2026-07-30, 19:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
När ungarna skulle lära sig sånt här lärde jag dem regeln att heter det nåt med botten så ligger det i toppen och heter det nåt med väster så ligger det i öster.

Vad fan surrar du om? Läs tråden. Allt har retts ut här.

Stackars dina barn...
Citera
2026-07-30, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Österbotten ligger ju i Finland, tvärs över vattnet. Rimligt att motsatta området i Sverige heter Västerbotten. Namnen kanske kom till när Finland var en del Sverige (1157-1809).

Fan du är lite av en Sherlock Holmes du
Citera
2026-07-30, 19:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Fan du är lite av en Sherlock Holmes du

Bra slutledningsförmåga ändå!

Sen är det ju alltid kul med nån som spekulerar så när det idag tar 32 sekunder att googla eller AI:a svaret... Särskilt när det handlar om att man är så nästan i mål så går det väldigt snabbt att bekräfta det...
Citera
2026-07-30, 19:51
Medlem
Detta lär man sig i mellanstadiet. Har inte TS gått det ännu? En ledtråd. Förstå vad orden står för.
Citera
2026-07-30, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deletedhottie
En sak jag alltid stört mig på och undrat omedelbart utan att få svar på är att man just kallar västerbottens län för västerbotten utan att det ens ligger längst ned i Sverige. Tvärtemot så ligger ju västerbotten snarare allra högst upp i Sverige. Jätte, jätte konstigt.

Det har ingenting med t.ex. botten i en flaska eller botten av en brunn att göra om du tror det. Ord kan ha olika betydelser och i det här fallet har det inget med nedåt att göra.
Citera
2026-07-30, 20:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis.

Namnen är från 1400-talet. Även om kartor fanns då så var de väldigt ovanliga, så det var nog inget de flesta kände till, dessutom kunde ju oftast inte läsa och skriva ändå så.
Rätta mig om jag har fel, men när man säger att namnen är från 1400-talet, så menar man väl minst så gamla?

Dvs att de äldsta omnämnanden man hittar i källor, är från den tiden. Men namnet kan ju ha varit vedertaget redan då, sedan länge.

Eller säger källorna att namnen skapades på 1400-talet?
Citera
2026-07-30, 20:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Rätta mig om jag har fel, men när man säger att namnen är från 1400-talet, så menar man väl minst så gamla?

Dvs att de äldsta omnämnanden man hittar i källor, är från den tiden. Men namnet kan ju ha varit vedertaget redan då, sedan länge.

Eller säger källorna att namnen skapades på 1400-talet?

Minst så gamla, omnämns först då. Så ja, de kan vara äldre.
Citera
2026-07-30, 21:24
Medlem
Imnshos avatar
Mer märkligt är kanske Västernorrland. Antar att det härstammar från tiden då Sverige hade en östlig landshalva. Österbotten och Östernorrland.
Citera
2026-07-30, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta lär man sig i mellanstadiet. Har inte TS gått det ännu? En ledtråd. Förstå vad orden står för.
Detta är säkerligen en utav frågorna som en vuxen man skulle kunna åka ut för i "är du smartare än en femteklassare?". Det är faktiskt inte så enkelt. Kan faktiskt fortfarande inte begripa geografin. Det var alltför längesen på skolbänken ändå.
Citera
2026-07-30, 21:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Att botten skulle vara söder eller nedåt söder och uppåt norr är en relativt modern skapelse. Även kartor långt tillbaka kunde ha söder "uppåt" på kartan. Uppland betyder inte norrut utan upp från kusten; högre över havet. Floder är ju också nedåt dit de rinner; nedåt i höjd över havet. Övre Nilen är söderut. Lågtyska talas norrut för det ligger lägre över havet än söderut där de talar högtyska.

Så botten i Bottenviken är botten av Östersjön.
Citera
2026-07-30, 22:22
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deletedhottie
En sak jag alltid stört mig på och undrat omedelbart utan att få svar på är att man just kallar västerbottens län för västerbotten utan att det ens ligger längst ned i Sverige. Tvärtemot så ligger ju västerbotten snarare allra högst upp i Sverige. Jätte, jätte konstigt.

Alltså, längst ner i Sverige ligger *trumvirvel* SÖDRA SVERIGE. T.ex Skåne.
Citera
2026-07-30, 22:24
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Bra slutledningsförmåga ändå!

Sen är det ju alltid kul med nån som spekulerar så när det idag tar 32 sekunder att googla eller AI:a svaret... Särskilt när det handlar om att man är så nästan i mål så går det väldigt snabbt att bekräfta det...

Som att spela mot öppet mål, men ändå lyckas göra självmål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in