2026-07-29, 16:05
Avslutad
Så har haft lite jobbigt i livet pga psykisk ohälsa senaste 4 åren. Har hållit på med adhd utredning under tiden. När det skulle skickas iväg till vuxenpsyk så tog dem urin prov och fann då cannabis.

Ville jag skulle lämna prover i 6 mån.

I mitt tillstånd så tjafsa jag med läkaren och bytte vårdenhet.

2 månader senare dvs i veckan så fick jag meddelande av läkare jag tjafsa med om att jag ska komma in för att utfärda ett LOH intyg.

Just nu är jag fri från alla droger.

Men frågan är vad betyder detta nu?

Är lite orolig då jag tjafsa med läkaren och bytte. Att detta ska drabba mig ännu hårdare. Vart skickas detta och varför görs detta helt plötsligt? Har haft nästan 3 års utredning. Men efter tjafset får jag detta.

Är lite orolig att han vill jävlas och hitta fel. Är dock fri från droger idag och den biten är jag inte rädd för. Men vad är anledningen att han vill göra det när jag inte är hos dem längre?

Vad ger det mig för nackdel och fördel?
Citera
2026-07-29, 16:12
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-07-29, 16:19
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om du är sjukskriven/arbetslös hjälper väl ett sådant intyg dig att få ut ersättning från Försäkringskassan eller insatser för att komma åter i arbetslivet och det sociala? Det är väl bra?

Obs, jag är inte kunnig inom området, bara googlade, så jag kan vara ute och cykla.
Citera
2026-07-29, 16:27
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Är det det här du menar? "Ett läkarutlåtande är ett dokument som utfärdas av en läkare för att beskriva en persons hälsotillstånd. Det kan vara viktigt för att få sjukersättning eller andra förmåner, och i vissa fall krävs det för att kunna få LUH intyg."
Citera
2026-07-29, 16:29
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Vad ger det mig för nackdel och fördel?

Vadå nackdel? Det låter som att de vill utfärda ett LUH-intyg.

En läkare får inte "leta fel" för att sätta dit någon bara för att ni har tjafsat. Intyget ska beskriva ditt hälsotillstånd utifrån medicinska fakta.

Av det du skriver låter det snarare som att de behöver ett underlag för att komma vidare med utredningen eller dokumentera ditt ärende ordentligt. Fråga läkaren vad intyget ska användas till och vem det ska skickas till om du är osäker.

Sedan köper jag att man generellt kanske upplever att man inte får den hjälpen man vill ha av läkare, men denne är huvudsakligen där för att hjälpa dig så gott det går.
Det säkert tusentals patienter som klagar och håller på också så sluta oroa dig, det kommer gå bra.
Citera
2026-07-29, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om du är sjukskriven/arbetslös hjälper väl ett sådant intyg dig att få ut ersättning från Försäkringskassan eller insatser för att komma åter i arbetslivet och det sociala? Det är väl bra?

Obs, jag är inte kunnig inom området, bara googlade, så jag kan vara ute och cykla.

Jag är arbetslös ja. Varit det i 3 månader. Så då är det arbetsförmedlingen som har beställt detta? Hade ett möte för 2 månader sen där dem skulle göra en utredning om mina möjligheter att jobba pga mitt mående. Men trodde det var dem som skulle göra detta. Då har dem skickat en begäran till min gamla läkare alltså?
Citera
2026-07-29, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är det det här du menar? "Ett läkarutlåtande är ett dokument som utfärdas av en läkare för att beskriva en persons hälsotillstånd. Det kan vara viktigt för att få sjukersättning eller andra förmåner, och i vissa fall krävs det för att kunna få LUH intyg."

Precis. Var lite orolig då jag såg att det är flera myndigheter som kan begära detta. Har en vårdnadstvist samtidigt som jag är arbetslös.

Så blev osäker vilket myndighet hade beställt. Pga att jag pissat positiv 1 gång av 4 år som jag har haft utredning så blev jag orolig. Mådde dåligt en lång period utan hjälp och då rökte jag lite sen provet jag gjorde hos läkaren och det blev positivt så stoppa jag tvärt.

Så blev lite orolig vem som skulle ha detta
Citera
2026-07-29, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Vadå nackdel? Det låter som att de vill utfärda ett LUH-intyg.

En läkare får inte "leta fel" för att sätta dit någon bara för att ni har tjafsat. Intyget ska beskriva ditt hälsotillstånd utifrån medicinska fakta.

Av det du skriver låter det snarare som att de behöver ett underlag för att komma vidare med utredningen eller dokumentera ditt ärende ordentligt. Fråga läkaren vad intyget ska användas till och vem det ska skickas till om du är osäker.

Sedan köper jag att man generellt kanske upplever att man inte får den hjälpen man vill ha av läkare, men denne är huvudsakligen där för att hjälpa dig så gott det går.
Det säkert tusentals patienter som klagar och håller på också så sluta oroa dig, det kommer gå bra.

Som jag skrev i tidigare så är jag arbetslös och samtidigt har en vårdnadstvist. När jag googla så stod det att socialen, arbetsförmedlingen eller annan myndighet kan begära detta. Så blev lite orolig. I samma veva så bråka jag också med min läkare och anmälde honom då efter 4 år inte fått hjälp pga min adhd så börja jag självmedicinera cannabis. Men väldigt kort period vilket jag inte mådde alls bra av. Men lämna positivt urinprov.

Därav blev jag orolig, är det soc, är det försäkringskassan, arbetsförmedlingen? Är det på läkarens initiativ eller på någon annan?
Citera
2026-07-29, 16:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Precis. Var lite orolig då jag såg att det är flera myndigheter som kan begära detta. Har en vårdnadstvist samtidigt som jag är arbetslös.

Så blev osäker vilket myndighet hade beställt. Pga att jag pissat positiv 1 gång av 4 år som jag har haft utredning så blev jag orolig. Mådde dåligt en lång period utan hjälp och då rökte jag lite sen provet jag gjorde hos läkaren och det blev positivt så stoppa jag tvärt.

Så blev lite orolig vem som skulle ha detta
Har du körkort att oroa dig över? Se då till att vara renare än än en vit enhörning när du går dit. Jag vet inte vad LOH innebär, men någon annan hade googlat, det tycker jag du också skall göra.
Citera
2026-07-29, 16:42
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Som jag skrev i tidigare så är jag arbetslös och samtidigt har en vårdnadstvist. När jag googla så stod det att socialen, arbetsförmedlingen eller annan myndighet kan begära detta. Så blev lite orolig. I samma veva så bråka jag också med min läkare och anmälde honom då efter 4 år inte fått hjälp pga min adhd så börja jag självmedicinera cannabis. Men väldigt kort period vilket jag inte mådde alls bra av. Men lämna positivt urinprov.

Därav blev jag orolig, är det soc, är det försäkringskassan, arbetsförmedlingen? Är det på läkarens initiativ eller på någon annan?

Vad är det egentligen du är rädd att intyget ska visa eller leda till? Det kanske är lättare att diskutera den risken än att försöka gissa vem som har begärt det.

Du skriver ju också att du är drogfri idag som jag antar är din största oro, så jag försöker förstå vad det är du oroar dig för.
Citera
2026-07-29, 18:30
Medlem
Citat:

Men frågan är vad betyder detta nu?

Spontant skulle jag säga att det är en bokning som gjordes av sekreteraren som skrev läkarens diktat. De tas inte bort bara för att du byter vårdenhet (antar du menar vårdcentral). Tyvärr är systemen inte så smart programmerade. Läkaren har förmodligen ingen aning om att just du ska komma och har inte tänkt extra på dig under två månader.

Enklast är att ringa gamla vårdenheten och avboka. Berätta att du bytt. Alternativt via 1177.
Citera
2026-07-29, 21:31
Avslutad
Läkaruttalande om hälsotillstånd.

Det är högst troligt INTE läkaren som har efterfrågat detta, utan någon myndighet eftersom du pissat positivt samt är arbetslös.

Min gissning är arbetsförmedlingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in