2026-07-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Så du menar att det är rätt att jag ska
1. låna ut pengar till banken, 900 kr, medan de gör det de sagt de sak göra: få tillbaka mina pengar av butiken.
2. inte få veta att om jag inte sätter in beloppet under utredningen så får jag betalningsanmärkning

Sure? menar du det ?

Tycker du också det är rimligt att om det är så självklart för dig så varken berättar banken det eller det står på deras hemsidor...?

Omvänt, varför ska banken låna ut 900kr till dig i väntan på att ett fel de inte själva orsakat löses?
Citera
2026-07-30, 21:53
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Så du menar att det är rätt att jag ska
1. låna ut pengar till banken, 900 kr, medan de gör det de sagt de sak göra: få tillbaka mina pengar av butiken.
2. inte få veta att om jag inte sätter in beloppet under utredningen så får jag betalningsanmärkning

Sure? menar du det ?

Tycker du också det är rimligt att om det är så självklart för dig så varken berättar banken det eller det står på deras hemsidor...?
Om ett konto övertrasseras så har du ett visst antal dagar på dig att nå ett positivt saldo. Gör du inte det så stängs kontot.

Det gäller nog samtliga banker. Det är också något alla normala människor vet om och har koll på. En självklarhet, absolut.

Jag kollade just ICA Bankens villkor, och det står så hos ICA också.
Citera
2026-07-30, 22:00
Medlem
Hmm märkligt ändå. Jag använde inte mitt ica banken kort på flera månader och deras avgifter landade på 400-600 kronor vilket jag var skydlig dem. Så jag låg alltså -400-600 kronor på saldot på grund av att jag inte använde skiten. Så jag ringde in och sade att jag absolut inte kommer att betala deras avgifter, då jag inte ens använt deras tjänster. Så de avslutade bara mitt bankkonto utan att ge anmärkning och jag slapp betala något också för deras sketna tjänst. Du hade otur mannen
Senast redigerad av testingxrat3d 2026-07-30 kl. 22:03.
Citera
2026-07-30, 22:01
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Tjena, så har även jag drabbats av bank disaster

Jag har hamnat i en helt sinnessjuk situation med ICA Banken. Allt började med en felaktig extrakostnad på ca 900 kr för en hyrbil när min ordinarie bil var på verkstad.

Så här såg tidslinjen ut:

Säljaren erkände felet: Hyrbilsfirman bekräftade skriftligen redan i juni att kortdragningen var felaktig och att pengarna skulle krediteras.

Bankens dröjsmål: Medan utbetalningen dröjde låg kontot tillfälligt på minus och jag använde annan bank. Banken lade på sina egna övertrasseringsavgifter och räntor.

Smällen utan varning: Trots att en reklamation pågick, och utan ett enda varningsbrev, deadline eller upplysning, går ICA Banken plötsligt in idag och registrerar en anmärkning om "Misskött kredit" hos kreditupplysningsbolagen och låser och stänger bankkontot.

Jag har kvar mitt BankID i annan bank (som tur är), men min kreditvärdighet är totalt saboterad över en natt.

En betalningsanmärkning inenbär i praktiken ett yrkesförbud i många branscher. Med dagens arbetsmarknad är minsta lilla notering som man har i onödan till stora problem.

Så nu blir det i såna här fall a-kasselivet. Staten missar hundratusentals kronor i inkomstskatt årligen och jag min lön. Bara för att en banks reklamationsavdelning inte kan hantera sitt eget administrativa dröjsmål.

Är det verkligen rimligt att en bank får smacka på en missbruksanmärkning mitt i ett pågående reklamationsärende utan någon som helst föregående varning och nu vägrar rätta till det. Vad skulle jag gjort annorlunda? Satt in pengar på kontot som låg minus? Jag fick hela tiden höra att de skulle åtgärda det vilket de också gjorde precis som det var sagt.

Banken kan inte ge dig någon betalningsanmärkning. Banken skickar till fogden som ger sig på dig. Du skall alltså ha missat x antal brev från fogden. Låter lite väl underligt
Citera
2026-07-30, 22:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
BankID brukar väl stängas av i alla banker i 12 månader ?

TS är inte avstängd från Bank-ID. Det är bara ett specifikt konto som är stängt.
Citera
2026-07-30, 22:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Banken kan inte ge dig någon betalningsanmärkning. Banken skickar till fogden som ger sig på dig. Du skall alltså ha missat x antal brev från fogden. Låter lite väl underligt
Precis, beskrivningen stämmer inte. Men banken kan direktanmäla till UC misskött kredit. Det påverkar kreditvärdigheten på samma sätt.
Senast redigerad av Baliser 2026-07-30 kl. 22:22.
Citera
2026-07-30, 22:28
Medlem
RiMaXs avatar
Låter otroligt att de skulle stänga ett bankkonto för 900kr!
Citera
2026-07-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Omvänt, varför ska banken låna ut 900kr till dig i väntan på att ett fel de inte själva orsakat löses?

This!
Det är inte banken som skall rätta till något, det är du och uthyraren som varit överens om kostnaden och banken gör det som de får info om - vilket de inte verkar ha fått på rätt vid.

Det verkar även som att uthyraren inte haft någon brådska att återbetala till dig, och du hade inte dessa pengar på hög - detta får du ta med uthyraren.

Kanske svider för dig och gör dig bitter att kontot stängts, men du har ju inte haft någon brådska att följa ditt avtal med banken (finstilta) dvs att du får inte använda mer pengar än du har på kontot.

Två fel blir inte ett rätt.
Citera
2026-07-30, 22:39
Medlem
Citat:

Hur menar imy och kfm då när de säger att det är kreditupplysningsföretagen som listar?
https://www.imy.se/privatperson/kreditupplysning/betalningsanmarkningar/

https://kronofogden.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/betalningsanmarkning/2021-04-12-hur-lange-finns-uppgifterna-om-betalningsanmarkning-kvar
Citera
2026-07-30, 22:55
Medlem
thecatfisters avatar
Citat:
Fogden kan inte heller ge någon betalningsanmärkning smh 🤦‍♂️ 🤦‍♂️ 🤦‍♂️ 🤦‍♂️
Citera
2026-07-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
TS är inte avstängd från Bank-ID. Det är bara ett specifikt konto som är stängt.
Han skriver ju det.
"Jag har kvar mitt BankID i annan bank (som tur är)"
Citera
2026-07-30, 23:20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Han skriver ju det.
"Jag har kvar mitt BankID i annan bank (som tur är)"

Jag tolkar det som att hans Bank-ID är registrerat i den andra banken. Man blir inte nödvändigtvis avstängd från Bank-Id för att man får ett bankkonto avstängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in