkfilosfisk fråga. Ingenting förändrar innehållet i ett yttrande. Därför bör ingenting ha betydelse. Ingenting kanske inte har betydelse bortplockat från sin kontext - likt inte, men, och - men att falla tillbaka på ord, defintion och referens är bara semiotisk formalia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in