2026-07-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan surrar du om? Läs tråden. Allt har retts ut här.

Stackars dina barn...
Det har gått hyfsat för dem, trots att de har en mamma som gillar att skoja.
Citera
2026-07-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Det är inte konstigare än att Uppland och Södermanland ligger strax under mitten av landet och att Småland är skitstort
Man bör även tänka på att vi inte alltid haft ett stort sammanhållet rike som det vi i dag känner som Sverige. Landskapen var självständiga "länder" förr - därav namnet.

Sedermera kom en kung och en huvudstad som lade många landskap under sig.

Herregud det är inte många år sedan vi hade olika tid i olika städer.

Så man kan inte titta på dagens karta och klaga på att ställen som heter något med Söder inte ligger vid Antarktis.
Citera
2026-07-30, 23:12
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Österbotten ligger ju i Finland, tvärs över vattnet. Rimligt att motsatta området i Sverige heter Västerbotten. Namnen kanske kom till när Finland var en del Sverige (1157-1809).

Tack, så slapp jag skriva detta.
Är människor här på flashback efterblivna?
Citera
2026-07-30, 23:18
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Jag har ett distinkt minne av att jag frågade min mamma om detta (fast då om Norrbotten) när jag bara var tio år gammal.

Hon sa att det heter så för att det är beläget längst in - i botten - av Bottenviken.

Sedan läste jag om att namnet Norrbotten uppfanns av de (vi) som bor här som ett alternativt namn på den norra delen av landskapet Västerbotten och först fick en officiell status när det blev en del av namnet på det nordligaste länet.

Jag har inte brytt mig om att bekräfta uppgiften om namnets betydelse sedan dess, men det tycks vara tillräckligt att läsa den här tråden för det.
Citera
2026-07-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
När ungarna skulle lära sig sånt här lärde jag dem regeln att heter det nåt med botten så ligger det i toppen och heter det nåt med väster så ligger det i öster.

Som Västergötland....
Citera
2026-07-31, 00:25
Medlem
kansascityshuffles avatar
Västerbotten i Sverige. Österbotten är Finland.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast Norrbotten är inte ett landskap. Det är faktiskt Västerbotten.

Däremot finns det som län, Bestående av Norra Västerbotten och Lappland. Det syns i länsvapnet, som består av Lapplands och Västerbottens landskapsvapen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrbottens_l%C3%A4ns_vapen

Norrbottens landskap är ett rent påhitt.

Edit: Sen måste man förstå att när landskapsindelningen gjordes var Finland svenskt. Så det är västra och östra sidan av den svenska Bottenviken på bägge sidorna. Blir mer naturligt om man ser det så.
Norrbotten är ett svenskt landskap som bildades formellt som eget landskap år 1810. Fattar dock inte varför det finns folk som kallar sig norrbottningar när de bor i landskapet Lappland.
Citera
2026-07-31, 00:26
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag känner en bot, hon heter Västerbotten heter hon. Och hon kan banna, banna dig så hårt. Apropå hårt så är Västerbottenost en hårdost från Burträsk. Receptet har förts vidare mellan generationer av ostmästare. Och apropå ost. Det är ju ett annat sätt att säga öst på, som med roddbåten. Den ene rodde åt väst, den andre åt ost. Åt vilket håll åkte båten? Det här får ju en att tänka på Österrike. Varför det heter Österrike kan man undra, när det ligger i Västeuropa. Huvudstaden heter i alla fall Wien, och vin är ju gott till ost. Botten upp!
En svensk stolthet.
Citera
2026-07-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Österbotten ligger ju i Finland, tvärs över vattnet. Rimligt att motsatta området i Sverige heter Västerbotten. Namnen kanske kom till när Finland var en del Sverige (1157-1809).
östra rikshalvan blev Finland då Sverige förlorade territorium mott ryssen, det fanns inget finland innan
Citera
2026-07-31, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deletedhottie
En sak jag alltid stört mig på och undrat omedelbart utan att få svar på är att man just kallar västerbottens län för västerbotten utan att det ens ligger längst ned i Sverige. Tvärtemot så ligger ju västerbotten snarare allra högst upp i Sverige. Jätte, jätte konstigt.
Nedåt är det håll saker faller åt, inte det hållet du råkar hålla en kartas söder åt.
Citera
2026-07-31, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
"Botten" handlade om att det var längst upp mot "botten av viken". Sen var Österbotten på andra sidan (idag i Finland). Att det idag inte är allra längst upp beror på det moderna skapade landskapet Norrbotten som är längst upp. Västerbotten gick innan dess ända upp till där Östersjön slutar (typ Haparanda).

Så namnet är oerhört logiskt!

Märk väl att landskapet Västerbotten inte bara tidigare även bestod av det moderna påfundet landskapet Norrbotten. Det utbredde sig även öster om Haparanda och den nuvarande svensk-finska gränsen ända fram till Kemi älv i dagens Finland. Det var därför svenskarna menade att gränsen skulle gå där när östra rikshalvan skulle avträdas till ryssarna 1809.
Citera
2026-07-31, 03:15
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Kan det bero på att "Skåne" är upptaget?
Citera
2026-07-31, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Som Västergötland....
Var när de höll på med Norrland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto