2026-07-29, 18:15
Medlem
AlanGarners avatar
Finns ju inga regler, men skulle aldrig acceptera en FB vänförfrågan från någon jag är chef över.

Hon kommer antagligen försöka ligga med dig för att sen utpressa dig på löneförhöjningar och andra förmåner.

Håll långt borta och kommer det någonsin på tal så säg bara att ”jag har som policy att inte vara ”FB-vän” med mina medarbetare.”

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
När är det OK att skicka en vänförfrågan på Facebook eller liknande?

Kom att tänka på det när jag får upprepade vänförfrågningar från en anställd i det bolag som jag är VD för. Hon är fan inte min vän! Och hon ska inte sitta och chatta på betald arbetstid!
Citera
2026-07-29, 18:46
Medlem
Citat:

Kom att tänka på det när jag får upprepade vänförfrågningar från en anställd i det bolag som jag är VD för. Hon är fan inte min vän! Och hon ska inte sitta och chatta på betald arbetstid!
Det är jävligt irriterande när anställda sitter och chattar på arbetstid. O nej du ska inte bli vän med någon som är anställd under dig.
Citera
2026-07-29, 19:30
Moderator
pbos avatar
Frågan handlar specifikt om beteende runt sociala medier.

Relationer och samlevnad --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2026-07-29, 20:45
Medlem
Venators avatar
Jag accepterar inte vänförfrågningar på Facebook från personer jag är chef över, men jag har några Facebook-vänner från tiden innan blev chef för dem och som jag hade en nära arbetsrelation till då, samt andra kollegor som jag också tycker det är ok att ha en privat relation med. Jag publicerar ganska lite jobb-relaterat på Facebook, mest privata saker kring resor, familj, jakt och hundar, etc.

Däremot accepterar jag alltid förfrågningar på Linkedin även från medarbetare, men där har jag å andra sidan bara professionella relationer och 3000+ connections. Fast jag skickar aldrig förfrågningar på Linkedin till personer jag är chef över.
Citera
2026-07-29, 20:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Intressant. Ligger någonting i detta. Alla som jag har på FB "över mig" i yrkeslivet har skickat en förfrågan till mig. Inte tänkt på det tidigare, men det skulle kännas jättekonstigt att agera tvärtom.

Hade en överordnad som frågade om han fick skicka en vänförfrågan men vi umgicks också privat - vi tog en öl efter jobbet ibland och han tackade för förtroendet när jag sa ja. Det har jag tagit efter när jag på samma sätt frågat när jag varit osäker och något exempelvis varit snett ovanför eller nedanför i organisationen och vi brukat träffas på AW eller brukat äta lunch för att skvall... ursäkta, byta erfarenheter.
Citera
2026-07-29, 22:28
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Lägg häftstift på personens skrivbordsstol!

Nä men allvarligt. På sociala medier lägger man ju till även ytliga bekantskaper som "vänner". Ingen människa har tid att upprätthålla 1000 vänskaper men på Facebook är det vanligt med en så stor vännerlista. För att det är status, alla vill visa att de inte är vännerlösa.

Jag skulle inte lägga till en högre chef innan jag åtminstone haft ett samtal med personen där jag känner att jag har bondat någorlunda. Men vissa ansöker om vänskap lättvindigare och om man ser att de har typ 5000 vänner så förstår man ju att en sådan vänförfrågan inte betyder så mycket. Det finns ju rentav de som kör random adds. På X lägger man till vemsomhelst som man tycker har samma åsikter som man själv. På Instagram kan man lägga till vemsomhelst som är snygg. Man behöver inte känna dem.
Citera
2026-07-30, 09:27
Medlem
glockenreins avatar
Loool, vilket weird beteende. Själv accepterar jag alla på fb för jag lägger ändå aldrig ut nåt där.
Citera
2026-07-30, 12:05
Medlem
Custom_mades avatar
Det är bara att inte acceptera.

Om dom skulle fråga så säg att du inte använder Facebook.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in