2026-07-31, 09:52
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det har du rätt i.
Innebär inte heller att Ukraina är en failed state. TS you know…
Prorysk argument vill förstås hela tiden teckna en negativ bild av offret. Märkligt.

Tänker man några steg fram, så kommer Ukraina byggas upp. Det kommer generera massor av kapital. Vi som ser och läser, ser reklamen för satsningar i det som kommer efter kriget. En positiv syn.

De som vill sprida en negativ syn, vill så klart ge en negativ bild av Ukraina. Ex använder man felaktiga begrepp, som failed state. För att sprida sitt narrativ om Ukraina och förneka Ukrainas rätt och möjlighet.

Valet är fritt om man vill köra på i Kremls hjulspår.

Nej tyvärr, återuppbyggnad genererar inte massor av kapital.
Brinner ditt hus ner så skapas inte kapital, det behövs kapital som skapats på annat håll för en återuppbyggnad.

Vi önskar alla en fantastisk och blomstrande framtid men det är ingen idé att ljuga för sig själv.
Du har rätt i att Ukraina inte är en "failed state" men den fungerar enbart genom stöd utifrån, dvs från oss och andra givare. Du har säkert hört talas om 90 miljarder EURO i lån som ska täcka budgetunderskottet för 2026-2027.
Därutöver kommer alla andra lån och bidrag från t.ex Sverige.
Istället för dravel med Kremls hjulspår och rysstrollsantydningar får du gärna skriva konkret i vad jag har fel. På det viset lär vi oss båda något kanske.
Citera
2026-07-31, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Risken ligger i att det blir som Afghanistan eller Syrien.

Jag hoppas inte det. Och tillskillnad från de länderna har Ukraina en central fungerande statsapparat. De andra länderna försvann statsapparaten och det som blev kvar var krigsherrarna.

The far-right group threatening to overthrow Ukraine's government - Newsnight

Personligen tror jag inte att Ukraina skulle fara väl av att styras av dessa.

För att effektivt tömma ett land på resurser så underlättar det naturligtvis om man kontrollerar landet i fråga och slipper slåss med allehanda miliser och annat skit. Alltsedan självständigheten i samband med CCCP:s sönderfall, så har landet styrts av en judisk kleptokratisk maffia, och frågan är om detta kommer att ändras i framtiden.

Kanske, med tanke på att USA också vill vara med och dela på bytet av rest-Ukraina.

Jag tror att vi kan förvänta oss fortsatt kleptokrati, styrd av judiska oligarker och ett imperialistiskt USA. Dessa krafter kommer inte acceptera att andra falanger hotar utsugningen av landet och eventuella uppror kommer att slås ned.

EU, eftersom européerna numera tappat förståndet, kommer bidra till landets "uppbyggnad", men resultatet av dessa investeringar kommer inte det ukrainska folket till godo utan kommer hamna i Israel och hos Blackrock.

Massutvandringen av ukrainare kommer fortsätta och de kommer ersättas av en massinvandring från allsköns shithole countries.

Kan vi kalla resultatet av detta en failed state? Nja, enligt definitionen är det ju inte det. Det handlar snarare om kleptokrati. Men för de stackars satar som bor i landet så är skillnaden i praktiken inte så stor. Är tex Sydafrika en kleptokrati eller en failed state? Jag vill påstå att de var en kleptokrati, men att de nu allt mer glider ned i failed state-träsket.

Var på skalan kommer Ukraina att hamna? Ja, den som lever får se.
Citera
2026-07-31, 10:05
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast du kan ju inte komma och slänga in olika parametrar och själv dra egna slutsatser.

Ukraina är ingen failed state för att EU/USA bidrar ekonomiskt. Så länge de gör det så kommer Ukraina att fungera som stat.

Annars kan man ju lika gärna säga att så länge Kina köper olja av Ryssland så kommer Ryssland att fungera. Utan Kinas stöd så hade Ryssland varit en failed state, eller hur?

Nej, jag håller inte med. Ryssland får ju inte pengar av Kina. De för en världshandel och har en fungerande krigsekonomi baserad på bl.a. på nämnd olja till Kina. Ryssland är en oberoende ekonomi som klarar sig på eget bevåg utan "stöd".

Ukraina för ingen sådan fungerande världshandel. Skulle USA/EU sluta ge Ukraina pengar skulle de inte klara av att betala statslöner, något vi blev varse om för några år sedan när USA hotade att fördröja bidrag och Zelenskiy fick göra en världsturne för att få 'stöd'.

Men med det sagt så valde jag att kalla Ukraina för "inofficiell" failed state eftersom de ändå så som du påpekar klarar sig för tillfället, men med omvärldens pengar.
Citera
2026-07-31, 10:08
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är naivt att utgå från att EU:s och USA:s agerande främst drivs av humanitär omtanke. Stater handlar i regel utifrån säkerhetspolitiska och ekonomiska intressen, även när dessa presenteras i moraliska termer.

Och nej, investerare kommer inte att återuppbygga Ukraina av välgörenhet. De investerar endast där riskerna bedöms kunna kompenseras genom avkastning.

Rumänien är också med i EU. Varför har de inte samma levnadsstandard som övriga EU?
Precis, stater och privata intressen har egna intressen i Ukraina och ju mer de pumpar in, desto mer vill de ha tillbaka.
Om kriget tar slut kommer rebeller/maffia ta över "inpumpandet" av "stöd", självklart med egenintressen och när dessa krockar med externa intressen kommer det bli en failed state där staten bara blir en aktör bland andra.
Failed state kanske är för starkt begrepp men att Ukraina vid fred kommer få interna maktkamper och splittras av interna problem är ganska sannolikt.
Dessa problem kommer antagligen sopas under mattan och Ukraina släppas in i EU och då kommer rebellerna/maffian hamna i symbios med staten eftersom de behöver en fungerande stat på pappret för att få tillgång till EUs marknad för export av horor, knark och vapen. Nåt sånt satsar jag besparingarna på.
Citera
2026-07-31, 10:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej, jag håller inte med. Ryssland får ju inte pengar av Kina. De för en världshandel och har en fungerande krigsekonomi baserad på bl.a. på nämnd olja till Kina. Ryssland är en oberoende ekonomi som klarar sig på eget bevåg utan "stöd".

Ukraina för ingen sådan fungerande världshandel. Skulle USA/EU sluta ge Ukraina pengar skulle de inte klara av att betala statslöner, något vi blev varse om för några år sedan när USA hotade att fördröja bidrag och Zelenskiy fick göra en världsturne för att få 'stöd'.

Men med det sagt så valde jag att kalla Ukraina för "inofficiell" failed state eftersom de ändå så som du påpekar klarar sig för tillfället, men med omvärldens pengar.
Det senaste bidraget till Ukraina är ju ett lån och ingenting vi ger.

Jag kan väl iofs tycka att Kina stödjer Ryssland genom att köpa deras olja. Kina köper ju oljan betydligt billigare från Iran. Det är väl även så att både Nordkorea och Iran stödjer Ryssland med diverse. Både drönare, ammunition och soldater. Vi har ingen aning om upplägget med dessa transaktioner. Det är inte omöjligt att det inte är handel utan att de ger Ryssland detta för att få något tillbaka i framtiden.

Det är ju precis så vi gör med Ukraina också. Allting de fått i stöd är ju för att Ukraina ska kunna bidra till EU's välfärd framöver.
Citera
2026-07-31, 10:42
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det senaste bidraget till Ukraina är ju ett lån och ingenting vi ger.

Jag kan väl iofs tycka att Kina stödjer Ryssland genom att köpa deras olja. Kina köper ju oljan betydligt billigare från Iran. Det är väl även så att både Nordkorea och Iran stödjer Ryssland med diverse. Både drönare, ammunition och soldater. Vi har ingen aning om upplägget med dessa transaktioner. Det är inte omöjligt att det inte är handel utan att de ger Ryssland detta för att få något tillbaka i framtiden.

Det är ju precis så vi gör med Ukraina också. Allting de fått i stöd är ju för att Ukraina ska kunna bidra till EU's välfärd framöver.

Som sagt, ser inte att Iran säljer drönare eller att Kina köper olja utgör ens i närheten ett stöd likt västvärldens bidrag till Ukrainsk ekonomi.

Ej heller att syftet med bidragen i något dunkelt "bidra till EUs välfärd" skulle göra att Ukraina på något sätt är mindre beroende på rena bidrag för att hålla sin ekonomi flytande.

Vi får helt enkelt inte hålla med varandra.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-07-31 kl. 11:10.
Citera
2026-07-31, 10:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Man bör alltid googla historiken hos experter eller påstådda experter som uttalar sig på nätet. Info finns i tråden så jag slipper.
Citera
2026-07-31, 10:59
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag resonerar utifrån vedertagna begrepp.

Att använda vedertagna begrepp på fel sätt, är fallasi. Ett dåligt sätt att gömma det verkliga argumentet.
Att sminka en gris.

Säg istället vad du tycker.

Citat:
Som sagt jag förde ett resonemang om att Ukrainas ekonomiska beroende på utlandet ändå utgör ett inofficiellt failed state utifrån din definition. Försök att läsa inlägget jag skrev istället för att vara obstruktiv per automatik.
Citera
2026-07-31, 11:12
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Jag resonerar utifrån vedertagna begrepp.

Att använda vedertagna begrepp på fel sätt, är fallasi. Ett dåligt sätt att gömma det verkliga argumentet.
Att sminka en gris.

Säg istället vad du tycker.

Vad är det du försöker säga?
Citera
2026-07-31, 11:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
För att någon ska investera i återuppbyggnad av Ukraina måste det vara en bättre och tryggare investering än övriga möjligheter att få avkastning på sitt kapital. Det är hög risk och det kräver hög avkastning.
Inte många var intresserade innan kriget.

Vi ser reklamen redan nu hur bolag positionerar sig för att starta återuppbyggnaden.
Tror inte att de kommer jobba gratis.
Kommer generera arbete lokalt. Gratisarbete?
Trumpeten har redan tecknat avtal. Utan intresse för vinst?
Ryssland saknar sina 3000 miljarder. Väst håller dessa som gisslan och garanti.
Garanti för lån.
Gisslan för skadestånd från Ryssland.

Men troligen är allt ett luftslott, som du besitter kunskap om.

Apropå talkingpoints. Detta är Kremls absoluta narrativ. Det vet du.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nej tyvärr, återuppbyggnad genererar inte massor av kapital.
Brinner ditt hus ner så skapas inte kapital, det behövs kapital som skapats på annat håll för en återuppbyggnad.

Vi önskar alla en fantastisk och blomstrande framtid men det är ingen idé att ljuga för sig själv.
Du har rätt i att Ukraina inte är en "failed state" men den fungerar enbart genom stöd utifrån, dvs från oss och andra givare. Du har säkert hört talas om 90 miljarder EURO i lån som ska täcka budgetunderskottet för 2026-2027.
Därutöver kommer alla andra lån och bidrag från t.ex Sverige.
Istället för dravel med Kremls hjulspår och rysstrollsantydningar får du gärna skriva konkret i vad jag har fel. På det viset lär vi oss båda något kanske.
Citera
2026-07-31, 11:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Topic, TS eller vad tråden handlar om.
Kommer Ukraina bli en failed state.

Nu vet du vad failed state betyder.

Citat:
Vad är det du försöker säga?
Citera
2026-07-31, 11:28
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Vi ser reklamen redan nu hur bolag positionerar sig för att starta återuppbyggnaden.
Tror inte att de kommer jobba gratis.
Kommer generera arbete lokalt. Gratisarbete?
Trumpeten har redan tecknat avtal. Utan intresse för vinst?
Ryssland saknar sina 3000 miljarder. Väst håller dessa som gisslan och garanti.
Garanti för lån.
Gisslan för skadestånd från Ryssland.

Men troligen är allt ett luftslott, som du besitter kunskap om.

Apropå talkingpoints. Detta är Kremls absoluta narrativ. Det vet du.

Du ser reklamen för återuppbyggnaden, bra, då investerar du i vad du tror på, det kommer jag också göra. Jag har köpt aktier i Blackrock.
Det blir jordbruksmark och gruvor som kommer överföras till utländskt ägande.
Trump kommer troligtvis göra som i Irak, Syrien, Venezuela etc, han tar tillgångarna.
Både du och jag gissar utifrån den kunskap vi besitter.
Ha en bra dag och stort lycka till med dina investeringar.
Nej, jag tror inte Ukraina är en failed state eller kommer bli en failed state.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in