2026-07-30, 19:49
Medlem
Gohattos avatar
På den allmänna kringkastningstjänsten SVT:s hemsida finns för närvarande följande rubriker:

* Se bilderna ovanifrån storbranden i Spanien
* Kraftig båtbrand på Vättern – person simmade in till land
* Joel, 6, upptäckte branden – larmade pappa
* Räddningsledaren om dramat: ”Svettigt”
* Skogsbranden 2014 blev en väckarklocka – så har beredskapen skärpts
* Brandingenjören: Så snabbt kan en skogsbrand bli livsfarlig
* Volontären Oscar: ”Jag måste skydda mitt land” Ett nätverk av volontärer hjälper brandmännen
* Extremhettan: Ungern stoppar kärnkraftverk – extremt låg nivå på Donau

Urvalet av nyheter är lite märkligt, måste man säga. Man kan nästan tala om en sorts brandporr.

Är det bara jag, eller kan man här spåra någon sorts agenda?

Vad skulle en sådan bestå i, och vad är då dess syfte?
Citera
2026-07-30, 19:58
Avstängd
MP har beställt röster, det är valår
Citera
2026-07-30, 20:10
Medlem
Eurodiscos avatar
Propaganda för att klimat krisen är här igen och vi alla måste rösta på MP. Att det alltid brinner mer eller mindre på somaren och är typ 35c eller varmare i Spanien Grekland Frankrike och andra varma länder på sommaren låsas SVT inte om.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-07-30 kl. 20:13.
Citera
2026-07-30, 20:15
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Propaganda för att klimat krisen är här igen och vi alla måste rösta på MP. Att det alltid brinner mer eller mindre på somaren och är typ 35c eller varmare i Spanien Grekland Frankrike och andra varma länder på sommaren låsas SVT inte om.

Är inte innehållet dynamiskt? Du verkar kanske intresserad av bränder enligt deras plattform?

Edit: citerade fel 😳
Citera
2026-07-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gohatto
På den allmänna kringkastningstjänsten SVT:s hemsida finns för närvarande följande rubriker:

* Se bilderna ovanifrån storbranden i Spanien
* Kraftig båtbrand på Vättern – person simmade in till land
* Joel, 6, upptäckte branden – larmade pappa
* Räddningsledaren om dramat: ”Svettigt”
* Skogsbranden 2014 blev en väckarklocka – så har beredskapen skärpts
* Brandingenjören: Så snabbt kan en skogsbrand bli livsfarlig
* Volontären Oscar: ”Jag måste skydda mitt land” Ett nätverk av volontärer hjälper brandmännen
* Extremhettan: Ungern stoppar kärnkraftverk – extremt låg nivå på Donau

Urvalet av nyheter är lite märkligt, måste man säga. Man kan nästan tala om en sorts brandporr.

Är det bara jag, eller kan man här spåra någon sorts agenda?

Vad skulle en sådan bestå i, och vad är då dess syfte?
Sommaren innebär ju alltid nyhetstorka. Inrikes politiken går på sparlåga, många (även journalister och redaktioner) har semester och många svenskar är intresserade av bränderna som härjar på många av de orter som flitigt besöks under sommaren av semestrande svenskar. I vinter kommer nyhetsrapporteringen präglas av motsvarande traditionsenliga rapporter om snökaos, tågförseningar osv.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-07-30 kl. 20:26.
Citera
2026-07-30, 20:47
Avstängd
engammalfisks avatar
Vissa äldre fick aldrig lära sig begreppet "Lame" & "Lamer" de flesta andra är för unga för att förstå termen, då går det som det går, åt skogen.
Citera
2026-07-30, 20:56
Medlem
Fantens avatar
Ganska standard att skriva om större bränder under sommaren. Har varit så i alla fall ända sen 90-talet.
Citera
2026-08-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ganska standard att skriva om större bränder under sommaren. Har varit så i alla fall ända sen 90-talet.

Saken är den att bränderna är långt mycket värre nu än på 90-talet, den extrema värmen torkar ut markerna så att bränder blir explisionsartade, träden exploderar i princip och värme alstras så att ett eget vädersystem inom branden skapas och ökar upp branden.

Detta är konsekvenserna av klimatkrisen, ni idioter som förnekar den kommer inom 5-10 år inte längre kunna förneka detta faktum då är ni själva drabbade, gnäll då inte på politiker att de inte gör nått, många har varnat i många många år men ni har inte lyssnat så ni får skylla er själva
Citera
2026-08-02, 15:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Saken är den att bränderna är långt mycket värre nu än på 90-talet, den extrema värmen torkar ut markerna så att bränder blir explisionsartade, träden exploderar i princip och värme alstras så att ett eget vädersystem inom branden skapas och ökar upp branden.

Detta är konsekvenserna av klimatkrisen, ni idioter som förnekar den kommer inom 5-10 år inte längre kunna förneka detta faktum då är ni själva drabbade, gnäll då inte på politiker att de inte gör nått, många har varnat i många många år men ni har inte lyssnat så ni får skylla er själva
Jag har ingen som helst koll på hur illa bränderna på 90-talet var. Det har dock ingen som helst bäring för mitt påstående. Det är liksom inte en faktor.
Citera
2026-08-02, 15:11
Medlem
Börjar skog ens brinna vid extremvärme på 50 grader? Icke
Citera
2026-08-03, 01:20
Medlem
Gohattos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Men bränderna blir ju färre och färre för varje år.

Högre medeltemperatur innebär högre fuktighet och våtare klimat, inte torrare.

Bränderna i Spanien har inte med klimatet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in