Citat:
Flera feminister har sagt mig att det är ett sk "power move" för kvinnliga artister att stå på scen i underkläder. Det började med The Runaways på 70-talet och ständigt varit mer eller mindre aktuellt fram till våra tiders dagar med Taylor Swift som uppträder i baddräkt.
Om man nu hävdar att detta är ett sk "power move" och att dessa kvinnliga artister tar kontrollen på något sätt med att göra så så är min fråga:
- Vem/vilka är isåfall mottagaren?
Om man nu hävdar att detta är ett sk "power move" och att dessa kvinnliga artister tar kontrollen på något sätt med att göra så så är min fråga:
- Vem/vilka är isåfall mottagaren?
Kul att du nämner The Runaways, för de andra tjejerna i bandet ska ha hatat att deras sångerska Cherie Currie, som dessutom var minderårig på den tiden, uppträdde klädd i så lite kläder och korsett då det drog till sig grabbar till scenen som inte stod där för att de var intresserade av musiken.
Off topic:
Plus alltid lite bisarrt att folk ofta försöker få The Runaways att framstå som något feministiskt bara för att de var ett av de första rockbanden med bara tjejer på alla instrument då de var ett band ihopsatt av deras manager Kim Fowley som dessutom utnyttjade flera av dem sexuellt. Deras första basist Michael Steele (senare bassist i The Bangles) sparkades innan de spelade in första skivan för att hon vägrade ligga med Fowley. Oc Jackie Fox som ersatte Steele som basist har hävdat att Fowley våldtog henne på en nyårsfest senare samma år medan både Cherie Currie och Joan Jett och flera ska ha stått intill och tittat på. Joan Jett har förnekat och sagt att det aldrig hände, men Cherrie Currie, som när det hände bara var 16, har sagt att våldtäkten faktiskt skedde men att hon själv försökte säga ifrån innan sprang därifrån. Även låtskrivaren Kari Krome har bekräftat att det hände och att hon själv också var en av dem som var där och försökte stoppa det och sa att hon själv också tidigare hade blivit utsatt för flera sexuella övergrepp av Fowley som minderårig.
Så det kastar ju lite mörker på Joan Jett som än idag vill framstå som en feministisk ikon inom rockvärlden, att hon bara stod och såg på när en av hennes egna kompisar blev våldtagen på en fest utan att ens säga ett ord och sedan ljuga om det.