2026-07-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Åh ja... Jag håller verkligen, verkligen med dig...

Ingen annan stad har så mycket förhöjt vackert, kulturtätt, kvalitativt, intresseväckande OCH samtidigt chill, naturrikt, mysigt, skärgårdsglittrande... Otroliga, dynamiska förutsättningar.

Och...alla öar, alla vatten, mängden broar och höjdskillnader...ger makalösa promenader med vidunderlig utsikt. Stockholm flörtar verkligen med en i sommarkvällen...och jag älskar det. Romans för själ och öga.

Ingen annan stad i Sverige står heller fullödigt på egna ben internationellt, enligt min mening. Göteborg är för arbetarklass och saknar därmed nästan helt de förhöjda inslagen. Och Malmö är - utan kopplingen till Köpenhamn och Europa - ganska futtigt på olika vis...
Göteborg och Malmö är rövhål fullt av inv@ndrarw. Finns i Sthlm också men ändå inte samma.
2026-07-30, 22:40
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Göteborg och Malmö är rövhål fullt av inv@ndrarw. Finns i Sthlm också men ändå inte samma.

Det positiva är mitt fokus i detta.
2026-07-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Ge mig Köpenhamn, Wien, Barcelona eller Hamburg och behåll ditt kära Stockholm med vinter halva året och katastrof trafik.
Ingen stad som du räknar upp kan mäta sig med Stockholm. Barcelona är en katastrof. Hamburg likaså.
2026-07-30, 22:45
Medlem
Sthlm är kallt. Alingsås är ett rövhål.
Så Sthlm är ju inget svårt val.
2026-07-30, 22:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
En väldigt dyr stad dock med hemska bostadsköer och många som inte tar emot svensk valuta så det inte går att äta ute där man vill och inte går att besöka nöjesfältet eller många museer.

Med störda miljöpartister och sossar som stänger av alla gator för biltrafik och bygger det till cykelvägar för de 3-4 månaderna det är sommar.

Svårt att få bostad för vanligt folk och så dyra hyror att de små specialbutikerna försvinner eller höjer priserna till skyarna vilket är jättetråkigt.
I frankrike kan man köpa färska croissanter å baguetter å annat till ett schysst pris medans de få bagerierna i stockholm kallar sig premium och tar ut fantasipriser ofta pga hyror.
De tar även bort parkeringar och automater så det blir svårt att parkera + höga trängseltullar så det inte är nån ide att åka och spendera pengar där.

Har du sett bostadspriserna i Paris? Ta mig inte fel, jag har bott där flera år och älskar staden. Men ska du ha en normal lägenhet i Paris så kräver det i alla fall x3 i lön.
2026-07-30, 22:46
Medlem
Intressant det här med energi. Hur den ger och tar. För mig är Stockholm bara en energitjuv. Får inga positiva tankar där utan stressen och oron bara hänger över mig. Stressen över alla människor överallt, alla ljud, alla lukter. Helt fel för mig, men helt rätt för många andra här. Vilken tur att man kan välja. Jag bor utan lån, köer och grannar som säger hej.

Stockholm är vackrast i backspegeln!
2026-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Ge mig Köpenhamn, Wien, Barcelona eller Hamburg och behåll ditt kära Stockholm med vinter halva året och katastrof trafik.

Köpenhamn kan jag hålla med om, men efter att ha besökt Hamburg häromveckan blev jag ordentligt besviken. Jag hamnade på gator där jag fick fundera på om jag verkligen befann mig i Tyskland eller i Mellanöstern. Missbrukare och narkomaner syntes överallt. Visst fanns det många fina platser också, men de negativa intrycken tog över, och jag längtade mest tillbaka till Stockholm.
För varje gång man besöker Tyskland blir det bara värre och värre.
2026-07-30, 22:47
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Energin i Stockholm är fantastisk. Man njuter av varje ögonblick i stan. Lugn harmoni stillhet balans men ändå liv. Men såklart kommer man från Alingsås är det hektiskt.
Jag älskar Stockholm!!! Så tacksam att få bo i världens bästa stad.

Håller med! Varje gång jag har varit på resande fot och ser stadssilhuetten med tinnar och torn blir jag närmast tårögd. Gåshud.
2026-07-30, 22:49
Medlem
Citat:
Älskar Hornsgatan Medis och Götgatsbacken.

Hornsgatan är väl sveriges eller om det var stockholms? smutsigaste gata och sveriges dyraste falafelrulle med dåliga snålingredienser och hemsk luktande billig skräpolja för 150 spänn rullen.
åkte till annat ställe nära ringen köpcentrum men nya syrianska ägare har snålat där också och sparkade bagarn som gjorde ekologiska pitabröd på plats till standard färdiga butiksköpta äckelrullar och då vet man att de bytt ingredienserna på innehållet också.

Käkade buffe på bysistorget efter lång tid men där har det kommit ny ägare som köper in billig vidrig skräpolja från utlandet till maträtterna.

Medis är väl okej med torget och grönområdet nedanför men 100kr för 2 små mjukglassar på torget (ej dyr lokal) Nä aldrig.
Och det brukade vara fullt med pundare som hänger 100meter ifrån i parken på kvällstid.

Götgatsbacken var ju heller inge speciellt.

Om man ska åka tillbaks till bilen så kostar 1 resa 43kr vilket är dyrast i europa såvitt jag vet för några hållplatser +läjligt höga parkeringsavgifter och många som inte vill ha svensk valuta.

Nä som sagt inte värt att åka in.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-07-30 kl. 22:56.
2026-07-30, 22:50
Medlem
Staden Stockholm är ok , men inte invånarna
2026-07-30, 22:51
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intenuigen999
Köpenhamn kan jag hålla med om, men efter att ha besökt Hamburg häromveckan blev jag ordentligt besviken. Jag hamnade på gator där jag fick fundera på om jag verkligen befann mig i Tyskland eller i Mellanöstern. Missbrukare och narkomaner syntes överallt. Visst fanns det många fina platser också, men de negativa intrycken tog över, och jag längtade mest tillbaka till Stockholm.
För varje gång man besöker Tyskland blir det bara värre och värre.

Hamburg är verkligen sådär, kanske Centraleuropas värsta stad. Jag brukar beskriva Hamburg som staden där folk som inte lyckades ta sig till Berlin fastnade. Bremen är en annan stad man inte skulle vilja bo i.
2026-07-30, 22:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Inget är trevligt med regnbågsflaggor och bögar.

Har du bögnoja eller vad handlar det om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in